Gå til innhold

Oversettelsestråden - spør og få svar


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det noen her som kan russisk? Jeg har en figurbeskrivelse jeg kunne tenkt meg oversatt. post-59728-0-62866900-1298395064_thumb.jpg

Skal se om jeg får korrigert svar fra kona. Jeg fikk ikke helt gangen i det:

"Kolyuvy og Deserptsiy ødelegger ikke med blokker av steinsprut" (?)

Edit:

I parentes: "på 6 måneder"

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Ok, kanskje det er snakk om Ukrainsk? tipper det er snakk om blokker samlet i talus (opptil 6 m) eller noe i den dur.

Det er ikke ukrainsk, de har "norsk" "i". Ei heller er det Bulgarsk eller serbisk/kroatisk (de har "norsk" "L").

Det er russisk bekreftet min kone, og du har rett.

"Steinblokker opp til 6 meter" og "Kolyuvy og Deserptsiy" er navn/type.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Har din kone en formening om hva Kolyuvy og Deserptsiy betyr? Altså, finnes det et oversatt navn? Vanskelig med russiske kart altså. :)

 

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Коллювий (Kålljovij) fant jeg ut var Kolluvium. Altså løse hauger med sedimenter som er samlet i bunnen av en grop eller inntil en vegg transportert av tyngdekraften.

 

Jeg er ikke 100% sikker da, siden beskrivelsen i bildet ditt skriver ordet med bare én Л (L), mens Kålljovij skrives med to. Kanskje bare en skrivefeil, men jeg aner ikke. Deserptsy klarte jeg ikke å finne ut av.

Lenke til kommentar

Er det noen her som kan russisk? Jeg har en figurbeskrivelse jeg kunne tenkt meg oversatt. post-59728-0-62866900-1298395064_thumb.jpg

Jeg er flink i russisk men ikke så flink i norsk. Det er snakk om geomorfologi og landformering her.

”Kollyuvy, kollyuvialnye innskudd ( lats. colluvio - lunger, uryddig haug) - klastisk materiale akkumulert i bakken eller på beina ved å flytte til høyere områder som ligger under påvirkning av gravitasjon (rusk, skred, ras) og bevegelse av tining, mettet med vann produkter forvitring i områder med permafrost bergarter.

Etter å ha nådd foten av skråningen kollyuvialnye innskudd er vanligvis fanget av elver og breer.

Avhengig av prosessen som førte til oppbyggingen, slipp kollyuvy kollaps ( deruptsy og deserptsy ) kollyuvy ras (ras og solifluction) og kollyuvy flushing”- fra Wikipedia

Det vil si at det er store stein inntil 6 meter. Håper at det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...