Gå til innhold

Oppgradere Simens-Fuijitsu PC...

Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

Før jeg begynner så må jeg innrømme at jeg ikke har greid å holde meg helt oppdatert de siste årene på PC fronten. Derfor trenger jeg litt hjelp her. Jeg har en Siemens-Fuijitsi PC (510MB, Gigabyte hovedkort, 512 Mb ram, Radeon 9600 skjermkort, 24Ghz Intel ...) som jeg har begynt å oppgradere litt. Her er hva jeg har gjort:

1. Kjøpt en nye minnebrikk 510Mb

2. Kjøpte SATA HD som jeg kopler til dagens hovedkort via et PCI SATA kort

3. Kjøpt nytt kabinett (husker ikke navnet men det er skikkelig støysvakt, god strømforsyning etc.)

Det jeg ønsker å gjøre nå er å oppgradere hovedkort samt prosessor og skjermkort. Jeg ønsker å beholde mest mulig av det jeg allerede har (PCI kort, minne, IDE HD og SATA HD). Da er spørsmålet:

1. Hvilket hovedkort bør jeg velge slik at jeg kan både bruke IDE diskene mine samt SATA disken? Finnes det kort med integrert nettverk etc? Kabinettet ser "vanlig" ATX (er det ikke det det heter - i alle fall den typen som de fleste PC på Elkjøp har).

2. Hvilken prosessor bør man satse på idag (Intel eller AMD) - jeg trenger ikke det aller siste men ønsker en rask maskin til spilling (f.eks. BF2).

3. Hvilket skjermkort gir mye for pengene?

Jeg ønsker å oppgradere maskinen slik at den henger med i svingene angående videoredigering og spilling. Alle råd taes i mot med takk!

Mvh.muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper et nForce 4 hk og en amd cpu, så kan du bruke sata diskene på hk'et og ide diskene og romene på hk'et. Kommer jo ann på hvor mange disker du har men de fleste nye hovedkort har plass til 4 ide enheter og 4 sata. Ofte flere. Hvis du gir meg et budsjett kan jeg sikkert anbefale noe deler også. Vil i tillegg annbefale å kjøpe 512mb med minne til.

Good luck. ;)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Jeg tar gjerne i mot tips til deler. Her er litt mer informasjon:

HD:

Jeg har kun 2 IDE disker og 1 SATA så det høres ut til å være nok med 4 + 4. Jeg har også 2 x IDE disker som er samme størrelse. Kanskje RAID eller noe slikt kunne vært noe å investere i?

MINNE:

Minnet jeg har i dag er 2 x 512 MB (PC266) DDR-SDRAM (DIMM slots) og det jeg lurer på er om jeg også kan bruke dette på nyere hovedkort eller om jeg må kjøpe nytt? På selve brikken er "hakket" ikke helt sentrert men plassert litt på siden slik at brikken kun kan plasseres på en måte (jeg vet at det også finnes en type med "hakket" midt på da det var dette jeg kjøpte først og måtte dermed bytte). Jeg håper selvfølgelig å kunne bruke minnet på den nye maskina men dersom dette ikke går må jeg kjøpe nytt minne også til maskina mi.

BUDSJETT:

Jeg tenker ikke så mye på prisen men ønsker ikke å bruke penger på det "hotteste". Mao. ser jeg for meg en oppgradering som gir mye for pengene og styrer derfor unna det aller siste innen skjermkort etc. Jeg ønsker også å kjøpe "folke prosessoren". Dvs. den prosessoren (nå tenker jeg på hastighet, ikke om det er AMD eller Intel) som de fleste kjøper i dag. Her gjelder det jo også at jeg ikke ønsker å legge fire tusen kroner ekstra på bordet bare for å få den prosessoren som går 5% raskere enn den på nivået under. Har ellers kun eid Intel maskiner tidligere men kanskje jeg bør prøve AMD?

KJØLING:

Jeg driver ikke med overklokking. Jeg trenger derfor noe der kjølingen holder mål til standardoppsettet. Kabinettet mitt er typen Antec Sonata (http://www.hardware.no/artikkel/5183).

Takker for innspill!

Mvh.

muthe

Antec Sonata

Lenke til kommentar

Da ram`en din er DDR266, tror jeg du burde bytte ut dem til DDR400, ellers blir disse brikkene en flaskehals i maskinen din.

Oppsett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308334&cks=PRL

+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117212

+

Denne f. eks:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306714&cks=PRL

EDIT:

AMD er vel beregnet for spilling, og Intel er beregnet for multitasking... Hva som er best vet ikke jeg, men du kan jo vurdere en AMD Athlon 64 X2 eller Intel Pentium D... :thumbup:

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...