Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble strøm til stereo? 4+1 sub

apegryn

Anbefalte innlegg

Har nå fått tak i 4 pioneer høyttalere, en gammel pioneer cd-spiller, en forsterker og sub. Har ikke montert noen av delene, rett og slett fordi jeg ikke er helt sikker på hvordan. Så derfor lurte jeg på om noen her kunne hjulpet meg litt på vei.

Først og fremst strømmen:

Jeg har en 4 kanals forsterker (som det står 900w utenpå, aner ikke rms), som jeg kunne tenkt å brukt til sub'en pluss høyttalerene bak. Hvor stor diameter trenger jeg på strømkabelen da? Og hvor kobler jeg til strømmen? Skal jeg legge en kabel rett fra + polen på batteriet (bilde), eller koble det på strømmen en annen plass? Skal - gå til karosseriet samma hvor?

Det er en 40 A sikring på forsterkeren (bilde), betyr dette at jeg ikke trenger sikring på kabelen mellom batteriet og forsterkeren?

Er 60ah batteri nok, eller må jeg få meg et nytt?

Strømmen til cdspilleren tror jeg allerede er lagt opp, men er frendeles usikker på hvilken kabel som går til hva. Er det noen måte for meg å finne ut av hva de forskjellige løse kablene gjør? Se bilde1, bilde2, bilde3.

skal jeg bruke voltmeter til å finne strømkablene?

Så signal:

Her har jeg vel ikke så mye spm. angående kablingen, men lurer litt på hvorfor jeg må ha 4 kanaler inn til forsterkeren (bilde)? Er det ikke kun L og R i stereo?

Hvor stor diameter kabel trenger jeg på 2 kanaler brokoblet til sub'en?

Ja jeg er litt ivrig, vil så gjerne ha litt lyd i bilen :D

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikring på strømledning trengs uansett, bør kobles rett på batteri. Minus kan du koble fra forsterker til karosseri, på et ulakkert område. Ah på batteri har ikke så mye å si... Sjekk dynamo.

Det er 4 ledninger inn til forsterker. HøyreForan VenstreForan HøyreBak og VenstreBak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...