Gå til innhold

Brian Wilson - Smile Hva synes folket?

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt denne platen? Kjøpte for en uke siden og har hørt på den hele tiden siden. Et fullstendig genialt album etter min mening! Spesielt med tanke på at det er 1967!

Om noen ikke vet hvem denne karen er så er det geniet bak Beach Boys. Og denne platen er oppfølgeren til Pet Sounds og skulle være en direkte konkurrent til Beatles's Sgt.Pepper og er derfor MEGET eksperimentell!

Men det var mye rart som skjedde på denne tiden med Wilson. Han brukte altfor mye dop og låste seg mye inne og var kun sammen med hippiene sine.

Men så skjedde det at Beatles lanserte Sgt.Pepper først og Wilson fikk prestasjons-angst og ville ikke gi ut platen.

Men i fjor eller året før bestemte han seg for å gjøre ferdig platen, men med ny innspilling og det er denne som har kommet ut som er helt fantastisk!

Også har jeg greit å kjøpt den originale platen som ikke ble utgitt i 67. Denne er MYE mer eksperimentell og Wilson kalte den i senere tid "inappropriate music".

Ikke så rart da Wilson i denne tiden hadde en sandkasse i stua der pianoet stod på for at han skulle få følelsen av å være på stranden. Og store deler av platen er spilt inn i et telt og andre deler er spilt inn på bunnen av et tomt basseng og mye er enda mer psychedelisk. Og på en låte som heter "vega-tables" er faktisk Paul Mcartney innspilt da han tygger på en gullerot.

Ingenting av dette er med på den nye offisielle utgaven av Smile som har framførte på Roskilde.

Noen meninger om Wilson eller Beach Boys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mistenkelig få svar når emnet er så interessant. Hele historien om Wilson, hvordan han sluttet å aktivt opptre og etter hvert fikk alvorlige lidelser er helt vanvittig, og når en så ser at samme person egenhendig lagde et album som skulle revolusjonere musikkindustrien blir det hele om mulig mer vanvittig.

Jeg har stor sans for albumet og konseptet, og lurer veldig på hvordan musikkverden hadde sett ut dersom denne ble gitt ut før Sgt. Pepper.

Lenke til kommentar

Takk for meget interessant informasjon raziel014, hvilket gjør skiva ytterligere mer spennende å lytte til. Har egentlig ikke så mye å bidra med, men føyer meg inn i rekken av de som synes denne skiva var fjorårets beste (sier ikke så rent lite for det kom mye bra). Wilson er forøvrig nok et bevis på en kunstner som lever helt på grensen (og kanskje litt over), men som leverer det ypperste innen sin kunstform. Beach Boys er for meg synonymt med Brian Wilson.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det er på DVDen som finnes. Har ikke sett den enda, men jeg vet at det er en konsert og det er sikkert det samme.

Jeg husker Beach Boys fra da jeg var liten for rektoren var sånn fan av dem. Og da husker jeg at det nermest var tortur å sitte på med han når vi skulle på turen osv for da var det alltid fun, fun, fun osv. men i de senere år har de virkelig imponert meg.

Måten han komponerer på og hvordan han leker med oppfattelsen av instrumenter, for han bytter alltid ut vanlige instrumenter og legger på stemme som skal illustrere det samme. Liker spesielt banjo og den barnslige måten han framstiller det på. I ord selvfølgelig! Hvordan Wilson greide å ha alt i hodet skjønner jeg ikke! Spesielt ikke koringen på første-låta! Jeg får frysninger hver gang! Og på Surf's up!

Synd at han ble så vraket på 60 og 70-tallet. Men tenk dere hans situasjon og det presset han følte når han måtte konkurrere med selveste Beatles! De var jo geniale på sin måte og Wilson var genial på sin måte. Men Beatles var kanskje mer appelerende på den myke Mcartney-måten. Lennon og Wilson var kanskje de som var mest lik av alle. Har også sett mange bilder av Wilson sammen med sønnen til Lennon, som foråvrig er SYKT likt Lennon! Samme briller og greier! :w00t:

Lenke til kommentar

Litt blandede følelser i grunn. Elsker Beach Boys eksperimentering (post-Pet Sounds) men syns det blir litt vel mye leiking på SMiLE. Møøing, bææing og grønnsakknasking ække min greie. Neh, foretrekker Pet Sounds og Smiley Smile.

Har også en liten greie for "surferhitsene" etter at jeg var på 50's-60's beach party. Fun, fun, fun - Surfer girl - Don't worry baby - Little deuce coupe og Kokomo (:roll:) var det vi hørte av BB. Kommer nok alltid til å forbinde gruppa med sommer, strand og sol, men også våren og høsten med Pet Sounds :love:

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Smiley Smile er da en smule mer eksperimentell enn Smile som nylig ble utgitt vel?

Mener at Smiley Smile kun er levningengene etter båndene som Wilson kasserte og brant? :hmm:

Smiley Smile (SS) m.f har som du nevner, noe av materialet som skulle ha vært i Smile. Ca halvparten av materialet på SS skulle ha vært på Smile, men ingen av opptakene som var tenkt for Smile , ble brukt i SS eller senere utgivelser. Man har jo diverse bootlegs men ingen endelige versjoner. Fryktelig synd at det ikke ble noe av siden materialet er bra, og stemmen til Brian var nydelig på den tiden. Surf's Up på albumet med samme navnet, er nok den fineste i BB's karierre, og et fint eksempel på praktstemmen til Brian. Synd sangen havnet på en overall ok plate og ikke en glimrende plate Smile ville ha blitt. Kanskje derfor jeg ikke helt digger SMiLE. Blir ikke det samme uten go'stemmen.

Var forresten kanskje litt rask med å kalle SMiLE mer eksperimentell enn SS... de stiller vel temmelig likt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Sitter å hører på den originale Smile fra 67 nå og den er virkelig helt annerledes! Wilson hadde en mye mykere stemme enn han har nå.

Forresten så ligner stemmen hans nå VELDIG mye på Ozzy sin! :hmm:

Spesielt på Heroes and Villains på den nye Smile! Dama mi trodde det var Ozzy når hun først hørte platen!

Flere som har merket dette? Kan det ha noe med dopet å gjøre? For både Wilson og Ozzy er meget preget av all dritten de puttet i seg.

Lenke til kommentar
Sitter å hører på den originale Smile fra 67 nå og den er virkelig helt annerledes! Wilson hadde en mye mykere stemme enn han har nå.

Forresten så ligner stemmen hans nå VELDIG mye på Ozzy sin! :hmm:

Spesielt på Heroes and Villains på den nye Smile! Dama mi trodde det var Ozzy når hun først hørte platen!

Flere som har merket dette? Kan det ha noe med dopet å gjøre? For både Wilson og Ozzy er meget preget av all dritten de puttet i seg.

Er jo snakk om 40 år siden han var på sitt beste, og over 40 år så forandrer vel stemmen seg noe, men skal nok ikke se bortifra at narkobruken tok knekken på stemmen. Får litt vibber til Ozzy på de lyse partiene i SMiLE.

Lenke til kommentar

Men uansett så har han fortsatt fin stemme. Men tanke på at han sikkert er over 60 år! :cool:

Når jeg tenker meg om så er det omtrent ingen som har samme sound som Beach Boys den dag i dag. Det sier litt! Samme med Beatles også. Det er ingen som har vært like stor etter eller som har vært like originale med både melodi og sammensetning!

Lenke til kommentar

Cden kan høres på om og om igjen. :thumbup:

Vil heller si at den bør høres om igjen og om igjen for å få fullt utbytte av den. ;)

Jeg vil også si det samme. Første gangen jeg hørte platen var på fest og det var et av de sterkeste musikalske øyeblikkene i mitt liv!

Når jeg da noen dager senere kjøpte platen selv, så var den ikke så altfor bra den første ganger jeg hørte den i edru tilstand, men etterhvert når jeg fikk hørt den inn hørte jeg ikke på annet i flere uker! Høres fortsatt gjennom den minst en gang per dag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...