Gå til innhold

Hjelp med innstallering av SATA disk

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp ny datamaskin, med en SATA disk.

Problem:

Jeg går inn i biosen, endrer slik at den skal boote fra cd-rom og ikke floppy drive.

Xp innstalleringen startes, og alt ser ut til å gå glatt. Til den sier at jeg ikke har noen lagringsplass for XP i datamaskinen. (Aka en harddisk)

Jeg har blitt fortalt at når innstalleringen intialiseres, så skal jeg trykke f6. Men det funker ikke hos meg. (Nei, er ikke no galt med tastaturet) Det er for å legge inn RAID drivere osv. Det funker ikke, uansett hva jeg har prøvd.

Jeg bruker selvfølgelig floppy med driver disketten som fulgte med hovedkortet, for å innstallere driverene.

Jeg har også fjerna alle innstillinger på hovedkortet, ved å flytte den jumper saken på hovedkortet, og ta ut batteriet osv. Funket ikke da heller.

Utstyret er som følger:

HD

Hovedkort

Har planlagt det her en stund nå, så er litt kjipt når ting ikke fungerer.

Håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt uklart hva det er som ikke funker.

Er det tastaturet som ikke funker, altså at du ikke ser noen reaksjon på at du har brukt F6 tasten?

Eller kommer du dit at du blir bedt om å sette inn disketten med drivere, men det hjelper ikke?

Det som skal skje er altså at du trykker F6 helt først i prosessen. Det vil ikke skje noe umiddelbart, men litt senere skal det komme et slikt spørsmål. Men hvis F6 ikke er blitt oppfattet så kommer det i stedet melding om at ingen disk er funnet.

Hvilket tastatur har du? Finnes det en F-lock tast?

Å endre prioritet mellom CD og floppy har ingen betydning. Det normale er å ha floppy først, CD nummer 2 og HD nummer 3. Og det trenger du aldri å forandre på.

Lenke til kommentar

Ah, så det vinduet når man trykker f6 kommer ikke umiddelbart.

Det forklarer en del, for senere i prossesen får jeg tilbud om å legge inn drivere fra diskett osv eller bare fortsette med innstallasjonen.

Og det er da problemet oppstår. Jeg får fire forskjellige drivermuligheter, og har prøvd alle sammen. Ingenting hjelper i det hele tatt.

Ingen f-lock tast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...