Jensgrim Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Jeg vil kjøpe meg dv kamera men jeg lurer på et par ting 1:Er film kvaliteten god nok på et kamera i 3 tusen kroners klassen? 2:Åsen er filmkvaliteten på dv i forhold til dvd kamera(i billig klassen)? 3:Åsen merke bør jeg velge? Tusen takk på forhånd!! Lenke til kommentar
Jensgrim Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 69 ganger er denne kaegorien blitt vist men ingen har enner svart noe som helst det må jo være noen som vet noe et sted eller som har lit erfaring alt vill hjelpe Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Meiner bestemt at liknande spørsmål (kamera til maks 4000, DV vs. DVD, o.l.) har vorte spurd fleire gonger den siste tida. Søk/sjå gjennom dei fyrste sidene med postar, so finn du nokon som har nokre tips. Endret 11. oktober 2005 av incanus Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) 1. Om kvaliteten på et kamera til 3000 er bra nok er veldig avhengig av hva du selv mener er bra. Jeg mener at du bør bruke minst 5 - 6000 for å få et OK kamera. 8 - 10 000 for å få et bra kamera. Mange andre vil igjen mene at du må ut med over 10 000 for å få et bra kamera. 2. Tidligere var DV er generelt bedre enn DVD. DV er mer utprøvd, og har mindre komprimering. Men det har kommet en del flere DVD kamera på markedet det siste året, så det kan godt være at de begynner å bli bedre. Har ingen erfaring med DVD kamera selv, men har lest en del om de på diverse nettsider. 3. Jeg ville valgt Sony HC90, om jeg skulle kjøpt et bra kamera i dag. Har mest erfaring med div Sony kamera selv, og har vært veldig fornøyd med dem. Canon og Panasonic lager også gode kamera. Du burde nesten prøve noen selv, å se hva du synes om dem. Endret 11. oktober 2005 av berntmh Lenke til kommentar
Inges Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Er selv på jakt etter kamera i prisklassen 3-6000 som kan filme i 16:9 format, men blir litt forvirret. Kameraet skal brukes til familiefilming (har fått ei lita skreppe som nå er 4 mnd gammel), og da blir det mye innefilming. Billedkvalitet, mulighet for å filme under litt dårlige lysforhold og enkel betjening er viktig, mens fancy funksjoner, stillbildemuligheter og kraftig zoom ikke er så viktig. Har lest en del på dette forumet nå (4 timer og er helt ør i knollen) og skjønt at Panasonic eller Sony er gode kjøp i denne prisklassen (virker det som). Har også forstått at pixler ikke betyr noe for filmkvalitet (bare stillbildekvalitet) og at størrelsen på CCD(større=bedre) er viktig, men hvor mye betyr lysstyrken på objektivet og hvorfor oppgis ikke CCD på flere av Sonykameraene (f.eks. http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=57196 )? Har heller ikke helt skjønt forskjellen på 3CCD og 1 CCD foruten at førstnevnte virker å gi best billedkvalitet (men førstnevnte er vel utenfor mitt prissegment uansett....). Trenger derfor anbefalinger (vet at det er mange tidligere tråder om kamera i prisklassen 3-6000, men mange av dem er gamle og omtaler kameraer som er gått ut av salg, derfor poster jeg dette innlegget). Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Prisguide Sony DCR-HC42E ville jeg ha anbefalt i denne prisklassen. EDIT 3CCD vs 1CCD Endret 11. oktober 2005 av berntmh Lenke til kommentar
Inges Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har sjekket konto og bør holde meg under 5000,-. Står mellom Sony DCR-HC42E, Sony DCR-HC39E og Panasonic NV-GS35 og Panasonic NV-GS75. Skjønner ikke helt forskjellen på de to første. Sonyene har har en CCD på 1 megapixel mens Panasonic sine kameraer har CCD på 1/6"??? Sikkert åpenbart for de fleste, men noe uforståelig for meg. En liten forklaring hadde vært ønskelig. Lenke til kommentar
Jensgrim Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Tusen takk for mange svar. Det kommer til nytte. Prøver og svare andre så godt jeg kan. Lenke til kommentar
Jensgrim Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Vis det er et valg mellom sony og panasonic er sony et klart valg vis du skall filme i mørket fordi sony har ir night shot da kan du filme uansett hvor mørkt det er. Sony er de eneste som bruker ir night shot. Sony er jo både brukervendlige og billige jeg tror ikke de har dårligere bildkvalitet en panasonic. Lenke til kommentar
Jensgrim Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 Leste lit nøyere i gjennom det du hadde skrevet inges jeg tror jeg vil anbefale sony til inne filming jeg har testet en gammel versjon i samme serie av det Sony kameraet du så på(HC-42). Det filmet fint inne, men skal du se filmen på PC eller TV? Fordi hvis du legger inn på PC'en en film du har filmet i et hlvmørkt romm blir det lit prikkete bilde med alle kameraer i denne prisklassen, men det blir atskillig bedre på TV'en bant annet fordi du sitter lengere vekke fra den. Det vill faktisk som oftest ikke være mulig og se prikker og andre eventuelle bildeskader på en TV. I dakslys filmer de fleste kameraer elt fint; di aller billigste kan være blase i fargene eller dårlige detaljer eller andre småting. Nå tenker jeg på optil 3700kr klassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå