Knutgrus Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Tenkte jeg skulle kjøpe en spiller (4x50w), har et par høytalere liggende (pioneer ettelleranna 200w max, husker ikke rms. Gamle greier. 8" nypris var vel i overkant av 1200,-). Jeg orker ikke å kjøpe forsterker med det første. Har en gammel i bilen til mamma, som jeg kan ta ut (har nylig blitt bil-eier selv). Ca 4 meter til hatthylla. (Nå er det og slik at hatthylla har utforminger, og jeg tror ikke jeg greier å få det fint nok til. Bagasjerommet er også nød-inngang når låsen fryser... Eneste stedet jeg ser for meg å plassere disse er under fører og passasjer-sete. Noen som har erfaring med dette?) Edit: Topic-edit Endret 30. september 2005 av Knutgrus Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dårlig forslag. Sitter det noen baki med sko fulle av snø kan du få problemer. Snøen smelter og blir til vann. Vann er ikke helsekost i en forsterker. Hva med oppunder hattehylla eller på bakseteryggen? Som ofte nevnt her på forumet; skal du legge en strømkabel så legg en skikkelig en med en gang. 25mm2 minst. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Har du rom til reservehjul inni bilen? Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Har du rom til reservehjul inni bilen? Eller om du har en slags grop ut i siden av bagasjerommet kunne du bare festet en liten plate som du skrudde fast forsterkeren i... Eller bare feste den ut i siden.... Edit: Hva er det du lurer på med kablene da? Trekk kabel fra batteriet og legg bak i bagasjerommet, trenger bare +, - fester du bare til gods, å legge signalkabelen sammen med strømkabelen vet ikke jeg om er så smart så legg den en annen plass, tips er å kjøpe signalkabel med en liten ledning som du bruker som styrestrøm, genial sak egentli Endret 24. september 2005 av icer Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Åh, nei. Jeg tenkte å la være å bruke forsterker i bilen jeg har kjøpt. Blir for dyrt. Beklager uklarheten fra min side. Det jeg egenlit lurte på var: 1) Hvor grov kabel trengs mellom en 4x50w cd-spiller til 2 høytalere bak i bilen? (Er klar over at jeg burde ha forsterker til disse høytalerene, men det blir som sagt for dyrt). Det er 2 x 8" det er snakk om. Pioner ettelleranna. 2) Hatthylla er spesielt utforma, så jeg vet ikke om jeg greier å skjere ut hull (uten at den blir fryktelig stygg) der. Lurte på om noen har erfaring med å montere dem under setene forran (eneste stedet jeg kan tenke meg at de får plass. Men selfølgelig, om noen sitter på, kommer de til å sparke oppi etterhvert). Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Tenkte du å montere 8" under setene? Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Ja... lurte på det... Ingen erfaring med dette? ...er ikke sub, men mer mellomtone 8" tror jeg. Liksom eneste stedet det er plass. Om det blir for kronglete, blir det snart 2 st 8" til salgs... Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hva slags bil er dette? Hadde det vært en sub kunne du forsåvidt plassert den hvor som helst. (...) Men siden det er snakk om mellomtone/mellombass ville jeg ikke plassert den under setet. Lyden blir totalt ødelagt hvis du dekker for høyttaleren. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 En opel kadett. Blir vel ikke veldig tildekkt. Mindre enn å la de være i bagasjen... Skal ta meg en liten blund, så skal jeg se på det. Kan gi lyd fra meg hva jeg finner ut av. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Er det plass til kasse under der da? Den trenger ikke være så stor men du MÅ ha ei kasse eller montere elementet i ei plate. Dette synes jeg høres ut som en VELDIG dårlig plan :!: Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Jajajajaja! Jeg er klar over at det er en veldig dårlig plan selv. Men jeg tenkte som så at om jeg får plass til 2x8" ettelleranna sted inni bilen ville det blitt bedre enn kun 2x4" i front. Trenger ikke kasse til høytalerene nei. De er vel såvidt jeg vet ment for å stå uten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du må i det minste ha en form for plate å montere elementene på, med mindre du vil ha full akustisk tilbakekopling. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Den eneste fornuftige måten du kan få disse montert på er ved å støpe noe til dørene. Snarveier og "kjappe" løsninger vil rett og slett føre lukt til graven for elementene er jeg redd. Ta etpar bilder av bilen, dørene og slikt så blir det mye lettere å se for seg hva som kan gjøres Det å la de spille i free - air vil garantert bare bli sørgelig... Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Det jeg først hadde tenkt var å lage ny hatthylle av sponplate el. Jeg tenkte kanskje det gikk an å å feste elementene i en sponplate, som på ett eller annet vis festes under setene. Men altså ingen som har gjort dette før. Får se hva jeg gjør. Får spiller i morgen. Gir lyd fra meg hva det blir til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 For å teste hvordan det blir med mellomtone under setet kan du finne en bil med anlegg og legge puter over mellomtonene. Lenke til kommentar
Morel Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Dette holder jo å å ta helt AV. Montèr ikke noe som helst av lydkomponenter under setene! Monter dine Pioneer-høyttalere i hattehylla eller la være å montere dem i bilen! Resultatet av dine planer/forslag vil bare bli sørgelig! Spar opp penger og kjøp deg nye høyttalere og forsterkere etc etc ettersom du får råd. Rådfør deg med den du kjøper dette av. Hold deg til en butikk / forhandler som har kunnskap nok til å hjelpe deg hele veien gjennom monteringen samt gi deg tips om instilling av systemet i ettertid. Lykke til med bygget! Mvh Pål MSN: [email protected] Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 (endret) OK. Takker for svar. Fant ut at det hele var en dårlig ide... Uansett her er resultatet: Stakk på biltema. Skulle egentlig bare ha et par små-ting. Lurte på om jeg skulle kjøpe et 4" med "delefilter" og en 1" diskant. Er klar over at det nok ikke er kvalitetsutstyr når det er så billig (var satt ned fra rundt 5-600 til 400 tror jeg). Fant ikke fram i butikken (må kanskje spørre i bil-deler -luka), men uansett så hoppa jeg over det (som viste seg å være like greit, da fronthøytalerene som satt i ikke var så værst (synes jeg da)). Sprang rundt fram og tilbake i butikken å slengte alt jeg ville ha oppi handlekørja mi. Så kom jeg til en stabel med stikksager. 600w til 150 kroner. Jaja, er nok ikke all værden, men kan nå altis ta med en sånn tenkte jeg. Kom hjem å fant ut jeg skulle prøve hatthylla likevel. Har ikke erfaring innen feltet, bare et par skeive kasser fra før av. Her er utgangspunktet: Tenkte uthevingene kom til å by på problemer. Etter litt tusjing og kutting ble det slik: Ble ikke perfekt passform, men jeg er fornøyd: Vanskelig å få på de gitterene når høytaleren ligger litt under som her... Lyden var langt over ventet (spiller: JVC KD-G311 (komplett er kanskje ikke beste butikken å handle bilradio, men jeg er data-frik og har god erfaring med dem som nettbutikk)). Endret 30. september 2005 av Knutgrus Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Da ble det jaggu en fornuftig løsning på det, takket være Biltema :!: Regner med det ble en god del bedre enn hva det kunne ha blitt, huff Om du sliter med litt risting og slingring i hattehylla får du tilpasse etpar ringer i spon/MDF og kle med stoff. Håper fremtidige impulskjøp vil resultere i økt grad av vellykkethet på prosjektsiden Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Håper det jeg og... Jeg er skikkelig fornøyd med lyden nå (er antagligvis ikke så kresen på det). Høytalerene sitter fint i enda... Fikk skrudd dem i hatthylla (den var tjukkere enn jeg trodde). Tenkte først å finne skurer med skiver og muttere. Har også tenkt på å litpasse spon om de skulle riste løs med tiden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå