Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil. Hva anbefales av merker?


Christian86

Anbefalte innlegg

 

A4 97, 1,6l 100hk, 127500km pris: 99 000 kr

 

A3 00, 1,6l, 102hk,112000km pris: 139 000 kr

 

Volvo S40 sedan 97, 111000 km 1,8l, 115hk pris 99 000 kr

 

Mazda 626GLX 1,8 1,8l 90hk , 98655 kr 99 modell pris: 98 000 kr

 

Saab 9-3 2.0se, automat 98 modell, 177 000 km pris: 99 900 kr

 

 

Golf 1,6l 99 modell, 130 000 km, 100hk pris: 75 000 kr (hvit farge)

 

Golf 1,6 comfortline 98 modell, 184 000 km, 100hk pris: 89000 kr

 

de to er favoritter. Selvfølgelig er den 1,4l 75hk utgaven også, men dette er alternativer

Nok en gang må jeg spørre, hvorfor vil du ha en treig bil? Jeg har kommet med flere dieseleksempler som jeg mener er langt bedre kjøp både kjøremessig og økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foreldrene hevder at det er null problem og at langkjøring på e6/e16 ikke er noe problem med den motoren.

Vil ikke akkurat anbefale en 1,4 liters motor uansett hvor du kjører. 1,6 er minimum, helst en TDI.

 

Audi A4 B5 er pene og greie biler det. Har kjørt 1,6 liter med 100 hester i 1,5 år, og den går greit. Det blir mye giring, samt forbikjøring er noe som ikke skjer så ofte. Men til vanlig kjøring funker den fint. Og da har du 20.000 til senkesett, felger, og GPS (koster vel 3.000)..

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt så mye penger hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde det blitt Turbo diesel! Har aldri kjørt eller sitte på i Golf IV med 1,4, men tante hadde en Golf III 1.4 og med en gang det kom en motbakke måtte hun ned i 3. gir for å klare å holde farten, og det blir man fort lei av! Har kjørt diverse andre biler med små motorer, og jeg hadde aldri kjøpt en bil med så liten motor. Kjørte en 2003 Volvo V40 med 1.6 motor på 109hk, og dette er en bil jeg aldri kunne kjøpt. Tok altfor lang tid å få den opp i noe fart. Men ville som sagt valgt en bil som f.eks den walter_melon linker til. I hvertfall funnet en med TDI da du sparer en god del i drivstoff og siden de har veldig god trekkkraft på lave turtall. Veldig fint til forbikjøringer.

Lenke til kommentar

Takk for at noen er enige med meg her... :)

 

 

Christian, det virker som om du har sett deg blind på hestekrefter alene og at du ikke helt forstår forskjellen på kraften i en 100 hester dieselmotor og en 100 hester bensinmotor.

Jeg foreslår at du drar til en bilbutikk og ber om å få prøve to forskjellige Golfer. Én 1,6 liters bensin på 100 hester, og en 1,9 liters turbodiesel på omtrent det samme antall hk. Du vil merke forskjellen med en gang du tråkker gassen i bånn. Jeg kjører en 1,6 liters bensin til vanlig, men hadde Mercedes C200 cdi som skolebil, og har kjørt 1,9 Golf med 110 dieselhester endel ganger også.

 

De to sistnevnte drar sinnsykt mye bedre enn bensinbilen...Ville hatt en diesebil selv i hvertfall. Du kjenner det ikke noe på 0-100, men prøv å kjøre forbi en trailer eller noe så merker du det med en gang.

 

Her er noen flere eksempler på biler jeg ville valgt leeeeenge før jeg ville vurdert en ny bensinbil med mindre enn 2 liters motor:

 

- Audi A3 tdi.

- Peugeot 406 hdi.

- Mercedes E220 D

-

Lenke til kommentar
Takk for at noen er enige med meg her... :)

 

 

Christian, det virker som om du har sett deg blind på hestekrefter alene og at du ikke helt forstår forskjellen på kraften i en 100 hester dieselmotor og en 100 hester bensinmotor.

Jeg foreslår at du drar til en bilbutikk og ber om å få prøve to forskjellige Golfer. Én 1,6 liters bensin på 100 hester, og en 1,9 liters turbodiesel på omtrent det samme antall hk. Du vil merke forskjellen med en gang du tråkker gassen i bånn. Jeg kjører en 1,6 liters bensin til vanlig, men hadde Mercedes C200 cdi som skolebil, og har kjørt 1,9 Golf med 110 dieselhester endel ganger også.

 

De to sistnevnte drar sinnsykt mye bedre enn bensinbilen...Ville hatt en diesebil selv i hvertfall. Du kjenner det ikke noe på 0-100, men prøv å kjøre forbi en trailer eller noe så merker du det med en gang.

 

Her er noen flere eksempler på biler jeg ville valgt leeeeenge før jeg ville vurdert en ny bensinbil med mindre enn 2 liters motor:

 

- Audi A3 tdi.

- Peugeot 406 hdi.

- Mercedes E220 D

-

Jeg har jo vært enig med deg fra første post...

 

Men la bare Christin86 kjøpe seg en 1,4 eller 1,6, det er jo tydeligvis det han vil?!

Lenke til kommentar

jeg har sett på bilene som er blitt vist her, men mange av dem har jo kjørt vanvittig langt.

Mercen likte jeg, men 420 000 km er jo nokså mye. Audien har jeg sendt forespørsel om, men ikke fått noe svar, og peugten har jeg blitt frarådet å kjøpe av en del personer.

 

og tingen er at jeg fint kan kjøpe en tdi, men da vil jeg gjerne ha en bil som jeg vet kan holde lenge, og som ikke har kjørt noe inn i hampen langt på få år

 

jeg har skrevet hva som er behovet mitt, grunnen til alle problmene er at dere her forteller meg at den neppe duger, mens hjemme og i "rela life" sier de at den duger. Rart jeg blir forvirret når jeg ikke kan nok selv?

 

 

ja, jeg kan ikke døyten om motor.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert på motorer selv, men turbodiesel-motorer tåler som regel en del flere km enn bensinmotorer. En dieselmotor som har 150k km er ikke noe problem i utgangspunktet. Regelmessig oljeskift og service er selvsagt viktig. En bil som har lav km-stand og som bare er blitt brukt til og fra butikken og ikke rukket å bli ordentlig varm ville jeg også styrt unna.

Mercedes`en har rykte på å kunne gå meget langt, men hadde vel tenkt meg om og sjekket andre biler selv før jeg valgte den.

Lenke til kommentar
likte denne, men undres. Kan jeg kanskje bytte diselpumpen eller motoren og slepper flere bekymringer?

 

WV

Med eldre Passat`er kan nok bekymringene stå i kø. De er dessverre belemret med mange feil. Men man kan jo ha flaks. Jeg ville ha styrt unna den bilen. Hvorfor ikke japansk, hvis driftssikkerhet er viktig?

Lenke til kommentar
jeg har skrevet hva som er behovet mitt, grunnen til alle problmene er at dere her forteller meg at den neppe duger, mens hjemme og i "rela life" sier de at den duger. Rart jeg blir forvirret når jeg ikke kan nok selv?

Skjønner at du blir forvirret. Men vil tro at foreldrene dine tenker det samme som mine de gangene jeg har vurdert å bytte bil.

 

"200 hestekrefter?!!? Tror du du er Martin Schancke eller no? Bakhjulstrekk?? Ånei herregud....åssen er det du har tenkt å komme deg fram på vintern? :thumbdown: "

 

 

Foreldrene dine har "rett" i at 1,4 liter og 43 hestekrefter sikkert kan gjøre nytta si. Men når jeg foreslår en bil med mer kraft, spesielt diesel er det av følgende årsaker:

 

1) Dieselbiler bruker mye minde drivstoff enn en tilsvarende bensinbil.

 

2) Diesel koster sånn ca. 1 kroner mindre pr liter enn bensin gjør.

 

3) Dieselbiler av nyere årgang som f.eks Golf 4 tdi er mye sterkere enn en bensinbil med samme antall hk.

 

4) En dieselbil vil sansynligvis være mye lettere å få solgt videre. Det er ikke uten grunn at du syns alle de 1,4 og 1,6 literene dine er så billige.

Lenke til kommentar

kan noen her ta på seg å finne noen gode diselbiler, samt noe argumentasjon da?

 

Faren min ble drit sur når jeg sa disel:

 

- det vil koste sinnsvakt å bytte om noe går galt

 

- dyrt å forsikre

 

- ikke kjøp fra private, da vet du ikke hva du får

 

- merce er utelukket fordi det er så veldig store (e-serien)

 

- du har ikke råd til diselbil dersom noe går galt. Du greier deg helt fint med bensin bil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...