dabear Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 La oss si jeg har x = ['Ashton', 'Kai', , 'extract', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'index', 'Kais', 'Kai', 'Datakyndig', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Shay', 'Ashton', 'Ashton', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Kai', 'Shay', 'Kais', 'Kai', 'Shay', 'Kai', 'Shay', 'Shay'] Hvordan kan jeg da få ut kun de unike elementa i x? help('list') ga ikke noe info om dette. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det er flere måter, men den mest "moderne" er å bruke set. Python 2.4: x = list(set(x)) 2.3: from set import Set as set x = list(set(x)) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Mange takk, akkurat hva jeg trengte. Jeg jobber egentlig bare i python 2.4, men hvordan kan jeg gjøre from set import Set as set Kun dersom python versjonen er under 2.4? Burde jeg sjekke etter om set finnes i __builtin__ istedet? Isåfall hvordan (kanskje det finnes noe classexist() funksjon eller noe)? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Du kan legge en slik blokk øverst i scriptet: try: set except NameError: from sets import Set as set Men igjen, skulle det være en 2.2-installasjon ... ;-) En variant er å slenge elementene inn i en dictionary, siden en key i en dict. alltid er unik: d = {} for elem in x: d[elem] = None x = d.keys() Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå