Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva sendes til en DHCP tjener

Anbefalte innlegg

Hva slags informasjon sendes til en dhcp tjener når man vil ha en ipadresse.

Veit jo at mac adressen blir sendt, men er 100% sikker på at det er mer informasjon som blir sendt.

Det jeg lurer på da er hva denne informasjonen er, og hvordan jeg kan få manipulert den..

Min isp, vil av en eller annen grunn, ikke la en linux maskin stå først i nettverket som en ruter og motta en wan ip, og så fordele lan adresser ut til de andre maskinene..

Har hørt med kundeservice, og de veit jo ikke så mye, "ikke support på sluttutstyr" etc..

Så hadde vært veldig takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_...ration_Protocol

http://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt

Hva for en isp er dette? De plikter vel å opplyse om hvilken informasjon/konfigurasjon som kreves for å kunne bruke utstyret dems? Greit nok at de ikke har mulighet til å hjelpe deg gjennom prosedyrene for å få det opp, men de må vel strengt tatt kunne gi ut informasjon om hvilken verdier som må til...

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så skal en DHCP server dele ut IP addresser til alle maskiner som kan snakke DHCP, uavhengigt om dette er en Linux, Mac, PC eller en annen boks på ditt nett...

DHCP serveren ser ikke hvilken boks er på din side, ikke i det hele tatt, den funksjonen finnes i utgang punktet ikke i DHCP protokollen.

Men ISP-er kan tildele deg et DSL Modem eller en DSL Router som har en MAC-Addresse og de kan så låse sin DHCP server til at kun gi ut IP til denne MAC-Addressen.

Dette kan man fikse med... der finnes på noen nettverkskort muligheter til å bytte MAC addresse... men du kan ikke ha 2 enheter på samme nett med samme MAC addresse, da vil dine Switch-er eller Hub-er ikke kunne route traffiken den korrekte veien...

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Alt det du sier er jo greit...

Men nei, har ikke ADSL.

Har bredbånd fra lyse, med fiber rett i veggen :)

Så jeg må ikke ha noe spesielt utstyr for å komme på nett.

Fungerer greit med mange rutere, men den nye til D-Link(DGL-4300), får jeg heller ikke IP på..

Når jeg setter en vanlig windows maskin først på nettet, rett i "sentralen" om du vil, er det ikke noe problem å få ip til denne maskinen.

Linux maskinen og D-Link ruteren har heller inget problem med å få lokal ip adresse fra en annen ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...