Gå til innhold

Windowslisens på elkjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dessverre en del som formaterer først (BÅDE hoveddisken og recoverypartisjonen) for så og komme til oss og lurer på "hvor cden er".

Høres jo sabla dumt ut å legge bildet av RECOVERY cd'en på harddisken. Tygg litt på ordet recovery, når trenger man den? Jo, når installasjonen har gått til helvete. Da er det ikke så lett å brenne den ut...

Kan jo argumenteres at om man leser instruksjonene før man setter sammen cd'en (og at det første som står der er "BRENN UT RECOVERY") så kan denne metoden funke, men ærlig talt. Produsenten skal legge ved en recovery cd klar til bruk, aldri vært borti noe annet heller.

Lenke til kommentar

Dersom han laster ned, eller låner en windows cd og kopierer, er det vel helt lovlig så lenge han bruker den lisens nøkkelen han har ?

Å bruke recovery cd med utdaterte drivere, og programmer man aldri bruker, er vel ikke alltid det man ønsker....

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Det siste du spurte om Sigurd2 lurer jeg også på.

Er det forresten ikke en sjanse for å overføre spyware etc hvis jeg brenner ut en recocrycd nå?

Det jeg ikke skjønner er at folk blir irritert når man stiller spørsmål på forumet. Javel dere har funnet informasjonen en annen plass. Men at det er idiotisk å leite opp informasjon på Hardware sitt forum, det kan jeg ikke skjønne. Hvis det er for brysomt å svare kan man jo bare la være.

Lenke til kommentar

Jaja. Jeg syns det er litt unødvendig å bli irritert på Elkjøp når det tydeligvis er den som har kjøpt pcen som ikke klarer å lese gjennom den informasjonen som man skal lese gjennom. og å gjøre det man blir bedt om å gjøre i etterkant av å ha kjøpt en pc. som. f.eks å brenne ut en recovery CD. men men... Helt klart Elkjøp som bør gi deg en Windows CD her ja !

Lenke til kommentar

Du har fått mange svar her som egentlig ikke er svar på det du spør om. Jeg oppfatter det som om du ikke vil kjøre recovery, men starte blankt med en ny versjon. Dersom du har en winxp-cd, en slik som vanligvis følger med alle nye maskiner, kan du bruke den. Ikke bry deg om at det står "Only for a Compaq PC" eller noe sånt. Bare kjør i vei med det productkeynummeret som står under PCen. Jeg er ikke sikker på om det er helt lovlig, men det funker.

Men dette med å åpene den skjulte partisjonen og ta ut det du trenger derfra, er sikkert ikke dumt det heller.

Lenke til kommentar
..Å bruke recovery cd med utdaterte drivere, og programmer man aldri bruker, er vel ikke alltid det man ønsker....

Enig, største dritten man har med gamle recoveryèr, setter jo maskiner tilbake til steinalderen og hvis man har byttet ut skjerm/lyd/nettverkskort osv. så kan hele dritten gå til hel....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar. Det siste du spurte om Sigurd2 lurer jeg også på.

Er det forresten ikke en sjanse for å overføre spyware etc hvis jeg brenner ut en recocrycd nå?

Det jeg ikke skjønner er at folk blir irritert når man stiller spørsmål på forumet. Javel dere har funnet informasjonen en annen plass. Men at det er idiotisk å leite opp informasjon på Hardware sitt forum, det kan jeg ikke skjønne. Hvis det er for brysomt å svare kan man jo bare la være.

Om du har et problem med spyware så burde jo det gå ann å fikse :).

Opprett en tråd på

http://forum.programmer.no/index.php?showforum=131

Beskriv hva problemene er, og folk vil garantert hjelpe deg...og da slipper du alt formateringstull :).

Lenke til kommentar
..Å bruke recovery cd med utdaterte drivere, og programmer man aldri bruker, er vel ikke alltid det man ønsker....

Enig, største dritten man har med gamle recoveryèr, setter jo maskiner tilbake til steinalderen og hvis man har byttet ut skjerm/lyd/nettverkskort osv. så kan hele dritten gå til hel....

PC-produsenten har absolutt 0 ansvar for hva du måtte sette inn av tredjeparts hardware. Bruker du hardware som ikke ble levert av produsenten, må du sørge for at det fungerer selv.

Lenke til kommentar
Er dessverre en del som formaterer først (BÅDE hoveddisken og recoverypartisjonen) for så og komme til oss og lurer på "hvor cden er".

Eventuelt ringer de til oss og blir fly forbanna når supportteknikeren spør hvorfor de ikke brant ut recoverysettet slik de ble instendig oppfordret til når de fikk maskinen :p

Og, ja det ringer stadig folk med Packard Bell maskiner. Er jo Packard i navnet. Det gjelder forøvrig noen av kollegaene dine også Alastor ;)

Lenke til kommentar

Dessverre må jeg gå nå, men takk for responsen.

Ang spyware. Jeg vet det finnes mange gode råd og at folk har forskjellige løsninger. Problemet på dataen på til morra mi er "searchweb". Min erfaring med dette tidligere er det enkleste tilslutt blir å starte forfra, dvs reinstaller windows.

Ang "lag recovery cd før du begynner"... Når Elkjøp og andre lignende butikker selger pc til moren min og andre som henne, er dette som rett og slett er tåpelig å forlange. Elkjøp selger pakker som er ferdige til bruk, og de som kjøper har stort sett ikke så mye forstand på pc fra før. Det er sikkert enkelt, da må du kunne det.

Jeg får ikke sjekket flere svar i dag. Men er det noen som har noen tanker om det overnevnte?

Lenke til kommentar
PC-produsenten har absolutt 0 ansvar for hva du måtte sette inn av tredjeparts hardware. Bruker du hardware som ikke ble levert av produsenten, må du sørge for at det fungerer selv.

Vel ! Man kan jo kjøpe OEM-deler hos samme leverandør, resultat vil bli det samme...

Lenke til kommentar

Strengt tatt så er det vel i de fleste tilfeller gitt god informasjon om hvordan produktet skal brukes og at det er lurt å lese manualer.. Men de fleste manualer ender ganske fort opp i peisen, hels sammen med recovery CDer hvis det finnes. Så når de ringer support så er det "hmm.. ja, manualen ja.. err.. den fikk vi nok ikke med nei.. og vi har ikke fått noen CD med heller..." :p

btw.. det var ikke kritikk til noen her. Men litt generel rant

/rant

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Vel ! Man kan jo kjøpe OEM-deler hos samme leverandør, resultat vil bli det samme...

Dersom du kjøper f.eks. en PC som er produsert og ferdig bygd av HP, så tar ikke HP ansvar for hva du måtte sette inn av annet skjermkort, lydkort etc. HP vil kun ha ansvar for det som satt i maskinen når du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...