Gå til innhold

Windowslisens på elkjøp?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle reinstalere windows xp på den bærbare pcen til mora mi. Hun har kjøpt denne på Elkjøp og fått windows instalert der. Bak på pcen sitter lisenslappen med koden. Men jeg oppdager at hun ikke har fått med noen kopi (cd) av windows. Synes det er litt dårlig av Elkjøp å ikke gi med dette da man betaler for en windows lisens når man kjøper pcen.

Det jeg lurer på er om man kan kreve å få en kopi i etterkant? Man har jo betalt for window. Er det noen som har noen erfaring med dette eller kjenner til noe regelverk?

Hvis dette ikke skulle gå, er det da mulig å bruke min windowskopi (en annen lisens) og taste inn koden til hennes lisens? Vil denne koden virke på min utgave av windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg forklare litt nærmere.

Det jeg har tenkt å gjøre er å formatere pcen og instalere en fullversjon av windows. Men jeg sitter uten noen cd å putte i pcen. (grunnen til at jeg vil formatere er et angrep av diverse spyware og dri... som jeg etter mange forsøk med forskjellige program ikke har klart å bli kvitt. (Ikke kom med råd til fjerning av spyware)

Det jeg ønsker å vite er om jeg har rett på en versjon av windows når det er en ekthetsgaranti med kode på pcen?

Ok, hvis jeg bare kan bruke nøkkelen på en annen versjon er det greit. Men da må vel butikken utlevere et eksemplar av windows sammen med pcen?

Lenke til kommentar

Jeg hadde i grunnen satt pris på litt ordentlige svar. Nei, jeg er ikke noen programmør, men er ikke helt idiot likavel. Klart jeg har sett igjennom de papirene som finnes. Men som sagt er det ikke dataen min jeg holder på med.

Hvis det finnes en recovery cd på harddisken, har du noen anelse om hvor denne pleier å ligge eller hva navnet evt er?

Lenke til kommentar

Det er vel enda mer sannsynlig at det faktisk fulgte med en recovery-CD. Denne inneholder hele systemoppsettet slik det var da maskinen var ny, så skal være veldig enkel å bruke. Fordelen med denne framfor total reinstallasjon er at alle drivere og programmer alt er installert.

Lenke til kommentar
Packard Bell

Aha.. Crappard Hell.. ikke rart du ikke har noen Recovery cd.. Hva tror du det første du får beskjed om når du starter maskinen første gang er?? JA, du gjettet rett.. det ligger programvare på maskinen når du får den som skal brukes til å lage recovery CD med. Bruker får beskjed om at det MÅ gjøres, men som alt annet som er viktig så pleier de fleste brukere å drite i det og glemme det. Helt til den dagen de trenger den. Da sutrer de fælt over at det ikke var med recovery CD. Jaja.. Du får ringe Pacard Bell og høre om de gidder å sende deg en kopi. Men de er ofte mindre fornøyde med å gjøre det. Så neste gang dere får en pc så prøv for guds skyld å lese det som står midt på skjermen og ser ut som om det er viktig å lese :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vel enda mer sannsynlig at det faktisk fulgte med en recovery-CD. Denne inneholder hele systemoppsettet slik det var da maskinen var ny, så skal være veldig enkel å bruke. Fordelen med denne framfor total reinstallasjon er at alle drivere og programmer alt er installert.

Packard bell bruker ikke systemgjenopprettingscd, faktisk så gjør de færreste produsentene det nå. Derimot kommer det en egen partisjon på maskina som er til systemgjenoppretting, og denne kan man brenne ut, men vanligste er å bruke packard bells system recovery-program.

Packard Bell har ALLTID med en bruksanvisning der det står hvordan man setter i gang denne fulle recoveryen, så om dere ikke finner den har den sannsynligvis forsvunnet sammen med emballasjen til maskina ;).

Uansett, for å kjøre packard bell recovery gjør man følgende:

http://www.packardbell.no/specialevents/in...10/16xpmt10.htm

(Dette tok meg ca 10 sekunder, www.packardbell.no, Support - ofte stilte spørsmål, "hvordan gjenoppretter jeg datamaskinen til den tilstanden den opprinnelig var i")

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
På Dell sine maskiner så går det ann å brenne ut en kopi av orginal xp.

Den er uten cd key bare og putte inn og instalere :yes:

Har du kikka om det går ann på din maskin ?

Tror det er flere fabrikanter som benytter seg av dette.

Jepp ! Acer har det samme, aller første start> velg språk>et eller annet> brenn image/recovery...

Lenke til kommentar

Er ikke alle PB som kommer med manual i papir form. Men alle PB har manual liggende på maskinen. Kalles Infocenter eller noe.

Og man kan brenne ut Master CD'r på PB men jeg anbefaler å bare bruke PB sitt eget recovery program.

Og man har ikke krav på Win XP cd da det er lisensen man betaler for. Og i de fleste tilfeller er det vel en lisens som følger maskinen ikke noen CD. Derfor kan du heller ikke bruke lisensen på andre maskiner en den du har selv.

Lenke til kommentar

Hehe.. det er ikke et ukjent problem nei. De klarer å slette skjulte partisjoner. Men å lage en CD som de blir fortalt at de MÅ lage, det klarer de ikke.

btw.. på en del Packard Bell maskiner så har du mulighet til å trykke på F10/F11 i oppstart for å få tilgang til gjennoprettings programvaren.

Lenke til kommentar

Packard Bell er jo forøvrig det verste herket som er når kunder kommer og vil ha disse restored tilbake til opprinnelig state. Man har et halvt tonn med forskjellige restore CD'er fra packard bell, og så må du ringe packard bell, stå på vent i evigheter og ringe opp igjen hvert femte minutt, for da legger de automatisk på. Når du endelig kommer frem må du fortelle de produktnummeret til PC'en, så må du finne rett cd og kjøre installasjon. På flere av disse må du faktisk velge dansk i begynnelsen av restore, for senere å kunne få valget mellom norsk eller dansk (husker ikke helt om svensk var et valg også). Og er du riktig heldig, så har du heller ikke den restore CD'en som maskina trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...