Dan Hansen Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Dette er litt off-topic, men allikevel ikke Tenk om du en dag skal logge deg inn i pc'en med Linux installert. Ingenting skjer - bortsett fra en meldingsboks som spretter opp og ber deg registrere programmet. Litt undrende trykker du først "cancel" - men siden du ikke kommer inn etter noen forsøk velger du omsider "ok". Så til din store forbauselse ser du maskinen starter opp og logger seg på internett - på Microsoft sine websider. Der kommer det så et registreringsskjema som ber deg registrere dine programmer. "det var da som svarte" - tenker du i ditt stille sinn - "jeg bruker da vitterligen Linux" Litt nysgjerrig kikker du da litt rundt på siden, og finner etterhvert en liten link til en side med informasjon. Denne klikker du på - og heisann - kan velge språk også, velger norsk, og følgende tekst fremkommer; Velkommen til Microsoft Linux. Dette er resultatet av en fusjon mellom Microsoft Corp. og flere selvstendige programmører innen OpenSource. Ettersom flere av programmørene til Linux har sitt daglige virke og arbeider hos Microsoft falt det seg naturlig at disse trer frem i lyset og får lønn for sin innsats på det frie marked. For at flest mulig skal få glede av OpenSource applikasjoner er det nå bestemt at disse skal falle inn under Microsoft's lisenspolitikk og vil bli priset deretter. De vil også integreres i Microsoft's programportefølje og tilbys på linje med annen tilsvarende. Begrepet "OpenSource" bortfaller, og vi ber deg derfor registrere dine programmer i henhold til avtale. Dette er utelukkende til din fordel - på den måten at du vil alltid være oppgradert med siste versjoner samt at det vil være et fast sted å innhente nødvendig support. Takk for din interesse Litt lengre ned ser du så en liste over bedrifter i forskjellige land som opptrer som kontakt - og til din store glede ser du at Telenor er utvalgt som norsk representant - men man må inneha en fabrikksprodusert pc fra enten Elkjøp eller Expert for å kunne benytte internett. Dette er en avtale inngått mellom de respektive slik at brukerstøtte forenkles siden alle har samme type maskiner og programvare. Hehe, hadde vært litt tøft da. :razz: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Det første jeg hadde gjort var å se på datoen på klokka. Er det første april?? Deretter hadde jeg måpt en stund til i ren forskrekkelse. Så hadde jeg avinstallert og funnet en eller annen distro på nettet som nektet å være med på dette (kommer alltid til å finnes noen som ikke godtar slikt og lager sitt eget lille univers) og installert og konfigurert som f. :smile: Men hadde vært litt kult å lagt noe slikt inn i en distro (er det easter-eggs det heter) slik at det plutselig bare popper opp en dag og skremmer vannet av brukerne :smile: Bare på pur *******. Så filma reaksjonene. Hehe.... Morsomt innlegg forresten :smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Jeg hadde parkert pesen for godt. Nektet å ta i en, for den saks skyld. Nei fy fanken, det hadde vært et mareritt! *grøsse*. Tror jeg hadde blitt skikkelig deprimert. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-15 18:15, Dan Hansen skrev:For at flest mulig skal få glede av OpenSource applikasjoner er det nå bestemt at disse skal falle inn under Microsoft's lisenspolitikk og vil bli priset deretter. De vil også integreres i Microsoft's programportefølje og tilbys på linje med annen tilsvarende.Begrepet "OpenSource" bortfaller, og vi ber deg derfor registrere dine programmer i henhold til avtale. Dette er utelukkende til din fordel - på den måten at du vil alltid være oppgradert med siste versjoner samt at det vil være et fast sted å innhente nødvendig support.Takk for din interesse Raaaaaaaaait =) Tror de aller fleste utviklere under noen form for open source har svette mareritt om akkurat dette. For ikke å snakke om alle de som snur seg i grava hver gang noe slikt bare spøkes med :wink: Quote: Den 2002-08-15 18:15, Dan Hansen skrev:- men man må inneha en fabrikksprodusert pc fra enten Elkjøp eller Expert for å kunne benytte internett. Dette er en avtale inngått mellom de respektive slik at brukerstøtte forenkles siden alle har samme type maskiner og programvare.Hehe, hadde vært litt tøft da. :razz: Skremmende scenario.. *svette* Tror kanskje jeg hadde gått over til Mac da :smile: -Dante Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Selv om Dan sikkert mente det hele som en uskyldig spøk, har jeg lyst til å slenge på noen alvorsord til slutt: Dette blir jo litt hva som skjedde med det opprinnelige Unix utviklet av Dennis Richie og Ken Thomson. I begynnelsen fungerte ting omtrent som med GNU/Linux idag, dvs. det ble laget på dugnad, ikke bare av disse to men en voksende mengde med andre utviklere rundt omkring som sendte inn bidrag som ble inkorporert i nyere Unix-versjoner. Sånn er det bla med Linux-kjernen idag, hvor Linus Thorvalds sjøl har siste ordet, og andre sentrale folk er f.eks Alan Cox. Men så kom det store stygge monsteret (AT&T) og mente at de hadde de intellektuelle rettighetene til Unix, og begynte å ta lisens for OS'et. Dette resulterte selvfølgelig i enorm misnøye, og det ble startet prosjekter for å lage for å lage tilsvarende (men fritt) system som ikke baserte seg på noe av den opprinnelige koden, bla. Free Software Foundation's GNU-prosjekt (startet av Stallman i 1984?). Det har etterhvert blitt produsert enorme mengder med kvalitetsprogramvare i GNU-prosjektet, inkl Emacs, GCC osv. Det eneste de manglet til slutt var en kjerne. Selv om de selv har utviklet en kjerne ved navn Hurd, var det Linux-kjernen som medførte det store gjennombruddet, og man hadde et komplett GPL-lisensiert operativsystem. Mange kaller det bare Linux (og jeg har selv syndet mot dette), men et mer korrekt navn er GNU/Linux siden Linux bare er kjernen, og hadde vært totalt ubrukelig uten GNU-programmene. Hva er det jeg vil fram til? Jo selvfølgelig at GPL-lisensen (og andre tilsvarende lisenser) gir en juridisk garanti for at vi ikke kan få noen reprise av Unix/AT&T-problemene. Selv ikke verdens rikeste mann kan kjøpe opp/gjøre krav på Linux eller annen GPL-software. Og bra er det :smile: Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 18. august 2002 Del Skrevet 18. august 2002 "Juridisk garanti" ' Lover og regler har stort sett bestandig hull som kan utnyttes. Men ikke for å kverulere om det, så er vel poenget til GPL at lisensen må brukes. Det hjelper lite hvis folk ikke bruker denne. Og vi skal ikke se bort ifra at en eller annen gang må denne byttes ut med en som er bedre, mer omfattende, mindre omfattende osv. Og så lenge utviklerne ikke bruker linsensen er den null verdt =) Men nå ble jeg litt off-topic på off-topic'en. ,) -Dante Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Har vært litt for stressa til å svare her. Men. Slår ikke du ihjel ditt eget spørsmål der? :wink: Men jeg var egentlig ikke så keen på å kverulere dette. Får ta det en annen gang =) *stresse videre* -Dante Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2002 Del Skrevet 20. august 2002 Quote: Den 2002-08-18 15:34, 4-Dante skrev:Men ikke for å kverulere om det, så er vel poenget til GPL at lisensen må brukes. Det hjelper lite hvis folk ikke bruker denne. Poenget er vel at tar du f.eks en typisk linux-distribusjon vil nesten alle programmene ha enten GPL eller en tilsvarende lisens. Hva mener du da med at utviklerne faktisk må bruke den? Det er jo nettopp det som gjøres idag. At kanskje ikke alle er like bevisst rundt lisenser er en annen ting, her trengs det muligens en liten skjerpings hos enkelte.... Lenke til kommentar
Neme Skrevet 25. august 2002 Del Skrevet 25. august 2002 Først hadde jeg begynt å grine. Så gått ned i garasjen og laget en EMP bombe som kunne utslette all teknologi i verden, så alle måtte flytta inn i huler og startet om igjen. weeeeeee :smile: -Neme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå