Gå til innhold

Trenger gratis ftp-program


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg trenger nå et gratis FTP-program som er lett i bruk og ingen 30-day-evaluating-period-type-of-shit som funker fint i Win XP

 

Etterhvert skulle jeg også gjerne hatt et gratis FTP-serverprogram som ikke er prøveversjon, som fungerer med Win 98SE og som ikke tar for mye ressurser, da dette skal kjøres på en gammel maskin. Skal kun brukes til filoverføring, så PHP og mySQL og sånne ting er ikke en nødvendighet. Kom med linker, og dersom dere har noe å si om programmene, kom med det ;)

 

Tusen takk :)

 

edit: forresten, dersom det er mulig å finne en versjon av Linux som er gratis og som den maskinen tåler å kjøre, så er det godt mulig jeg vil bruke det isteden. Kom gjerne med forslag til serverprogrammer som funker i Linux også :)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For server sin del, så har jeg kommet over Faststream NETfile FTP server, som, utifra det jeg har forstått, er gratis. MEN: Win98SE er ikke listet opp under kompatible OS (Requirements: NT/2000/XP/2003 with 32MB spare RAM - den har 64 MB). Det er gjerne mulig å ihvertfall teste det ut, og strippe Windows så mye som mulig, men kom igjen med flere forslag.

 

edit: der er det forresten ingen bandwidth limiting. Kan jeg limite selve maskinen på nettverket da eller? Slik at den tar f.eks. maks 30% av linjen?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
For server sin del, så har jeg kommet over Faststream NETfile FTP server, som, utifra det jeg har forstått, er gratis. MEN: Win98SE er ikke listet opp under kompatible OS (Requirements: NT/2000/XP/2003 with 32MB spare RAM - den har 64 MB). Det er gjerne mulig å ihvertfall teste det ut, og strippe Windows så mye som mulig, men kom igjen med flere forslag.

 

edit: der er det forresten ingen bandwidth limiting. Kan jeg limite selve maskinen på nettverket da eller? Slik at den tar f.eks. maks 30% av linjen?

Er ikke noe 30-daytrial på SmartFPT. Bruker det selv, ingen problemer! :)

Lenke til kommentar

Okay. Jeg driver og tester å sette opp FTP-server, men for øyeblikket har jeg ikke mulighet til å åpne noen porter. Er det noen muligheter for å se hvilke porter jeg har åpne, og sette opp via dem? Virker ikke som om port 21 er åpen...

 

edit: jeg har NGT, da må jeg ha brukernr og pass for å kunne åpne porter, right? Vel, jeg skal ha passordet liggende et sted, men jeg husker ikke brukernr, og jeg har det ikke skrevet ned som jeg vet om. Er det bare å sende mail og spørre da?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Hvis du har på brannmuren i XP, må du vel inn der og åpne for ftp server. Gå på avansert og velg den tilkoblingen du bruker og velg innstillinger. Huk av for ftp server.

 

edit: brukernr = kundenummer, står øverst på faktura.

 

Har du standard filtersett må du åpne port 21. Husk å legge regelen høyere enn de som stenger alt under port 1023 eller noe deromkring.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Jeg har for øyeblikket ingen brannmur. Det er kanskje ikke så lurt, spesielt ikke hvis jeg setter opp server. Skal se hva jeg får gjort med det...

 

Skal se om jeg finner noen faktura. Er pappa som styrer med regningene så jeg får snakke med han om det. Og jeg aner ikke hvilket filtersett jeg har, så da har jeg sikkert standard.

Lenke til kommentar

Satt faktisk opp ftp server sist helg for første gang. I den forbindelse kan jeg jo stille noen spørsmål.

 

Har du noen router etter modemet fra NGT?

 

Er din interne IP den samme som den som vises ut på nettet?

 

Jeg f.eks får lokal IP fra en Dlink 192.168.x.xxx, men har 84.xx.xx.xx ut mot nettet. Derfor måtte jeg sette opp en NAT, dette ble gjort under endre offentlige server på nettet eller noe som ligner. I tillegg åpnet jeg port 21 i filteret.

 

Så måtte inn i Dlinken og forwarde trafikken til riktig pc her hjemme, altså min IP adresse og ikke til noen av de andre. Litt rotete men mulig du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Går utfra at IP på din maskin er noe slikt: 10.0.0.X

Det har du rett i.

 

Mht dynamisk vs statisk ip: kan jeg ikke bare bruke en tjeneste som f.eks. no-ip.com? Maskinen kan fort stå på en mnd i strekk, så at jeg må inn der og bytte av og til, gjør meg ikke så mye. Det er begrenset hvor lyst jeg har å betale 100 kr ekstra per mnd for statisk IP fra NGT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...