Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 88 Mazda 626 Coupe


FE3T

Anbefalte innlegg

Bilen ble innkjøpt sommeren 01 og planer ble umiddelbart lagt.

 

.1 Mer krefter

.2 Musikk anlegg

.3 forbedring av utseende

 

Coupe5.jpg

 

Innså fort at lys var noe som kunne være greit å ha (orginal lyktende er ikke så fantastiske) en ZKW lyktegrill med små men effektive 1000 metre og et par Hella MicroFF tåkelykter ble montert.

 

Coupe4.jpg

 

Siden bilen var sykt høy måtte den senkes.

 

Coupe2.jpg

 

med -40mm fjærer rundt om ble bilen både bedre å kjøre og å se på.

 

Shortblock%20medium.jpg

 

Fikk forresten også med en fabrikksny "shortblokk" med på kjøpet.

 

Motoren ellers har følgende data:

 

Borring og slaglengde 86mmx86mm

Kompresjonsforhold 10:1

Ytelse 148hk@6000 o/m og 182nm@4000 o/m

 

Dette gir bilen en toppfart på ca 210

og en aks fra 0-100 på ca 7,8 sek (fabrikkstall)

 

Sedan6.jpg

Her er samme motor typen etter litt make up (bildet tatt fra gamlebilen, en 88 626 Sedan)

 

Som sagt ville jeg ha mer krefter.

 

Headers9.jpg

 

Denne ble smidd sammen av undertegnede med lånt verktøy fra et lokalt verksted.

 

Complete%20Turbokit.jpg

 

Og parret sammen med ei mølle fra Schwitzer, diverse rør og et varmeskjold.

 

021.JPG

 

Det hele på plass i motor rommet.

Intercooler fra en MX6 GT parrett sammen med egenproduserte rør,et passende konfilter og en dobbeltstemplet "dumpventil"

Dyser med en kapasitet på 20% over orginalt tar foreløpig over det økte behovet for bensin (datasprut er under vurdering)

Et spesiallaget 2,5" system tilpasset behovet for lav motstand og min motvilje mot høyt støynivå er montert

 

5921%20left%20door.jpg

 

En ladetrykksmåler ble montert isteden for et blinddeksel i dashbordet

(i høyre hjørne på bildet)

 

Motoren bør nå med 0,5 kg ladetrykk yte rundt 200hk ved de turtall jeg nå må slippe opp pga av for høy tenning/mangelfull justering av bensintilførselen.

turboen skal i følge GIK være egnet for effektuttak oppimot 250-260hk

så det er fremdeles et uutnyttet potensiale i prosjektet.

 

Midt oppe i alt dette har jeg også puslet litt med bilstereo.

 

Alpine-Momo2.jpg

 

Et Alpine/Momo ratt styrer en Alpine CDA-7939R som er koblet sammen med en 6 disk mp3 veksler og 2 stk PRA-H400 signal prosessorer.

 

5913%20left%20dash2.jpg

 

Macrom 59.13 mellomtoner er montert i orginale 10cm hull (modifiserte for å romme 13cm høytalere)

 

5921%20rigth%20door2.jpg

 

Macrom Integra 224W 22cm midbasser er montert i dørene.

et par till av de samme bassene er brukt sammen med diskanter i hattehylla.

 

Bassbox05.jpg

 

En 71L lukket kasse av 22mm vannfast gulvspoon ble bygd for å huse Rockfords gamle toppmodell, en 15" Punch Power DVC kallt RFR 2215, svinet tåler 1000Wrms

men spiller rent nok til å kalles en SQ bass. den spiller også HØYT.

(Bilen ble også lavere bak når jeg lempet inn den solide kassa med ca 12kg 15 tommer i)

 

Blasted4.jpg

 

4 stk Rockford Fosgate forsterkere med linker.

 

1 Punch Power 500M monoblokk for subben (500+Wrms)

1 200x2 for midbassene foran (2x100Wrms)

1 400x4 for mellomtonene og diskantene foran (4x50Wrms)

1 400x4 for bassene og diskanten bak (4x50Wrms)

 

Forsterkerne og linkene ble glassblåst og fikk toppen av kjølerillene polert for å gi dem et mer sofistikert "look" enn den gamle lett oppskrapte sortmatte lakken de orginalt var levert med ga dem.

 

Systemtrunk.jpg

 

En foreløpig installasjon av basskassen og 3 av forsterkerne (bildet tatt før forsterkerne ble glassblåst og polert)

Aluminumsramme skal bære opp et falskt gulv og festene mot basskassen skal forankre et beskyttelsesgitter/kamuflasje vegg for et diskre utseende nå bagasjelokket er oppe.

 

Fremtidlige planer:

 

Postert sideskjørt og bakfanger ligger klart.

Postert front skal skaffes.

 

Motoren fra gamlebilen (den som er avbildet med sortlakkert toppdeksel)

skal overhales med smidde 8,5:1 stempler.

 

En robust clutch skal inn da den orginale slurer ved hard kjøring (eventuellt med et Fidanza alu svinghjul)

 

Unichip piggyback eller et komplett datasprut skal inn og justeres for optimal ytelse og driftsikkerhet.

 

nye dempere og fjærer skal monteres (senke settet er ikke TUV godkjent) :no:

 

Ny lakk frister voldsomt da Mazda ikke brukte klarlakk på denne rødfargen (falmer fort og trenger hyppig polering)

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte forøvrig å skrive at bilen ble godkjent med turbo og intercooler i August i fjor. endringene er skrevet inn i både vognkortet og i forsikrings dokumentene,

 

Bilen er med andre ord 100% lovlig så snart de tidligere nevnte senkefjærene er byttet ut med TUV godkjente sådanne :yes:

Lenke til kommentar
Glemte forøvrig å skrive at bilen ble godkjent med turbo og intercooler i August i fjor. endringene er skrevet inn i både vognkortet og i forsikrings dokumentene,

 

Bilen er med andre ord 100% lovlig så snart de tidligere nevnte senkefjærene er byttet ut med TUV godkjente sådanne :yes:

Der har vi endelig en som gjør ting riktig :)

 

Har du hatt bilen i benk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...