Gå til innhold

Nytt kamera, IXUS/Ricoh/Fujifilm/HP/Casio?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært borti endel kameraer, men skal nå handle et nytt.

Jeg tenker meg et point-and-shoot kamera med manuelle muligheter - som er lite nok til å ha i lommen (typisk størrelse). Tidligere har jeg hatt Exilim Z55, men dette tar ganske dårlige bilder i motlys - auto innstilt. Finnes det et bra, lite kamera som takler dette bra?

Jeg har nettopp kjøpt Ixus 40 på Elkjøp - og har 30 dagers returrett på dette. Det kostet 2495 og synes ikke denne prisen var så gal. 2995 kostet Ixus 50, er dette verd prisforskjellen? Grunnen til at jeg har prøve-kjøpt Ixus 40 er at jeg tidligere har vært veldig fornøyd med fargene og spesielt hudtonene til Canon - da med et A300 for litt over ett år siden eller noe (sånn ca).

Ellers har jeg tittet på Ixus 700 som er en god del dyrere og ikke minst større. Hadde jeg kunne få Ixus 700 i Ixus 40 størrelse ville det vært det optimale, men det nytter vel ikke på en stund... eller?

Videre har jeg studert Ricoh Capilo R2 som virker litt spennende med god vidvinkel og ellers gode tester.

Fujifilm har jo sitt FP10, selvom jeg savner søkerokular på dette.

Jeg har selvfølgelig også sett på HP sitt 817 og dette virker ganske spennende. Problemet dens er størrelsen, noe som trekker ganske kraftig ned.

En kan også ta en sving innom Casio igjen og kjøpe et Z750, selvom Casio ikke tidligere har gitt meg så utrolig store gleder. Dem er små og funksjonible med god batteri-tid, men frister ikke alltid slik til de store fotosessions...

En kan jo også dra innom Nikon - 5900, men dette føler jeg faller gjennom på utformingen. For stort...

Kan noen lede meg inn på de riktige veier og komme med sine synspunkter... slik at jeg blir en klokere mann og fatter et "riktig" valg..

Takker for alle gode tilbakemeldinger!? :thumbup:

Endret av abrakadabri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Den eneste væsentlige forskel på IXUS 40 og 50 er den ekstra MP, så det er ikke noget jeg ville betale 500,- ekstra for

For det andet: Grunden til at IXUS 700 er større end IXUS 40/50 er at det har langt bedre optik, som fylder mere. Om dette er et kompromis man kan leve med er jo op til den enkelte.

For det tredie: Ricoh Caplio R2 finder du både test af og erfaringer med her på siden og er absolut et kamera jeg ville overveje, især pga vidvinkel og hastighed

For det fjerde: Fuji F10 er et rigtigt godt kamera, der tager gode billeder i dårligt lys, men hvis du ikke kan undvære optisk søger er dette nok ikke kamaeraet for dig, men prøv det i butik alligevel, og se om skærmen er god nok som eneste søger.

For det femte: HP R817 virker spændende og har med sin 5X zoom en fordel (sammen med Ricoh = 4,8 x zoom). Som med IXUS 700 synes jeg dog heller ikke at du skal afskrive dette pga størrelsen.

For det sjette: Casio Z750 virker også som et godt kamera, og har bedre optik end tidligere modeller, ex. Z50/55/57, men det slider stadig med støj i billedet. På flere andre punkter er det dog bedre end dine andre alternativer.

Og til sidst: Nikon Coolpix 5900 er måske det bedste kompromis mellem alle disse, og størrelsen snyder faktisk end del på billeder. Bortset fra IXUS 40/50 er dette det mindste kamera af dine alternativer, og grebet i siden gør det lettere at holde stille. Desuden har Nikon bedst optik blandt dine valg.

Om du blev klogere eller mere forvirret af dette ved jeg ikke, men ingen af disse kameraer er dårlige, så i sidste ende vil det være et valg om hvad DU prioriterer, noget som ikke nødvendigvis er det samme som jeg eller andre... :)

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt Ixus 40 på Elkjøp - og har 30 dagers returrett på dette. Det kostet 2495 og synes ikke denne prisen var så gal. 2995 kostet Ixus 50, er dette verd prisforskjellen? Grunnen til at jeg har prøve-kjøpt Ixus 40 er at jeg tidligere har vært veldig fornøyd med fargene og spesielt hudtonene til Canon - da med et A300 for litt over ett år siden eller noe (sånn ca).

Løp tilbake til elkjip og få pengene igjen for Ixus 40.

Så går du inn på www.elkjop.no og bestiller Ixus 50 til ca. 2.070 ink. porto

Vips så har du bedre kamera og penger igjen til å kjøpe større minnebrikke :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg må stort takke for den utrolig gode tilbakemeldingen og ikke minst fyldige!

Og ja; jeg har faktisk bestilt Ixus 50 fra Elkjøp, og løper så snart det er på døren tilbake til Elkjøp med mitt Ixus 40. Takk for tipset selvom jeg har gjort det... og burde kanskje underrettet om det...

Allikevel så ser Nikon Coolpix spennende ut, men har noen essensielle mangler iallfall ifølge ITAvisen sin kommentering på det kameraet (ja, jeg vet dem er inkompetente på det meste :no: ), men akkurat feilene dem fant tror jeg gjelder alle Nikon kameraer..

Takk for responsen! Får håpe jeg blir fornøyd med Ixus 50..

Lenke til kommentar

Det eneste som IT Avisen har at udsætte på Nikon Coolpix 5900 er:

Langsom opstart: Dette er umiddelbart tilfældet for alle Nikon-kameraer, da de har en opstartsanimation, men den kan sagtens slås fra, og så er det lige så hurtigt i opstart som de fleste andre kameraer. (At IT Avisen ikke har fundet ud af dette giver jo en indikation af hvor grundig deres "tests" er...)

Avvik på optisk søger: Alle små kompaktkameraer viser kun ca. 80% af hvad man fotograferer i den optiske søger, men i det mindste har Nikon 5900 en optisk søger :thumbup:

LCD-skærm kan ikke slås af: Selvfølgelig kan den det! Igen et eksempel på en ufuldstændig "test"

Lav opløsning på LCD: Ja, men dette har 90% af kameraer med en skærm på over 2", men i det mindste er opløsningen bedre end hos Casio og lige så høj som på IXUs 40/50. Derudover fungerer Nikons skærme godt både i mørke og i stærk sol

Derfor ville jeg ikke ligge IT Avisens test til grund for at fravælge Nikon Coolpix 5900. Læs tests på andre sites, bla. Akam.no og læs folks erfaringer med kameraerne.

Lenke til kommentar

Den testen som Carlos refererer til har jeg også lagt merke til. En test mer full av faktafeil skal man lete lenge etter. Tror man må tilbake til den beryktede Dagbladet-testen for å finne noe som ligner. Har faktisk kommentert feilene selv på IT-avisen, men de har sikkert fjernet den da det var kritikk mot deres så "grundige og gode tester". Hvor grundige de er da de ikke finner ut ting jeg finner ut i løpet av maks fem minutter, kan man jo spørre seg om.

Nok et eksempel på at man ikke skal stole på enkeltstående tester, og spesielt ikke fra testsites eller blader som tror at man kan noe.

Ellers er vel Ixus 50 et bra kamera, selv om optikken ikke er like bra som på Coolpix'en (pga. størrelsen). Ellers er det jo noe mindre, med de fordeler og ulemper det medfører (dårlig grep, men lettere å ta med. Mindre optikk som fører til noe mer uskarphet i bildene, men ikke så dårlig at man plages av det).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...