Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil. Hva anbefales av merker?


Christian86

Anbefalte innlegg

kan noen her ta på seg å finne noen gode diselbiler, samt noe argumentasjon da?

 

Faren min ble drit sur når jeg sa disel:

 

- det vil koste sinnsvakt å bytte om noe går galt

 

- dyrt å forsikre

 

- ikke kjøp fra private, da vet du ikke hva du får

 

- merce er utelukket fordi det er så veldig store (e-serien)

 

- du har ikke råd til diselbil dersom noe går galt. Du greier deg helt fint med bensin bil

Skjønner at du er under krysspress;) Så vidt jeg vet stemmer ikke noen av innvendingene der mot diesel-motor som sådan. Enkelte merker er dyrere å vedlikeholde enn andre, men det har ikke noe med dieselmotoren å gjøre.

Dessuten er det som regel like greit å kjøpe fra private, hvis man kjenner historikken på bilen. Vår v40 kjøpte vi fra en tidligere pirkete eier, og den har vi ikke hatt noe problem med, de 3 årene vi har hatt den. Du bør ta NAF-test på en bil uansett om du kjøper fra private eller fra firma.

 

Seat`en er sikkert grei, men jeg ville ha styrt unna eldre Mondeo`er. Se bruktbilrapporten fra NAF, les og lær!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville personlig ha ligget unna alt som heter Seat. Jeg vet ikke hvilket kvalitetsnivå bilene deres holder nå for tiden, men tidligere var de iallfall beryktet for dårlig kvalitet, og det gjenspeiles i høyt verditap når du skal selge en brukt Seat.

 

Seat er jo 100% VAG?

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
kan noen her ta på seg å finne noen gode diselbiler, samt noe argumentasjon da?

 

Faren min ble drit sur når jeg sa disel:

 

- det vil koste sinnsvakt å bytte om noe går galt

 

- dyrt å forsikre

 

- ikke kjøp fra private, da vet du ikke hva du får

 

- merce er utelukket fordi det er så veldig store (e-serien)

 

- du har ikke råd til diselbil dersom noe går galt. Du greier deg helt fint med bensin bil

- det vil koste sinnsvakt å bytte om noe går galt

 

Her vil jeg be om eksempler. Har ikke hørt om at det er noe mer sinnsvakt dyrt å bytte deler på en bensin framfor diesel.

 

- dyrt å forsikre

 

Her er hvor mye det ville kostet å forsikre en 2000 modell Golf tdi på meg mot en 1,4 bensin hos If, kan ikke si det var noen gigantisk forskjell:

 

ifif5yy.jpg

 

- ikke kjøp fra private, da vet du ikke hva du får

 

Enig i at det kan føles tryggere å handle fra en forhandler ja, men du kan kjøpe katta i sekken både privat og hos forhandler.

 

- merce er utelukket fordi det er så veldig store (e-serien)

 

Ok.

 

- du har ikke råd til diselbil dersom noe går galt. Du greier deg helt fint med bensin bil

 

Du har råd til å betale 1 kroner mindre pr liter du fyller, og råd til å spare f.eks 4 desiliter på mila når du kjører. Det blir noen kroner når man er på stramt ungdomsbudsjett. Hvem sier at noe må gå galt?

Lenke til kommentar
sa ikke du at faren din ble dritsur da du sa diesel? de begge der er jo dieselbil.. :lol:

hvem sa jeg hører på dem hele tiden a?

 

Vel, GOlfen 1,4l er utelukket. Etter mye om og men så ble det klart at jeg stoler ikke døyten på den og ser på andre alterantiver.

 

Vi har noen nye eksempler:

 

98 modell A3 TDI 188 000 km, og pris 109 000 kr

 

96 modell A4 TDI 200 000 km og pris 98 000 kr. (favoritten min)

Lenke til kommentar

Har hørt mange som fraråder kjøp av A4 eldre enn 1997. Har vært endel problemer som er rettet på fra 97 og utover. Vær obs på knirking fra foringer i bakstillinga. Har kjørt 1997 A4 1.8 turbo quattro selv, og den jeg har kjørt knirka en del. Den hadde kjørt 187.000km, noe man slettes ikke skulle tro

Lenke til kommentar
etter en titt hos flere forhandlere i dag, så snublet jeg over disse

 

Mazda 1.8

 

Her får jeg 2 års garanti eventuelt 30 000 km. Bilen repareres og alt ordnes.

 

 

andre:

 

Ford Focus 99, stasjonsvogn, 1,6l 100hk, pris 109 000 kr, men bare 3 mnd garanti.

Har prøvekjørt en 626 da vi fant ut at dette kanskje kunne bli den neste bilen her i huset, men NEI! Maken for noe dritt! Styr unna 626...

Lenke til kommentar

Mye mer gøy..

http://finn.no/finn/car/object/;pdc=112845...&tot=184&page=5

http://finn.no/finn/car/object/;pdc=112845...&tot=184&page=3

http://finn.no/finn/car/object/;pdc=112845...&tot=184&page=3

 

Husk med 1,8 l motor, madamen har en sånn en... ;)

 

Billig i drift, forsikring og går tålelig bra.

Utrolig lett å kjøre, god vinterbil osv..

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...