Pion_ Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Jeg har kjøpt meg en Pentium D 3Ghz, og et asus kort på 955x til. Ja, jeg har skjekket kjøleribba.. og ikke for tykt lag kjølepasta.. det er boxed vifta som står på.. Inne i bios så sier temp måleren at cpu'en holder 75 grader!! Jeg har prøvd å sette fsp til 100mhz, og volt til minimum av hva hk klarer.. samt at jeg satt på to vifter i serie over den boxed vifta.. da fikk jeg temp helt ned til 58 grader... :S Noe OS kan jeg bare drømme om å innstallere... nekter plent, de to første bootuppene så skrudde pc'en seg av på grunn av cpu temp.. Har en atx strømforsying med p4 plugg. (Jeg har brukt tre kontakter for å koble opp hovedkortet) Hva i alle dager er det som er galt? Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 75 grader er litt høyt ja, men jeg tror ganske sikkert at Pentium D skal tåle slike temperaturer uten å slå seg av. Er du sikker på at det ikke er andre ting som er årsaken til at den slår seg av, f.eks PSU eller minnet? Har du forresten et bra kabinett og gode kabinettvifter? Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Datasheet til Pentium D sier jo 69 grader... Jeg kjører nå åpent kabinett med tre vifter over hverandre.. bråker som et uvær! :O) Men får fortsatt stop_error på windows innstallasjon. Defekt cpu? Jeg kjørte et socket 478, i875P kort med 3,2Ghz prescott på samme psu/hdd etc. :S Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det litt rart at temperaturen er så høy med så god kjøling ja. Jeg tviler egentlig på at det er CPU som har skylden siden en feil på CPU vanligvis gjør at datamaskinen ikke starter i det heletatt. Derimot kan det jo være en feil på kjøleblokken, eller hovedkortet som gjør at temperaturen blir for høy. Du kan jo prøve å ta på kjøleren for å kjenne om den virkelig er så varm som BIOS viser at den er. Pentium D sluker en god del strøm og hvis du ikke er 100% sikker på at PSU er sterk nok, kan det være en ide å prøve med en litt sterkere en. Tror neppe at prosessoren tar skade av å bli kjørt på 75 grader. Det verste som kan skje er vel at den begynner å throttle. Det er sikkert også en innstilling i BIOS der det er mulig å stille inn hvilken temperatur maskinen skal slå seg av. Du kan jo prøve å stille denne opp litt, men ikke overdriv. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Prosessoren skal selvfølgelig ikke ha slike temperaturer! Høres ut som kjøleren ikke sitter skikkelig på og da ikke får god nok kontakt med prosessoren. Denne her kan du jo kjøpe. Den er MYE bedre enn den som følger med prosessoren! Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Jeg brenner meg når jeg tar på den ja.. hvordan kan mer strøm fikse problemet? :S Målerene viser stabil volt, til det jeg setter den til i bios... men selv med minst mulig volt ligger cpu'en godt over 55 grader! så, feil på hovedkortet hvordan? :> Hva skal jeg sende i retur? Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Pc'en rapporterer en STOP error, når jeg prøver å innstallere windows... så noe er veldig galt et sted... masse masse kjøling hjelper lite når den ikke fungerer som den skal... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Høres ut som at viften rett og slett er for svak! Du kan jo sende inn hk, cpu, ram, psu etc der du kjøpte det og få de til å prøve. Eller at du kjøper deg en bedre kjøler. Det hjelper ikke hvor mange vifter du har over kjøleren hvis kjøleribba ikke klarer å ta unna... Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 cpuen tåler opp til 90 grader uten og ta noe så helst skader av det! (begrenser levetid da, men så lenge kommer du ikke til og ha den uasnsett) og har du sjekka at vifta står sikkelig på? Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Jeg har skjekket av vifta står ordentelig på. Der er ikke for mye kjølepasta, og ingenting annet er i veien mellom kjøleblokk og toppen på cpu. Dette er boxed vifta, altså vifta som fulgte med cpu'en. Men videre, at jeg får STOP error på windows installen er vel et signal på at noe er riv ruskende galt et sted? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Har du sjekket andre ting, som ram f.eks? Vet ikke hva den stop greia er for noe, har aldri vært borti det før Har du flere ram brikker kan du prøve en og en. Prøve å legge inn win på en annen disk, kanskje med en annen spiller (dvd-rom eller hva du bruker). Eneste tipsene jeg kommer på i farten. Vet du at windows plata er hel og fungerer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Du bruker vel ikke kjølepasta OG den kjølepadden som står på boxed-kjølerene originalt? Sjekka at ribba står riktig vei? Noen ribber kan monteres feil vei og dermed sitte skjevt på CPU-en. Edit: Du har vel ikke et slikt HK som har en P4-kontakt OG en vanlig 4-pins drevkontakt? På de skal man kun bruke én av pluggene. Endret 24. september 2005 av sedsberg Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Jeg har en 8pins kontakt (med 4 pinner ledig under et lokk), en "harddisk" kontakt, en atx kontakt (med 4 pinner for mye) Hvor skal jeg sette på strøm? Har atx psu av gammel type Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Hadde en kompis som hadde lik "feil", tempen på hans 3.4 GHz lå på 75 grader+, med en bordvifte blåsende på full styrke rett på CPU kjøleren. Han var meget bekymret, og kjøpte ny CPU kjøler (en Zalman 7700 CU, den Benzon linket til funker også meget bra, har den selv, men den er meget stor). Med ny kjøler var tempen nede på 40 tallet eller lavere. Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Nå har det seg slik at jeg ikke får innstallert windows heller.. så da hjelper det vel igrunn lite.. :S Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Nå har det seg slik at jeg ikke får innstallert windows heller.. så da hjelper det vel igrunn lite.. :S Kjenner du ikke andre med internett da....åssen kan du få skrevet her Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Nå er det en del her på forumet som har D830 allerede og ingen har rapportert om noe slikt så det er noe feil hos deg ja. Bruker boxed-vifta på min D830 og klarer ikke komme opp i slike temperaturer på full load engang. Nå var det en kar her engang som skulle kjøpe seg Pentium D og hadde lyst på Asus P5WD2 955X og hadde hørt noe om høye temperaturer på det hovedkortet, kan se ut som om det er litt hold i det ryktet siden du har ganske så utypisk temperatur. Du må prøve å oppdatere Bios, sjekk spenninger osv der, evnt still spenningen ned. Se til at C1E og EIST er enablet, da skal iallfall idle-temperaturen gå ned. Er nok sjans for at du må ha nytt hovedkort, jeg har før stilt meg tvilende til Asus og kvalitetskontroll og påpekt at P5WD2 har en del funksjonalitet som ikke støttes offisielt av chipsettet. Første 955X-kort som kom i salg, når det har mer funksjonalitet enn konkurrentene burde det vel også vært mer arbeid med utvikling og testing før produksjon tok til istedet for at de kunne begynne å selge lenge før de andre produsentene? Tror P5WD2 er lagd i all hast for å tjene mest mulig før konkurrentene kunne få ferdig sine produkter. Edit: Mht defekt CPU, da syns jeg det er litt rart at den er så varm. Hadde en Xp2100+ som begynte å bli temmelig velbrukt og begynte å slå seg av i utide uten spesielle grunner, på den var kjøleribba heller mistenkelig kald. Er samme med folk det, høy feber går som regel bra men når man blir kald og blek kan døden være nær. Så sjekk fargen på CPU Endret 24. september 2005 av th-3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det finnes såvidt jeg kan se kun en (initiell) versjon av Bios for P5WD2. Så derfor må jeg anta at noe er fundamentalt galt med montering av CPU/kjøler eller feilvare (HK). Originalkjøler er mer enn bra nok for å klare både boot, installering av OS.. og en benchmark eller tre... Sevl ville jeg aldri finne på å kjøre ett HK/system som "krever" ATX2.0-standard (24-pins) med en "gammel" PSU for ATX1.n. Men det er bare min mening (Jeg kan ikke se det smarte i å spare på PSU når man har "svidd" av 4k på HK og CPU.. Det blir bare helt feil å spare på PSU på ett såpass kraftkrevende system). Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Ja da fant jeg det om at P5WD2 var noe tvilsomt, det var forumbruker Stoney som hadde funnet noe, feks her: http://vip.asus.com/forum/bbs_view.aspx?bo...cnt=16&recc=160 Kan sikkert finne mer her (stoneys opprinnelige link) http://vip.asus.com/forum/bbs_topic.aspx?b...SLanguage=en-us Lenke til kommentar
Pion_ Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Takk for den siste threaden der, ser ut som om jeg ikke er alene... godt vi har 14 dageren... Tidligere erfaring med Asus sine intel kort har vært at de har vært solide.. men dette er tydeligvis ikke tilfelle lengre.. grunnen til at jeg valgte dette kortet var nettopp at det fulgte med alt av ekstra features jeg var ute etter (wifi, tv tuner, dual gbit lan) og regnet med at dette var kompatibilitetstestet grundig, og jeg slapp problemer med non-name merkeprodukter som lager trøbbel...! Og når det hjelper tilbakemelding på psu, så er det faktisk litt penger å spare når alternativet er å kjøpe helt ny psu, mot å bruke den man alt har... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå