NightWolfie Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hei. Jeg har lest rundt på diverse forum over hele nettet. Jeg har spurt om 9800xt vil støtte HDR. Jeg blir ikke noe klokere, det er rett og slett bare krangel. Mange sier det ikke har hardware støtte, men bare software støtte. De sier at dette ikke vil være merkbart i det hele tatt. Og et spørsmål til: Noen sier at PS 3.0 er bedre enn 2.0, mens andre påstår at dette bare er en liten kodeforbedring på 3.0. Så i teorien vil jeg ikke merke noen forskjell mellom PS 2.0 og 3.0. Er dette sant dette også? Så jeg lurte på om det var noen her, som er 100% sikre på om de kan svare på mitt spørsmål og begrunne det! Takker for alle svar EDIT: Jeg kom tilfeldigvis inn på driverheaven.net og fant dette! Hvis du blar helt nederst, der er det noen "implementations" som forteller oss hva Hdr gjør, teknisk fortalt. Det står også at HDR går fint på 9600! Da bør det ihvertfall fungere på 9800xt F.eks: "I was able to play the Lost Coast demo on my Acer TravelMate 8000 laptop which carried 512 mebabytes of memory along with a Centrino 2.0 GHz chip, and an ATI Mobility Radeon 9700." Dette er fett! Da får nesten alle prøvd og opplevd HDR! Endret 24. september 2005 av NightWolfie Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Jeg kan prøve å forklare. Hvis man vil rendre gjennomsiktige objekter må man kombinere fargene bak det objektet med den gjennomsiktige fargen til selve objektet. Som du kanskje skjønner er gjennomsiktighet ganske vesentlig. Hvis man kan bruke blending er dette en smal sak, men med dagens ATi kort har man ikke denne muligheten foruten i standard INT8 (32bit) som gir for lav farge presisjon til å bruke til HDR. Uten blending er dette mye mer vanskelig fordi hver lag av gjennomsiktighet må legges over en annen. Man må kopiere deler av framebufferet til en tekstur, kombinere fargene fra det teksturet med fargene til det gjennomsiktige objektet i en shader og skrive til til framebufferet. Dette er mye mer tungvindt og kan gi problemer med å avgjøre hvor mange lag av gjennomsiktighet man trenger uten å kaste bort for mye CPU tid. Partikkler systemer er f.eks en umulighet med HDR uten blending. Men HDR er mulig uten blending, noe Half-life 2 Lost Coast beviser, men pga problemene og begrensingene uten blending så vil nok denne metoden bli veldig lite brukt. GeForce 6xxx-serien (foruten 6200), 7800 og snart Radeon X1K-serien støtter blending med FP presisjon og har da dermed ikke disse problemene. Når det gjelder SM3.0 (shader model) så er dette en forholdsvis stor oppgradering fra SM2.0. Men shaderene må bli mye mer komplekse før vi ser noen vesentlige forskjeller og med SM3.0 støtte eller ikke så må man da ha en kraftig nok kort til å kjøre disse spillene. Derfor mener jeg at dette ikke er mye til argument med f.eks 6600GT vs X800GT, heller ikke med x8x0XT vs 6800Ultra. EDIT: Men en stor fordel med denne HDR metoden er at man i Half-Life Lost Coast får brukt AA med HDR. Dette er ikke mulig (ihvertfall ikke uten videre) med FP blending, i det minste ikke med 6xxx-serien eller 7800. Jeg krysser forsatt fingrene for at Radeon X1K har en løsning for dette, uten et alt for stort ytelsetap. EDIT 2: Man har forøvrig kunnet oppleve HDR på R9500-9800 og X8xx lenge nå; http://www.ati.com/developer/demos/r9700.html "Rendering With Natural Light" Endret 24. september 2005 av MistaPi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå