Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linjelengde og tilkobling til ny sentral. Kapaks.


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL fra NGT. Fikk det flyttet med meg da jeg flyttet til Oslo for 1 år siden. (Charlie)

Kjører web-server + endel annet på en liten server.

Jeg har vel ikke sjekket linjehastighet så nøye i den tiden, men jeg har i alle fall hatt godt over 2000Mbps ned og drøyt 640 opp, tror jeg (har Nextphone på linjen også). Jeg bor nokså sentralt i Oslo, noen km fra OsloS.

For 6-8uk siden ble linjen plutselig mye tregere, og jeg hadde plutselig under 300 ut og inn...

Jeg fikk snakke med en kar på teknisk på NGT - og han påsto at Telenor hadde forlenget linjen til meg slik at den nå var mer enn 5km, ikke rart den var dårlig da :cry:

Likevel, de skulle få ordnet det ved å koble meg til en annen sentral som bare var 1,5km unna, hurra! Det skulle ta ca. en uke.

Jeg purret et par ganger underveis (har gått ca. 5uker, da), og for 2 dg. siden fikk jeg følgende svar fra NGT:

 

 

Vi beklager på det sterkeste at det ikke er mulig å koble linjen din til en annen sentral. Vi kan enten nedgradere abonnementet, eller avslutte det. Vennligst tilbakemeld hva du ønsker.

 

Vi beklager dette.

 

Jeg stusser jo på at det i 2005 er "greit" å forlenge linjer i sentrale strøk slik at de ikke lenger fungerer. Det burde være en max. lengde før de la opp nytt eller endrer sentral, synes jeg. Har noen noe erfaring med slikt?

Jeg har sjekket med sidene på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ og lagt inn adresse, krysset for SHDSL og slikt, da får jeg følgende:

 

Resultat av validering:

(11) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med normal leveringstid.

Forhold: SHDSL kan bestilles på den forespurte linjen.

Merknader:

Total linjelengde inkludert inntak: 1925 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: 0,6 mm eller høyere

Fabrikat på utstyr: ALCAUD, N17A24

Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304

Antall ledige trådpar i nettet:1

 

Hvor pålitelig er dette, da? under 2km linje står det der. NGT sa over 5. Kanskje ikke Kapaks er oppdatert, da?

Eller - kanskje linjen blir ordnet hvis jeg bestiller fra Telenor?? :roll:

Noen som har forslag til hvordan "hjelpe til" med å korte ned linjelengden min? :(

 

Edit: tittel

Endret av IngerK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerrådet? Hvorfor skal du lide for dette? og hvorfor flytta de deg over uten og si ifra? få iverfall kreditert beløpet til de får ordnet det. syns dette virker veldig rart......lykke til

 

Jeg kan jo si at jeg bor ikke akuratt sentralt og har 1024/256 og den hastigheten skal man garantere...bor 49** men med inntak over 5km

Lenke til kommentar
ta en sjekk på adsl.no, der får du linje lengde

Bruker ikke de Kapaks, da?

Har ip-telefoni fra NGT nå (gjett hvor bra den virker med den linjen nå, da :( ) og søk på det nummeret gir ikke noe napp. Naboen (rekkehus) har "samme telefonlinje" som meg, bor vegg i vegg i rekkehus (4 enheter) og inntak går såvidt jeg vet gjennom loftene her. Gir 1842m på hans tlf.nr, omtrent som kapaks-søket. Jeg kan bruke adressen min på adsl.no også, men kommer da bare til et kontakt-skjema. Naboen på andre siden av meg gir samme lengde omtrent.

Men - NGT sier altså at linjen min har blitt forlenget helt nylig, det stemmer jo med kvaliteten. Hvordan kan jeg sikkert få vite hva linjelengden min er nå?

Er opplysningene på Kapaks feil?

Hvor får NGT sine linjeopplysninger fra?

Jeg forstår jo at Telenor og/eller Bravida kan koble meg om til en ny sentral dersom det er bedre, men kan de uten videre koble så mye ekstra på linjen så den blir så lang? Det kan ikke være lang vei til noen sentral her, egentlig - bare 1km fra Manglerudsenteret sånn omtrent.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har bare det brukernavn/passord som ligger ute der. Blir ikke linjelengden den samme uansett brukernavn/passord? :ohmy:

Tenkte nok at linjelengden var avhengig av litt av hvert :(

Likevel - skulle gjerne hatt et brukernavn/passord så jeg fikk bedre opplysninger - og aller helst et brukernavn/passord så jeg kunne få kortere linje :evil:

 

Men altså: det du prøver å si er vel at opplysningene som kommer frem på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web ikke er korrekte... :ermm: Hadde jo en mistanke om det, da, det er vel en grunn til at hastigheten droppet ned.

Adsl fra Telenor er ikke så veldig aktuellt på sikt, de har lav upload - men spesiellt skifter ip-adressen stadig vekk der. De gir vel neppe ut fast ip heller. Men - rydder de opp i linjerotet dersom jeg bestiller fra dem, eller vil de bare nekte meg ADSL?

NGT hadde altså bestillt overføring til annen sentral for meg, men det gikk visstnok ikke. Jeg synes dette er nokså merkelig, jeg.

Lenke til kommentar
Men altså: det du prøver å si er vel at opplysningene som kommer frem på https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web ikke er korrekte... :ermm:

SDSL gir deg en linjelengde som passer til Telenor. Sannsynligvis til nærmeste telesentral.

 

Problemet er at det er ikke alle isp'er som har utstyr i absolutt alle sentralene som telenor har i Oslo. Og det kan godt være at den sentralen du er tilknyttet mot nå, ikke har NGT utstyr, og de må tverrkoble linjen din mot en annen sentral. Noe som medfører lengre linjelengde og dårligere ytelse.

Lenke til kommentar

Bluecom?

 

Det finnes forøvrig ingen regler som tilsier at du har krav på *dsl fra noen som helst leverandør... Bit i det sure eplet og bestill fra bluecom eller telenor e.l. Ville forøvrig ikke fått opp forhåpningene før du har testet hastigheten hvis du eventuelt får det fra noen leverandører.

 

Shit happens ;)

Lenke til kommentar
SDSL gir deg en linjelengde som passer til Telenor. Sannsynligvis til nærmeste telesentral.

 

Problemet er at det er ikke alle isp'er som har utstyr i absolutt alle sentralene som telenor har i Oslo. Og det kan godt være at den sentralen du er tilknyttet mot nå, ikke har NGT utstyr, og de må tverrkoble linjen din mot en annen sentral. Noe som medfører lengre linjelengde og dårligere ytelse.

OK, det var mer interessant! Det finnes altså mulighet for at linjelengden som oppgis på den kapaks-adressen er korrekt, da - men at linjen til NGT faktisk ER lenger.

Finnes det noen - offisiell eller uoffisiell - liste over sentraler som har/ikke har NGT-utstyr?

 

Jeg ville som sagt helst ikke hatt Telenor. Bluecom har tydeligvis ikke dekning her i eget nett. Kanskje likevel bedre å kontakte Bluecom og spørre dem? De videreselger vel Telenorproduktet her, da? Da ville jeg vel i det minste kunne få fast IP...

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hvor ISP'ene har sentraler, heller vet jeg ikke om en liste. Sannsynligvis så er det vel ikke noe de vil fortelle om, spesielt om de har hull i dekningskartet og må benytte tverrkablinger.

 

Hmm, har du sjekket Catch? Vet at de har bra dekning rundt omkring i oslo. Og selv om Catch har kjøpt opp Bluecom, så er jeg ikke sikker på om de har fått ordnet med samkjøring av sentralene sine enda.

Lenke til kommentar
Ikke vet jeg hvor ISP'ene har sentraler, heller vet jeg ikke om en liste. Sannsynligvis så er det vel ikke noe de vil fortelle om, spesielt om de har hull i dekningskartet og må benytte tverrkablinger.

 

Hmm, har du sjekket Catch? Vet at de har bra dekning rundt omkring i oslo. Og selv om Catch har kjøpt opp Bluecom, så er jeg ikke sikker på om de har fått ordnet med samkjøring av sentralene sine enda.

http://www.jara.no/

 

trykk på - Driftsatte og planlagte dslam

Lenke til kommentar

I det siste har telenor lagt ut masse nye dslamer rundt omkring. De fungerer som subsentraler, og er egentlig beregnet på å redusere linjelengde til folk, i påvente av adsl2 eller no.

 

Det telenor ikke har tatt i betrakning var at de fleste leverandører som har faktisk eget utstyr, blir påvirket av dette, en del pga støy den nye dslamen generer, en del pga linjelengder ble økt med flere km.

 

De fleste har heller ikke fått beskjed, men måtte finne det ut harde veien, evt flytte kundene sine på de nye dslamer til TN eller si opp abb. helt.

 

Jeg spekulerer at dette ble gjort med vilje, da de begynnte å tape linjeinntekter, ettersom mange kunder ble flyttet fra TN dslam, til 3. parts, ala NGT, Bluecom, Dataguard, osv ...

Endret av pine
Lenke til kommentar

crap, jeg sitter i samme saksa. Jeg bestilte nett fra NGT, har 300kbps istedenfor 3500/640(?), det har gått en uke, og de "jobber med saken" fortsatt. De skal flytte meg til en annen sentral.

 

Håper virkelig det ikke tar 5 uker. Jeg betaller IKKE for 300kbps linje, dvs jeg kommer ikke til å gi en eneste krone til jeg har fått produktet som er beskrevet i avtalen.

Lenke til kommentar
I det siste har telenor lagt ut masse nye dslamer rundt omkring. De fungerer som subsentraler, og er egentlig beregnet på å redusere linjelengde til folk, i påvente av adsl2 eller no.

 

Det telenor ikke har tatt i betrakning var at de fleste leverandører som har faktisk eget utstyr, blir  påvirket av dette, en del pga støy den nye dslamen generer, en del pga linjelengder ble økt med flere km.

 

De fleste har heller ikke fått beskjed, men måtte finne det ut harde veien, evt flytte kundene sine på de nye dslamer til TN eller si opp abb. helt.

 

Jeg spekulerer at dette ble gjort med vilje, da de begynnte å tape linjeinntekter, ettersom mange kunder ble flyttet fra TN dslam, til 3. parts, ala NGT, Bluecom, Dataguard, osv ...

 

Hei virker som du har peiling.

Kan du forklare subsentraler litt bedre?

 

Betyr det at ping eller linje lengde ikke betyr noe lenger?

Hva skjer med utstyr som min ip Nextgentel hadde i sentralen - borte vekk? De vet ikke hva som skjer. De sa 2-4 uker før jeg blir flyttet men har ikke hørt noe mere. Synd at jeg ble satt på surf siden jeg har hatt samme linja i 3 år. Merkelig av telenor og kaste ut ngt.

 

Jeg var 4.2 km fra sentral, nå er det bare 437mt men linja er satt ned kraftig.

 

Jeg sitter på: Fus4

 

--------------------------------------

Aktiv linje, Adresse ikke tilgjengelig

Resultat av validering:

(12) Det angitte produktet kan bestilles på den forespurte linjen med utvidet leveringstid.

Forhold: SHDSL kan bestilles på den forespurte linjen med utvidet leveringstid.

Merknader:

Det er produkter på linjen som ikke kan kombineres med det forespurte produkt.

Total linjelengde inkludert inntak: 437 meter

Lengde på inntak: 45 meter

Linjestatus: Aktiv linje

Tråddiameter: Varierer mellom flere tråddiametre

Fabrikat på utstyr: ALCAUD

Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304

Antall ledige trådpar i nettet:0

Produktinformasjon

Søkt produkt: SHDSL

Høyeste produktklasse: SHDSL 2304/2304

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 2304

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 2304

Produktkode: 303

Mulig produktklasse: SHDSL 640/640

Mulig produktklasse: SHDSL 1216/1216

Mulig produktklasse: SHDSL 2304/2304

Linjeinformasjon

Linjenummer: 90465597

Signatur for modersentral: FUS4

 

------------------------------------

Jara søk

DSLAM utvalg

 

Utvalg:

Fylke: OSLO

Kommune: OSLO

Gslsign: HRUD

Status: drift_og_plan

 

Post 1 til 1 av totalt antall 1

Fylke Kommune Gslnavn Gslsign Status Idriftsettes ADSL Basis ADSL Proff SHDSL Fsl Agrpkt Opprinnelig dato Endret fra

OSLO OSLO HAUGERUD TTP HRUD D OK OK OK FUS

Lenke til kommentar
Hmm, har du sjekket Catch? Vet at de har bra dekning rundt omkring i oslo. Og selv om Catch har kjøpt opp Bluecom, så er jeg ikke sikker på om de har fått ordnet med samkjøring av sentralene sine enda.

Catch ser ut til å ha et 850/384 tilbud, ADSL privat proff og basic. Det er litt snaut synes jeg, skulle helst hatt litt kjappere linje hvis mulig. Det er jo Charlie 3000 jeg har hatt hos NGT, da. ADSL holder ellers for meg, men jeg vil helst ha litt brukbar hastighet opp også.

Jeg tror jeg får ta (enda) en telefon til NGT på mandag, selvom jeg har kastet bort mange timer i telefonkø der allerede :sick: Ikke sikkert de vil ut med så mye opplysninger om dette, men de bør da kunne veilede meg litt om dette problemet når jeg har vært kunde hos dem i over 4 år?

Så blir det vel til at jeg får kontakte Bluecom, vil heller ha ADSL derfra enn fra Telenor selvom det er et videresalg-produkt. Regner med at de kan gi meg en fast IP i alle fall, eller kanskje de ikke skifter IP så ofte uansett? NGT har jo ikke gjort det. Har ikke hatt behov for fast IP derfra.

Men - NGT hadde da tidligere også et tilbud om et videresalgsprodukt der de ikke kunne levere eget produkt? Ser ingenting om det nå... Uansett er det vel på tide å slutte å være god kunde der og heller få bedre kundeservice et annet sted.

 

Har forresten fast montert ADSL-kontakt. Må den skiftes hvis jeg skal ha Bluecom, eller kan de bruke den samme?

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd her. Hadde ca 1300/ 550 fra Catch på 4800 meter linje og levde lykkelig med det.

 

Etter at Telenor har bygget ut sitt nett og satt opp en ny undersentral er min linje ca 1000 meter kortere til den nye sentarlen. Problemet er at Catch har sitt utstyr i Kolsås sental og nå blir det for langt.

 

Jeg er derfor tvunget over på Telenor sitt nett og har for tiden 1800/330. Nedlastingen er økt, noe som er bra. Det sørgelige er at jeg nå har mistet 200 kb på opplastingen. En annen sak er prinsippet. Jeg har bevist valgt en annnen leverandør, men blir tvunget over til monopolet. Det eneste er at fakturaen kommer fra Catch.

 

Har også mistet fast ipadresse og dette irriterer, da VPN fra jobb og hjem blir mer tungvindt.

 

Er lovet fra Catch at vi skal prøve 4000/550 så får vi se hva som skjer med opplastingen. Det er ikke som før at man kan justere på direkten for å finne beste hastighet :hrm:

 

Ut fra det jeg ser av dette virker det som om Telenor utnytter denne utbyggingen masksimalt til egen fordel. Dette er utbygging for å oppnå regjeringens mål om 95% dekning innen en viss dato. Hva slags nett blir det? 95 % Telenor og 5% andre leverandører?

 

Edit:

En annen sak er at slikt får du vite samme dag som det skjer. En eller annen televims i Telavie hadde også koblet feil, slik at jeg var uten nett i over en uke.

Endret av aron
Lenke til kommentar

Hvis det faktisk er Telenor som står bak dette, er det jo høyst beklagelig. De har vel aldri gått av veien for å stikke kjepper i hjulene på konkurrenter. Jeg har grublet i hele dag, og siden NGT tydeligvis ikke har noen alternativer til meg uansett - så kontakter jeg nok rett og slett Bluecom i morgen selvom jeg får et videresalgs-produkt. Da har jeg jo ev. sjansen på Bluecoms eget nett hvis de i fremtiden skulle få dekning her.

Jeg kan få prismessig relativt gunstig ADSL fra Telenor gjennom en forening jeg er medlem av, men jeg styrer nok heller unna dem...

Håper jeg ikke får noe langvarig brudd i ADSL-forbindelsen.

Lenke til kommentar

Fikk forresten denne mailen fra en kompis for noen dager siden..

 

Han har hatt adsl fra NGT i mange år. Hva skjer egentlig?

 

NextGenTel har så dårlig linje at de ikke vil ha meg til kunde.

 

Har derfor byttet adresse. Se nedenfor

Med hilsen

xxxx xxxxxx

Jøssingveien xx

1359 EIKSMARKA

Lenke til kommentar

Har også NGT linje i Jøssingveien og ja.. linja der har blitt dårliger og dårligere.. dette på grunn av at Telenor har bygget en ny sentral. NGT kommer ikke til å bygge ut denne sentralen i nærmeste framtid. Jeg er derfor tvinget over til telenor. Har tegnet et 4000/400 abb så får vi se å mye det gir..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...