_hauken_ Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Heisann! Eit familiemedlem kjøpte for kort tid sidan ei berbar maskin av typen Acer Aspire 3002LMi frå ein av dei største norske forhandlarane av datautstyr over internett. Denne maskina har vist seg å ha svært dårleg batteritid, faktisk under ein time utan bruk av trådlaust nettverk, og endå kortare med. Dette er etter mi meining totalt uhaldbart for ei berbar maskin. Ei slik maskin er etter mi meining lite berbar... Ein annan ting er at det i produktinformasjonen før kjøp var opplyst ei betre oppløysing på skjermen enn 1024*768 som maskina viste seg å ha. Ein tredje irriterande ting er at tastaturet set stygge merkje på skjermen. Dei to siste er nok nærast for bagatellar å rekne, men alt i alt tykkjer eg dette er dårlegare enn ein bør forvente av ei ny maskin. Eg har kontakta leverandøren vedr. batteritida, og fekk beskjed om å slå av det trådlause nettverkskortet, noko som ikkje har all verda å seie viser det seg. Er dette å sjå på som ein så stor mangel at det kan vere grunnlag for heving av kjøpet eller kompensasjon frå leverandøren? Nokon som har erfaring med liknande saker? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 kommer an på om leverandøren har lovt betydelig bedre batteritid før kjøpet. Det er vanlig at den oppgitte batteritiden ligger litt over det som oppnås ved vanlig bruk, men med mindre den faktiske batteritiden ligger milevis unna det leverandøren har lovt, er det dessverre ikke grunn til å få hevet kjøpet - det er dessverre ikke laget en lov/forskrift som sier hvor god batteritid en bærbar pc "skal" ha som minimum... Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 kommer an på om leverandøren har lovt betydelig bedre batteritid før kjøpet. Det er vanlig at den oppgitte batteritiden ligger litt over det som oppnås ved vanlig bruk, men med mindre den faktiske batteritiden ligger milevis unna det leverandøren har lovt, er det dessverre ikke grunn til å få hevet kjøpet - det er dessverre ikke laget en lov/forskrift som sier hvor god batteritid en bærbar pc "skal" ha som minimum... Dette stemmer nok, men samstundes meiner eg at ein bør kunne forvente ein viss mobilitet når ei kjøper ei berbar maskin, på same måte som ein forventar at ein bil kan rygge sjølv om dette ikkje er nevt spesielt i annonsen, viss du skjønnar kva eg vil fram til...? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Fra Acer's spesifikasjoner: Det står opptil 1 1/2 time, faktisk flere som blir dårligere og dårligere på batteritid for tiden... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hvis den er oppgitt til opptil 1,5 timer så skal du være fornøyd hvis den holder nesten en time ved lett bruk. Bruker ikke Aspire 3000-serien Sempron CPU? Da skal man ikke forvente mer, Pentium M bærbare holder da bare en liten time på batteridrift de også hvis de blir flittig brukt og med mye lys på skjermen, kanskje lese noen DVD-plater osv, tømmes alltids fort nok de og ja selv om CPU er atskillig mer strømgjerrig. Angrerett? Returner og kjøp en Pentium M basert bærbar, beste utganspunkt for mer battertid, enda bedre hvis det er LV evnt ULV versjon av Pentium M. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jepp! 1 1/2 timer oppnår man nok kun ved å ikke kjøre en dritt på pcen, desverre. Returner den hvis dere er misfornøyde og kjøp heller en med Centrino som nevnt i innlegget over meg, de bruker også mindre strøm enn en Sempron. Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Jepp! 1 1/2 timer oppnår man nok kun ved å ikke kjøre en dritt på pcen, desverre. Returner den hvis dere er misfornøyde og kjøp heller en med Centrino som nevnt i innlegget over meg, de bruker også mindre strøm enn en Sempron. Er nok diverre kome forbi angrefristen, så vi er eventuelt avhengige av at leverandøren er velvillige, men dersom Acer lovar dårleg batteritid er vel dette heller tvilsamt, om eg ikkje har noko konkret å slå i bordet med... Irriterande altså! Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hvis du kan dokumentere at det fra dem var oppgitt høyere oppløsning enn det faktisk var på skjermen har du en brukbar grunn til retur, ialfall verdt å spørre dem. Kan hende de sier at det er med forbehold om feil og at ved motstridende opplysninger er det produsentens oppgivelser som er korrekte. Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Jeg kjøpte en aspire 3003 med liknede problemer med batteriet. men jeg klagde og fikk et nytt 8 cellers batteri for 300 kr. Dette kosta 1500 normalt.....så det ble jeg fornøyd med da Men enig at acer må sjerpe seg litt på batteriene sine! Ellers er de jo kjempe bra.... For billige acer pc'er så bruk itbshop.no. Bra service der Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Bra at jeg slipper det problemet med min Dell Latitude D510. Med 6 cellers primær batteri + ekstra batteri i CD/DVD plassen, kan jeg jobbe ca 4 timer med full load (f.eks spill) og ca 6-7 timer når jeg er på skolen... Trenger ikke å tenke på strømledning i alle fall på en normal skole dag. Men mange kjøper vel bærbare i stedenfor stasjonær, og da kan man ikke forvente at de holder så lenge. Skal man ha en bærbar til kontor/skole bruk, trenger man ikke rå kraft, men god batteri tid.... og 6-7 timer med normalt bruk er jo å foretrekke..... Så det blir ikke Battlefield 2 på min akkurat, men Office, internett og noen av mine noe eldre spill, funker fint på en Celeron M 1,4 med 512 MB ram og 60 GB disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå