UAM Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Leter etter informasjon akkurat om dette temaet, den eneste gode norske siden jeg støter på er denne. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Mye diskutering om Cat5, tvinning og trådpar. Extron har en god teknisk artikkel på TP-kabel og hensikten med twisted pair. Artikkelen er rettet mot KVM-ekstendere, men prinsippet for kabelen er det samme. http://www.servswitch.no/tech/Cat5%20Transmission.pdf Endret 25. august 2006 av erikindre Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Mye diskutering om Cat5, tvinning og trådpar.Tråden er 10 mnd gammel, men fremdeles ett høyaktuelt tema. takk for linken. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Som regel har man jo fargekoder på selve kontaktene, da. Dersom man skal følge standarder til punkt og prikke, har tvinning og trådpar noe å si. Har selv vært borti nettverkstesting av kontaktpunkter (med dyrt utstyr) der det oppstod problemer fordi den grønne lederen lå litt for nærme den orange/hvite lederen i koblinga i kontakta :| Men merker man dette i praksis, når det er snakk om nanosekunder og minimale verdier? Neppe. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 Det er viktig å følge fargekoden. Vist ein splitter eit par så får du problem med bl.anna next/fext,acr og return loss. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 27. august 2006 Del Skrevet 27. august 2006 I følge kommunikasjonslæreren min har det ikke noe å si om fargekoden blir fulgt, det er bare for at det skal være praktisk å feilsøke på. Når man kobler vegguttak settes parrene bare i rekkefølge med halv først. 4897737[/snapback] Og det finnes ufattelig mye dumme lærere der ute som driver med vranglære sjønner jeg. Parene har en "riktig" rekkefølge, av den grunn at de er tvinnet på en spesiell måte. Om du ikke holder deg til dette kan du få problemer om du har lange kabler. men på 5-10 meter fungerer det jo med samme par koblet likt i begge ender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå