Gå til innhold

Ujevn +12V, hva skyldes det?

klomp1

Anbefalte innlegg

Hei..

Driver og overklokker litt... Så når jeg spiller spill kjører jeg Asus Pc-Probe i bakgrunnen for å være sikker på at det ikke blir for varmt...

Saken er sånn at Pc-Probe bryter igjennom når jeg spiller av og til, fordi +12V er helt nedi 10!! :( Men så snart jeg legger ned spillet, og pc'n ikke jobber lenger, stiger den opp til 11.7 som den pleier å ligge på...

Er det PSU'n min som er ute å kjører, eller PC-Probe?? Har en 400W PSU, så nok power har jeg hvert fall... Hvilket merke vet jeg ikke, står ikke på den.. Men tror ikke det er et dritt merke, for den ble anbefalt i butikken jeg kjøte den i.. Men kan jo heller ikke stole på de da, vil jo selge! =) Den kostet litt over 400 kroner, kanskje litt lite det for en ordentlig PSU?

Hva er egentlig +12V for den del? Hva sender den strøm til?

I tillegg til det som står i signaturen min har jeg en sata harddisk på 160 gb, samsung spinpoint... Har også 4 kabinettvifter, 2 som er koblet til HK og 2 til PSU...

EDIT: Grunnen til at også Vcore går litt opp og ned av og till, er at jeg har CNC aktivert, så når jeg legger ned spillet blir den redusert...

EDIT2: Åpnet kabinettet for å se for sikkerhetsskyld at PSU-merket ikke sto der.. Og det gjør det ikke ass.. Hvis'n ikke heter "Switching Power Supply" da, for det er alt som står... Bortsett fra at den passer til ATX og sånn der...

post-112-1127520368_thumb.jpg

Endret av klomp1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig at PSU er for svak. 12V gir strøm til CPU, disker, vifter, etc. Det er CPU som trekker mest, du kan anta rundt 100W.

Når du spiller trekker CPU ekstra mye strøm, så det rimer med at spenningen faller.

Det som betyr noe er hvor mye strøm PSU kan levere, det skal stå på en klistrelapp på siden.

Lenke til kommentar
Hvilket merke vet jeg ikke, står ikke på den.. Men tror ikke det er et dritt merke, for den ble anbefalt i butikken jeg kjøte den i.. Men kan jo heller ikke stole på de da, vil jo selge! =) Den kostet litt over 400 kroner, kanskje litt lite det for en ordentlig PSU?

:!:

Nei, en "no brand" PSU til 400kr i butikk er nok ikke til å anbefale, ikke bruk den butikken igjen..

Lenke til kommentar

For no dritt... =) Får vel anskaffe en ny da med tider.. =)

Siden vifter også styres av 12V'n sier dere, kan det jeg legger med bilde av ha litt av skylden? (har brukt "sukkerbit" til å "doble" et strømuttak til vifte... Altså 2 ledninger inn i den ene enden, og 4 ut i den andre... ) Kan det være det som fucker? :roll:

post-112-1127575607_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det som betyr noe er hvor mye strøm PSU kan levere, det skal stå på en klistrelapp på siden.

E'kke det 400W da? :dontgetit: =)

Sjekk strømratingen til alle tingene som er koblet til 12V-grenen, og sammenlikn med det som er spesifisert på dekselet til kraftforsyningen din.

:dontgetit: Må nok ha en mindre skje :D

EDIT:

Klokket ned pc'n til stock, og har Vcore på 1.4, men 12V er fortsatt ikke oppe i 12... Ligger på 11.7-8 enda... :s

Men hva er det værste som kan skje? Kan noe hardware bli ødelgt, eller bare at pc'n slår seg av når det blir for lite strøm? (har aldri skjedd, og jeg oppdaget jo dette BARE pga av pc-probe... Har jo hatt pc'n klokket lenge... )

Endret av klomp1
Lenke til kommentar
Strøm måles i Ampere. Hvis du ikke har nok strøm så spiller det ingen rolle hvor mange Watt du har. Og slike betegnelser som "400W" er ofte villedende og feil når det er snakk om billig no-name utstyr.

Kan anbefale at du leser denne: http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

Ok, takk skal du ha... :thumbup:

Da blir det nok ny PSU på meg ja =)

Hva med bZerk sin 500W, er den ok til mitt bruk? Den er jo ikke så dyr :roll:

(Har forresten tenkt til å oppgradere til 6800GT og 1024mb ram...)

Siden vifter også styres av 12V'n sier dere, kan det jeg legger med bilde av ha litt av skylden? (har brukt "sukkerbit" til å "doble" et strømuttak til vifte... Altså 2 ledninger inn i den ene enden, og 4 ut i den andre... ) Kan det være det som fucker?

Tok ut den "ekstra" vifta, og fortsatt 11,7 V... :nei:

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Leste av PSU:

400W

+5V: 30A

-5V: 0,5A

+12V: 16A

-12V:0,5A

+3,3V:30A

+5VSB: 2A

Det er vel rimelig rævva? kun 16A på +12V er vel ikke nok? Ser jo mange 300W med 20A o.l ...

Hva med bZerk sin 500W, er den ok til mitt bruk? Den er jo ikke så dyr

Ser den har 2 +12V kretser, hvordan fungerer dette? Må jeg passe på å ikke koble for mye på den ene kretsen, eller passer den på det selv?

PSUen klarer sikkert ikke levere nok strøm, og da faller spenningen. Sjekk strømratingen til alle tingene som er koblet til 12V-grenen, og sammenlikn med det som er spesifisert på dekselet til kraftforsyningen din.

Har sjekket det så godt som jeg får til... Det eneste jeg finner ut av, uten å demonter helt, er at HDD'n bruker 0,5A og viftene 1,6W som vi runder opp til 2W altså 8W, som tilsvare ca 0,7A... Det blir 1,3A

Ved å bruke siden som Hårek ga med, fant jeg ut at CDrw+DvdRw bruker rundt 2A, men det er vel kun under bruk? Bruker de sjeeldent... Så godt som aldri under spilling..

Men det blir jo uansett kun 3,3A , da har jeg over 12A igjen til CPU, det MÅ da være nok?!?!

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Når du har 2 x 12V så vil P4 kontakten som gir strøm til CPU ha sin egen rail. Alt det andre går på den andre railen.

Det er ikke lett å regne seg fram til om PSU er stor nok. Du vet ingenting om hvordan produsenten har kommet fram til det tallet på 16A. Det kan være stor forskjell på å måle med statisk eller dynamisk last. Og det kommer helt an på hvor mye de andre utgangene er belastet. Dessuten skal man ikke belaste en PSU max, det bør være god margin.

I grunn er det bare en måte å finne ut av dette, og det er å sammenligne med en kraftigere PSU.

Lenke til kommentar
Når du har 2 x 12V så vil P4 kontakten som gir strøm til CPU ha sin egen rail. Alt det andre går på den andre railen.

Okk, hørtes fornuftig ut... Så bZerk'n skal da være grei den?

Det er ikke lett å regne seg fram til om PSU er stor nok. Du vet ingenting om hvordan produsenten har kommet fram til det tallet på 16A. Det kan være stor forskjell på å måle med statisk eller dynamisk last. Og det kommer helt an på hvor mye de andre utgangene er belastet. Dessuten skal man ikke belaste en PSU max, det bør være god margin.

I grunn er det bare en måte å finne ut av dette, og det er å sammenligne med en kraftigere PSU.

Tror ikke det er no stor belastning på de andre utgangene, har jo nesten ingenting i pc'n jo... Men, men, gir faen.. Konkluderer med at PSU'n er rævva og må ha meg ny! ;)

Takk for hjelpa! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det kan ikke være PSU, for det er ikke PSU som lager den spenningen.

Den kommer fra en regulator som sitter på hovedkortet.

Spørsmålet er jo om man kan stole på målekretsen som gir disse tallene. Jeg vet ikke, men er litt skeptisk.

Hmm.. Ok.. Får de samme spenningene i andre programmer også, som f.eks. Everest Home Edition, men i CPU-Z står det alltid 1.1/1.5 (CnQ) Så jeg vet ikke jeg nei...

Enn når jeg skal ha f.eks. 1.65 på core, men får bare rundt 1.56, er det PSU da? Eller bare noe jeg fortsatt ikke kan stole på?

Lenke til kommentar
Det kan ikke være PSU, for det er ikke PSU som lager den spenningen.

Den kommer fra en regulator som sitter på hovedkortet.

Spørsmålet er jo om man kan stole på målekretsen som gir disse tallene. Jeg vet ikke, men er litt skeptisk.

Hmm.. Ok.. Får de samme spenningene i andre programmer også, som f.eks. Everest Home Edition, men i CPU-Z står det alltid 1.1/1.5 (CnQ) Så jeg vet ikke jeg nei...

Enn når jeg skal ha f.eks. 1.65 på core, men får bare rundt 1.56, er det PSU da? Eller bare noe jeg fortsatt ikke kan stole på?

De andre programmene benytter seg av den samme målekretsen så hvis den er unøyaktig (noe den ofte er), vil den vise like mye feil i alle programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...