Gå til innhold

6800 GT, Gainward, ASUS (eller XFX)?

Bearclaw

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny PC snart, og trenger hjelp til valg av skjermkort (nok en gang:P)

Har tenkt å overklokke etterhvert, og vil ha GeForce 6800 GT 256Bb-Ram...

Her er de to kortene jeg lurer på å kjøpe:

ASUS GeForce 6800 GT

Gainward GeForce 6800 GT

Som sagt har jeg tenkt å overklokke, så vil gjerne ha et OC vennlig kort...

Jeg ser at det er forskjell på klokkehastighetene fra før:

Gainward: Kjerneklokkehastighet 400 MHz

Memory Clock Speed 1.1 GHz

ASUS: Kjerneklokkehastighet 350 MHz

Memory Clock Speed 1 GHz

(RAMDAC-klokkehastighet 400 MHz)

Vil dette ha noe å si for meg?

Vil det bli dårligere å klokke Gainward sitt, men allikavel yte like bra som ASUS`s? (Asus`s OC til Gainwards "default") Siden Gainward er "halv-klokket"...

Altså, hvilke av korta vil gi mest ytelse?

Når begge kortene er ferdig klokket, med lik "Memory Clock Speed" og "Kjerneklokkehastighet"...

Og til sist men ikke minst, GPU KJØLER.

Når jeg skal overklokke må jeg ha en god GPU kjøler, og har lurt på denne.

Vil den kjøle bra? Mye støy i forhold til andre GPU kjølere med lik kjøleevne?

Noen forlag?

TAKKER FOR ALLE SVAR!

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:dontgetit: Hæ? Skjønner jeg det som at du faktisk HAR penger til skjermkortet?

I så fall, må jeg vel få lov til å si at jeg ville ofret gleden av å kjøpe en ny PC komplett, heller ville kjøpt dette skjermkortet.... da jeg tror du vil angre livet av deg etterpå... vi snakker om en ytelse som er fantastisk mye bedre enn 6800GT her, det vil ikke slite med hverken FarCry eller FEAR

Lenke til kommentar

Altså, kjøp 7800GT idag eller i morra siden det er ukens tilbud. Det er ganske så mye kjappere enn de korta du ser på + at jeg har hørt det er veldig stille kjøler på det.

Somm Tøffli sier så vil du angre vettet av deg etterpå om du ikke kjøper 7800GT. 10% høyere pris og rundt 50% høyere ytelse?

EDIT: Ok, kanskje du må ut med 100kr i frakt mer og kanskje kortet blir liggende i en uke eller to, det er verdt det.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Okay, men da må jeg komme med en innrømmelse...

Jeg vil få prosenter på en hel PC, og da snakker vi om mer enn vanlig "studentrabatt" på 5 % lissom... :p Er nok mere enn det ja, men sier ikke mer.

Så hvis jeg kjøper det nå, koster det vel 3300,- ellernoe med frakt TOTALT, men hvis jeg venter til jeg får bekreftet at jeg får det tilbudet + at jeg har skaffet alle pengene, kan jeg jo kanskje legge noen ekstra penger i et 7800 GT kort... ;) For da er det vel i tillegg blitt litt billigere...

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar

... og jeg må nok si meg helt enig, 7800gt er kortet i 2500-3500 kroners klassen som er suverent best, spar 500kr på absolutt alt annet av deler til pc'n din...

PS: hvis man skal oppgradere så må man nesten kjøpe cpu+ram+hk+skjermkort samtidig, eller så ender man opp med en flaskehals som gjør at de nye gode komponentene ikke får gjort sitt.

(når det er sagt, man trenger strengt tatt ikke noe særlig bedre enn 3000+/3ghz P4 for å få god ytelse i spill, men dårligere enn det og du vil merke det...)

Lenke til kommentar
velg XFX, de er klokket litt fra fabrikk så du får du kloket lengere enn de andre :thumbup:

dssuten koster det 2495 kr for XFX 6800 GT og 2895 for XFX 6800 Ultra  :dribble:

Så hvis jeg hadde hatt alle 3 kortene ferdig klokket, ville da XFX ha vært best??

selvfølgelig, hvis du hadde klokket gainward eller asus sitt kort like bra som XFX sitt er clocket fra før er jo XFX mye mer stabilt i tilleg til at du kan klocke det enda lengere :thumbup:

EDIT: gå heller for 7800 GT, det ville jeg ha gjort :thumbup:

Endret av pappman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...