Jakob K Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hei, stQtte igAr pA et problem i Ubuntu, sitter nA pA en Archie Live-CD. Ubuntu sjekker disken etter feil under hver 30. oppstart eller noe slikt, og de to-tre gangene det har skjedd hittil har den spyttet ut en feilmelding, bett meg logge inn som root og kjQre et program - jeg har gjort det, og alt har fungert fint igjen. Hver gang har det vaert noe feil med noen av Gnomes .icon-filer. IgAr insisterte den pA A sjekke disken igjen, og den gjorde det. Jeg ble bedt taste inn root-passordet, remontere disken skrivbar og kjQre programmet som vanlig, og gjorde sA. Men nAr den gikk videre i oppstarten og skulle laste inn Gnome Display Manager - da fikk jeg en feilmelding, og den fortsatte til en innlogging via terminalen. Jeg tastet inn brukernavnet og passordet til bAde root og min bruker, men ingen av dem funerte. Noen gode forslag? Edit: Kom naer enter fQr jeg hadde skrevet ferdig. Edit2: Her er feilmeldingen: * Starting GNOME Display Manager..'etc/rc2.d/S13gdm: line 43: 6558 Minnesegmentsfeil start-stop -t --quiet --pidfile $PIDFILE --name gdm $SSD_ARG >/dev/null 2>&1 Endret 24. september 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Uff da, høres ut som en tvilsom disk. Du bør kunne logge inn med ditt eget brukernavn/passord (ikke admin/root/etc) og derfra sudo'e til root. Deretter reistallerer du gdm. Flaks at det var OS'et som røk og ikke noen viktige filer! Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Ja, i Ubuntu får jeg vanligvis bare logget inn som en vanlig bruker og ikke root etc, men nå fungerer ikke dét heller. Det står at jeg har feil passord, uten at jeg har endret det siden forrige gang jeg logget inn. Viktige filer har jeg heldigvis på en egen partisjon, samt en annen PC her. Med en Live-CD får jeg montert partisjonen, og alle filene ser ut til å fungere like fint, så jeg prøvde å åpne /etc/passwd derfra for å legge inn en ny MD5-hash, men der lå det ingen passord. De lå så vidt jeg skjønte i /etc/shaddow, men den filen var helt uleselig. Prøvde et par ting for å komme meg inn i en kommandolinje med OS-partisjonen montert som /, hvilket jeg klarte fra både installasjons CD-en og ved endring av oppstartsflaggene i GRUB. Men derfra hadde jeg vist ikke tilgang til å bruke passwd-kommandoen, selvom det var root-skall etter det jeg så. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn å legge inn OS-et på nytt nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå