Gå til innhold

Oversettelsestråden - spør og få svar

Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vil forklare ordet elitisme, og hvordan det kan brukes?

1: -"Kun dem med mastergradsutdanning bør få uttale seg om politikk"

2: -"Din elitist!"

1: -"De som har klart å tjene mye penger er bedre mennesker enn de fattige"

1: -"Mennesker med doktorgrad i litteratur sier mer fornuftige ting om verden enn den gjennomsnittlige snekker"

Elitisme betyr å stole mer på, eller å se mer opp til, dem som har "oppnådd" ting i samfunnet; dem man på en eller annen måte har gradert høyere enn "resten". Før var det presten og dem med utdanning, i dag er det dem med mange penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Dette er alt som står på en CD ... jeg lurer på hva som står. Det er vel noe i rettning tyrkia...

post-57766-1215710767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
"Setanta viderebringer ytterligere sitater i kjølvannet av dagens kamp"

Hei, kan noen forklare meg hva som menes med "i kjølevannet av dagens kamp"?

Du kommer med mange slike spørsmål, Sirkus. Si meg, er du utlending? (no racist)

Lenke til kommentar

Begrepet sier vel ikke noe om hvor lenge vedkommende har tenkt å være den som dirigerer det administrative. ;) Er dog enig i at begrepet fungerende direktør/leder insinuerer i større grad at det er snakk om noe midlertidig. Fungerende kan likevel også settes i motsetning til tidligere direktør/leder, uten at det gjør stillingen noe mer tidsbegrenset enn slike stillinger alltid er.

Edit: Acting i denne sammenhengen kan også bety driftende (f.eks. driftsleder), men dette gjelder helst for mindre foretak. Forskjellen på administrerende, driftende og fungerende leder o.a. kan helt sikkert diskuteres i det vide og brede. :)

Administrerende direktør (adm. dir.) er tittelen for den ledende direktør i mange private og offentlige foretak av en viss størrelse. Overdirektør (ikke i moderne bruk) og generaldirektør (sjeldnere brukt idag) er tilsvarende stillinger.

Den juridiske betegnelsen for administrerende direktør i norsk selskapsrett er daglig leder.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
hei

Et lite spørsmål: Sitter på en plattform langt ut i mexico gulfen med en god blanding av amerikanere og mexikanere. Hver gang jeg går forbi noen sier de "whats up?" Hva er egentligt eg fornuftig svar på dette?

Det var egentlig et veldig godt spørsmål ;)

Lenke til kommentar

«What's up?» (i denne sammenhengen) er ikke et spørsmål i den grad man lurer på noe, ergo krever det ikke et svar som står i sammenheng med spørsmålet. Det kun en hilsen, og den kan du gjøre hva du vil med. Hilse tilbake for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...