Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil. Hva anbefales av merker?


Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg ville kjøpt VW Golf GTI

Ja, for den er ikke dyr å forsikre som 18 åring :roll:

 

Har vurdert Mitsubishi Sigma, dersom bilen jeg skal/skulle få av pappa tar kvelden (Mitsubishi Galant 2.0 92mod)

 

Edit: Men Porche 944 hadde jo vært drømmen da :love:

Porsche 944 for du jo faktisk for den ringe sum av 50 000 da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville kjøpt VW Golf GTI

Ja, for den er ikke dyr å forsikre som 18 åring :roll:

 

Har vurdert Mitsubishi Sigma, dersom bilen jeg skal/skulle få av pappa tar kvelden (Mitsubishi Galant 2.0 92mod)

 

Edit: Men Porche 944 hadde jo vært drømmen da :love:

Porsche 944 for du jo faktisk for den ringe sum av 50 000 da :p

Ja det var derfor jeg nevnte den ;)

 

Har sett en til 35k på Finn.no, men den ble solgt rimlig fort og jeg tviler på at den var tipp topp :p

Lenke til kommentar
vil en 1,4l duge på veien mellom Bærum og Hønefoss? og langkjøring Oslo-Bergen osv

Du kommer frem, men huks at antall liter ikke teller like mye for ytelsen nå lenger som det gjorde på gamlere biler...

 

En fintunet aggresiv 1,4l på 900kilo kan ofte dra fra en 1,5-2tonn Amerikaner med 5-6l ;)

 

Edit: En Leif fra Amerika...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
vil en 1,4l duge på veien mellom Bærum og Hønefoss? og langkjøring Oslo-Bergen osv

Den duger vel hvis du ikke liker å ligge i venstrefila på motorveien, hater forbikjøringer og ikke har med deg bagasje eller passajerer... Å kjøre forbi all langtransporten som går mellom Oslo og Bergen blir nok en fryd.

 

Unnskyld meg, men jeg skjønner ikke helt den fetisjen din for treige biler. ;)

 

 

Dinside.no test

 

 

Under utprøving av fleksibiliteten bruker vi en lang bakke. Det er en grei målemetode for å finne ut om bilen klarer og holde farten på forskjellige gir i forskjellige hastigheter. Under disse øvelsene viste Golf 1.4 klare tendenser til dårlig trekkvilje. Motoren vil ikke dra bilen fremover og girkassa må brukes flittig sammen med høyt turtall for at du skal opprettholde den farten du ønsker.

 

Litt slapp

Bilen virker generelt litt doven. Disse 75 hestekreftene er ikke nok til å gi Golfen tilstrekkelige ytelser. Når du trykker gassen i gulvet skjer det veldig lite og det blir mye stress med girspaken for å få noenlunde tilfredsstillende fremdrift.

 

 

 

 

Tekniske data:

 

Slagvolum: 1390 ccm

Antall syl: 4

Ytelse: 75 Hk

Dreiemoment: 128 Nm v/3300 o/min

Aks. 0 - 100: 13,5 sekunder

Toppfart: 171 kilometer i timen

Forbuk (vår måling): 0,77 liter per mil

 

 

 

Den er ikke engang billig i drift jo... :roll:

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

lette etter andre og fant billigere, men tingen er.

 

På finn er det et firma som selger 12 mnder bruktbil garanti, med egenandel på opptil 2500 kr. Er det verdt å begynne å se på privat alternativer og en slik garanti sammen?

 

Jeg mener; ettersom de fleste bilforhandlere tar overpris for noe det firmaet og privatkjøpt bil gir billigere.

 

NAF test må selvfølgelig ordnes.

Lenke til kommentar

Med små svake motorer vil du slite ut clutch å gir mye, grunnet masse giring. Om du ikke er av sorten som skal peise bånn gass, men kjører normalt i trafikken, så er det mye sikrere å kjøre en bil med mere hestekrefter. I mange situasjoner er de til god hjelp for å hindre ulykker.

Lenke til kommentar

Til langkjøring ville jeg ha valgt 93 TIDen walter_melon linket til tidligere. Rimelig kraftig motor, god komfort, høy kollisjonssikkerhet og driftsikkerhet (sistnevnte er jeg ikke helt sikker på, ettersom dieselmotoren produseres av Opel og ikke SAAB, men generelt sett ligger SAAB 93 iallfall godt an på feilstatistikkene).

Lenke til kommentar

sånn ca vil året se slik ut:

 

t/r Bærum - Hønefoss langs E16 35km hver vei (morgen og formiddag)

 

t/r oslo en sjelden gang

 

t/r internt i Bærum

 

 

Budsjettet er mask 120 000 kr. Planen er helst en bil som koster maks 90 000 kr, for jeg vil ha noen endringer i bilen; blant annet gps (ikke spørr hvorfor)

 

alternativer hittils

 

foreldrenes krav er forhandler(de mener best slik, så tar utgangspunkt i det) (de betaler 50 000 kr, så litt må det ha å si)

 

A4 97, 1,6l 100hk, 127500km pris: 99 000 kr

 

A3 00, 1,6l, 102hk,112000km pris: 139 000 kr

 

Volvo S40 sedan 97, 111000 km 1,8l, 115hk pris 99 000 kr

 

Mazda 626GLX 1,8 1,8l 90hk , 98655 kr 99 modell pris: 98 000 kr

 

Saab 9-3 2.0se, automat 98 modell, 177 000 km pris: 99 900 kr

 

 

Golf 1,6l 99 modell, 130 000 km, 100hk pris: 75 000 kr (hvit farge)

 

Golf 1,6 comfortline 98 modell, 184 000 km, 100hk pris: 89000 kr

 

de to er favoritter. Selvfølgelig er den 1,4l 75hk utgaven også, men dette er alternativer

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...