Pixi Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hei. Har vært å kjøpt meg 100m nettverkskabel, for å legge opp kabelnett til 2.etasje. Har kjøpt en RJ45 boks, til å ha på veggen. Lurer på om noen vet hvor de forskjellige fargene skal være? EVT. har en link til en liten guide eller noe? Endret 28. september 2005 av Pixi Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 nå heter det ikke RJ45 kabel.. det er "standarden" på pluggene og tilkoblingene, altså størrelsen på de. Kabelen heter nok Cat-5, Cat-5e eller lignende. Legger ved ett bilde som er standarden i Norge. (Tror den het B-kobling ) Lykke til! Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 24. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Ok. Ja, det er en CAT-5 kabel. Men er det likt når jeg skal ha det i en veggboks? Samme opplegget der? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Men er det likt når jeg skal ha det i en veggboks? Samme opplegget der? Det pleier og stå skjema inne i boksen. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Fra venstre. Halv blå blå halv orange orange halv grønn grønn halv brun brun Dette gjelder for vegbox. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 24. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Men er det likt når jeg skal ha det i en veggboks? Samme opplegget der? Det pleier og stå skjema inne i boksen. Ser det er fargekoder i boksen, men ble ikke helt klok for det. Legger ved et par bilder av boksen, så kanskje noen kunne vært veldig snille og hjuplet meg, med hvor jeg skal sette ledningene..? Picture_030_1_ Endret 24. september 2005 av Pixi Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Kjør på med lik farge i begge ender! Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Kjør på med lik farge i begge ender! Kan virke, men for å være på den sikre siden bruk 568B-standarden. Bruk også egnet verktøy for å trykke lederene ned i kontakten (med isolasjonen på). Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Kjør på med lik farge i begge ender! .. og riktig rekkefølge. Er viktig at fargekodene blir fulgt. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 I følge kommunikasjonslæreren min har det ikke noe å si om fargekoden blir fulgt, det er bare for at det skal være praktisk å feilsøke på. Når man kobler vegguttak settes parrene bare i rekkefølge med halv først. blå orrange grønn brun Lenke til kommentar
tore- Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 I følge kommunikasjonslæreren min har det ikke noe å si om fargekoden blir fulgt, det er bare for at det skal være praktisk å feilsøke på. Når man kobler vegguttak settes parrene bare i rekkefølge med halv først. blå orrange grønn brun Det har ikke så mye å si, men det kan og vil nok påvirke ytelsen og stabiliteten. Lenke til kommentar
steveak Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Klok av skade og takket være nyttig læring av de lærde på området her på forumet har jeg følgende anbefaling: Følg fargekodene. PERIOD. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=472032&hl= -S Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 24. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Kjør på med lik farge i begge ender! Kan virke, men for å være på den sikre siden bruk 568B-standarden. Bruk også egnet verktøy for å trykke lederene ned i kontakten (med isolasjonen på). Takk Pingla! Men hvordan får jeg kjørt Bare B standarden, for kabelen skal jo legges over de kontaktene og presses ned.. ? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Kjør på med lik farge i begge ender! Kan virke, men for å være på den sikre siden bruk 568B-standarden. Bruk også egnet verktøy for å trykke lederene ned i kontakten (med isolasjonen på). Takk Pingla! Men hvordan får jeg kjørt Bare B standarden, for kabelen skal jo legges over de kontaktene og presses ned.. ? Det går nok bra, bare følg fargekodingen for B. Forskjellen mellom A og B er at orange og grønn har byttet plass. Se vedlagte bilde så forstår du nok hva jeg mener. Lenke til kommentar
Golrandir Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 her det to linker til dette de er på engelsk http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm så koz dette er pirke arb PS har du verktøy til dette Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 offtopc: Det ER lik motstand i alle lederne, så sålenge du har parrene godt tvinnet så vil ikke next eller fext spille noen rolle. Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 24. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Takk for hjelpen forlkens, spesielt Pingla! Men, det funker ikke. Får ikke noe kontakt på pc'en Legger ved et bilde av hvordan jeg har gjort det. Noen forslag på hva som kan være feil? Har gått over å¨sjekka at alle kontakter sitter riktig flere ganger... Endret 24. september 2005 av Pixi Lenke til kommentar
steveak Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Har du lest gjennom tråden jeg la igjen over? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=472032&hl= Her er det som løste det for meg: ----------- "det som er viktig er at parene som brukes er tvinnet sammen. hadde nettverks kablene brukt pinne 1og2 på et par og pinne 3og4 på det andre hadde det vært greit å bare slenge kablene i slik de passet, men trikset er at det andre paret går mellom pinne 3 og 6.. med en gang du mister tvinninga funker kabelen dårlig.. 10mbit om du er heldig, men med masse pakketap.. så følg pinne anvisninga på oppsettet og du er home safe MrM Endret 24. september 2005 av steveak Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 24. september 2005 Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 Hvilet verktøy bruker du for og sette kablene på plass? Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 24. september 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hvilet verktøy bruker du for og sette kablene på plass? Bruker en slik en: Og presser de inn i kontaktene.. Endret 24. september 2005 av Pixi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå