moesen Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Heisann! Jeg vet ikke hvor rask harddisk jeg har, finnes det noe program for å teste hvor mange rpm jeg har på den? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Har aldri hørt om noe "harddisk-speedometer", men du kan installere Everest og sjekke hvilken disk du har. Da finner du ut hastigheten via produsentens hjemmeside. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 ett lite prog som heter HDTach tester farta på diskene dine og lar deg se en oversikt over disker, hastigheten på de, og hvordan din er i forhold til de.. Der kan du kjøre både en rask test og en grundig test. Lærte du noe du og SirMaximus Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 ett lite prog som heter HDTach tester farta på diskene dine og lar deg se en oversikt over disker, hastigheten på de, og hvordan din er i forhold til de.. Der kan du kjøre både en rask test og en grundig test. Lærte du noe du og SirMaximus Link? Lenke til kommentar
roac Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det dukket opp en liten stygg mann i meg, igjen, så her kommer en litne ting til ettertanke: I en god del tilfeller er det ikke antall MB/s fra disk som er relevant, kanskje med unntak av worst-case og ved tilfeldig lesning. I en del tilfeller er det antall diskoperasjoner i sekundet som er relevant. Om det blir 250 diskoperasjoner av 8 kB, så kan det være mere interessant enn at disken kanskje klarer 40 eller 50 MB/s ved kontinuerlig skriving av data, noe den uansett ikke kommer til å gjøre. Det hjelper svært lite når den bare skal jobbe med små mengder data, enkle små skriveoperasjoner. Grunnenn til at jeg nevner dette er selvfølgelig at jeg ofte kommer borti slike miljøer. Noen eksempler på slike er databaser og servere som opererer med mange småfiler, f eks webservere. PS: Er det noen som har lurt på hvorfor det går så sinnsykt tregt å kopiere en haug med småfiler? Nå har dere fått svaret PPS: Jeg er klar over at trådstarter stilte spørsmål i retning av rpm, som faktisk påvirker søketiden, og dermed antall IO/s. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 ett lite prog som heter HDTach tester farta på diskene dine og lar deg se en oversikt over disker, hastigheten på de, og hvordan din er i forhold til de.. Der kan du kjøre både en rask test og en grundig test. Lærte du noe du og SirMaximus Ser man det Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Her er 2 forskjellige programmer som måler HD hastigheter. (men jeg tror ikke noen av de viser RPM?) HdTach HD Tune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå