Gå til innhold

Skjermkort til mitt P4PE

canhr

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har tenkt å oppgradere min gamle pc. Specsa er følgende:

P4 2,53GHz

ASUS P4PE

TwinMos 512 m/winbond (har kjøpt 512 til)

Asus GF4 Ti4200 128 Mb

Seagate 7200.7 120Mb Sata

Chieftec Full Kab. 360W PSU

Ingen ekstra vifter.

Alt er stock, ikke modda, ikke tuna.

Har da tenkt å skifte ut skjermkort. Hva ville være en fornuftig oppgradering for meg?

Kunne tenkt meg en noenlunde stillegående løsning som fungerer bra med

WoW, UT etc.. Pris ca 1500 el no

Forslag mottas med takk.

Mvh

Canhr

Endret av canhr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ca 1500,- er kanskje XFX GeForce 6600GT et greit alternativ. Har du dog litt ekstra penger du kan slenge med - så ville jeg gått for XFX GeForce 6800GT. Men da snakker vi en prisøkning på 1k i forhold til det du kanskje hadde tenkt deg.

Ang. støyen så vet jeg ikke helt. Ser at noen klager på enkelte av viftene, men jeg vil tro det er noen her på forumet som har et 6600GT/6800GT kort som kan si noe mer.

Lenke til kommentar

P4PE er et fint overklokkingskort, så om ram`en din tåler det kan du se om du får klokket opp litt. Det vil gi et hyggelig ytelsesløft i spill hvor du ligger i grenseland, ytelsesmessig. Du vil få utnyttet det nye skjermkortet noe bedre også. Uansett mener jeg at du vil få dårlig utnyttelse med et 6800GT med dette systemet, så du får mest for pengene ved å velge et 6600GT. NB! De fleste GT-kort har også et hyggelig overklokkingspotensiale, så det er bare å tweake i vei.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takker for svar. Er ikke sikker på om jeg vil bruke så mye penger som et 6800 vil koste meg.

Dette er jo et ganske gammelt hk også. Har kjøpt ny kjøler fra Arctic Cooler.

Håper jeg skal kunne klokke litt med denne. Man skule jo hatt vannkjøling, men men.

Det får bli neste gang. Jeg renger med valget vil falle på 6600 Gt variant, kommer an på ukens

tilbud osv. Kanskje også en VGA Silencer hadde gjort susen.

Vel, takker igjen for svar.

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar

Problemet er om du har hardware nok til å få full utnyttelse av 6600gt kortet.

Er ett relativt nytt chipsett, og krever sitt for å gi 100%. Pluss at du har agp 4x på hovedkortet ditt. Og det hjelper vel ikke helt.

Er ikke helt sikker på akkurat det der.

Men her er mitt forslag til kort:

Asus 6600

Uansett hva du gjør kommer det til å være en forbedring i henhold til ditt gamle kort ! =)

Lenke til kommentar
...du har agp 4x på hovedkortet ditt. Og det hjelper vel ikke helt.

Er ikke helt sikker på akkurat det der.

Forskjellen mellom 8x og 4x er nesten ikke målbar i benchmarks, og har således ingenting å bety i praksis.

Det vet jeg. Men om du har ett agp8x kort, på en agp4x slot, skal du vel merke noe forskjell om du hadde hatt 8x slot?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva som er hva. Du merker ingen forskjell uansett. Det er ikke båndbredden i agp-grensesnittet som er begrensende, og det er derfor det ikke har betydning.

Om man hadde såpass kraftige skjermkort at trafikken ned på hovedkortet ble begrenset av grensesnittet ville nok forskjellen bli større, men det er bl.a. av den grunn man etterhvert går over til pcie.

PS. Husker at jeg testet med et GF4 4400 (maks overklokket) i både 2x og 4x modus for noen år tilbake. Da var det faktisk litt forskjell, men husker jeg ble overrasket over at det ikke var mer. Forskjellen måtte benchmarkes fram, ved spilling merket jeg ingenting.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...