Gå til innhold

Hjelp til innstilling\fin setting av ram

glx-rider

Anbefalte innlegg

Hei!

For en uke siden kjøpte jeg en ny pc. Den hadde et problem med at den skrudde seg av av seg selv. Spesielt etter installasjon av drivere++. Leverte denne inn til rep, og fikk den tilbake med beskjed om at rammen var innstilt feil.(sto på default i bios) De hadde stilit inn den for meg til det som skulle være riktig.

Kom hjem, installerte alt på nytt, og alt fungerte bra. Helt til jeg prøvde å spille.

Da fikk den problemet med at han lukka igjen spillet uten forvarsel. Mistenkte dette for å være rammen, så gikk litt rundt på nettet for å prøve å finne riktige innstillinger.

Etter å ha plukka opp litt her og der så justerte jeg etter tall jeg fant: (tall i parentes er det jeg justerte til etter internett, uten er de som kom fra butikken etter rep, hvis det bare er et tall så er det det som er satt inn)

V:2,75(2,8)

DRAM Timing selectable - Manual

DRAM Clock - DDR400

CAS latency time - 2.0(2,5)

ROW cycle time - 11

ROW refresh cycle time - 13

RAS# to CAS# delay - 3

RAS# TO RAS3 delay - 3

Min. Ras active time - 6

RAS precharge time - 6

Write recovery time - 2

Write to read delay - 2

Read to write delay - 4

DRAM command rate - 2T

BURST lenght - 4 beats

Bank interleaving - ENABLED

32bit DRAM memory hole - Auto

MTRR Mapping mode - continuous

Spilla syntes å fungere bra etter instillingene, men jeg synes harddisken bråker mer, og at det kanskje går litt tregere..(kanskje bare innbillning?)

Det jeg lurer på er:

*Er disse instillingene bra for pc\optimale?

*Har dere noen tips til andre instillinger, evt. link til en side hvor alt står greit og enkelt?

*Hva betyr egentlig det jeg har stilt inn?gjerne raskt og greit forklart.

'Er det et program eller noe jeg kan bruke for å sjekke at alt er som det skal? Har kjørt memtest med de første instillingene, og da var visst rammen i orden, men vet ikke om det hadde noe å si på inst..

Her er mine specs:

ABIT AN8 SLI FATALITY

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024)

Amd x2 4200

Nexus 500 W

Vet det er lang tråd, men håper noen av dere kan svare meg på dette. Har lyst til å lære om det, men synes det er vanskelig å finne ut av selv (0 erfaring) i tillegg så er jeg ganske lei av å ha brukt over 20 000 på en pc, og at det itillegg skal være så hardt å få den opp å gå...

Mvh Juan A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...