KVTL Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 EDIT: Føler meg litt bedre etter å ha lest hva Benny skrev...... Men, litt på ennå... Fotoknudsen har gjort det "etter boken" her, så det enkleste for deg er å bare betale regningen fra inkassobyrået. At du mistet regningen under flytting er ikke en god nok grunn til å slippe inkasso, særlig hvis du ikke kontakte Fotoknudsen før betalingsfristen på purringen gikk ut. Betal giroen fra inkassoselskapet å få saken ut av verden. En regning fra et inkassoselskap gir deg ikke noen anmerkning, men det kan du fort få dersom du roter mere med diskusjoner. Så så, betalingsanmerkning kan du kun få ved at det foreligger en dom i forliksrådet og det er en ganske lang vei dit. Det er ikke slik at inkassobyråene kan bestemme at de vil gi deg en betalingsanmerkning. Men merk at det kan bli ganske dyrt etterhvert som salæret øker. Men til syvende og sist er det inkassator som må sannsynliggjøre at kravet er rettmessig, og det tror jeg kan bli vanskelig i denne saken. Hvis det er slik at regningen er sendt til feil adresse og dette er FK sin feil foreligger det såkalt kreditormora og du skal selvsagt ikke belastes for annet en det opprinnelige kravet. Men husk at du bestrider kravet skriftlig overfor FK eller inkassobyrået så fort som mulig. Det holder med en kort beskrivelse -hvem som helst klarer det. Lykke til! Hvis du er uenig med inkassoen så ville jeg anbefale deg til å klage skriftlig med engang. Nå er det vel engang slik i norsk rett at det er mottaker som er ansvarlig for at posten kommer frem til han (litt risikabelt med det postsystemet vi har i dag vil jeg si). Men det er viktig å huske på at det er sannsynlig å treffe deg på den adressen og at det er sendt på en betryggende måte. Ser at du sendte inn elektronisk midlertidig adresse, da ville jeg protestert på inkassoselskapet.Da må de bringe det inn for forliksrådet å få avgjort det der hvis de vil drive inn inkassosalæret også da. Har opplevd å få inkassovarsel en gang samt min mobiltelefon stengt, dette skjedde uten at de hadde sendt ut regning. (Det var i en overlappende periode, jeg betalte regningen for en måned og de hadde endret faktureringssystem.) De sendte ikke ut en regning, men når den forfalt (merk: Jeg hadde ikke fått den) sendte de ut inkassovarsel. Værste jeg hadde vært med på siden jeg var i nordnorge (førstegangstjeneste), men jeg betalte hovedkravet og skrev et krasstbrev til inkassoselskap og telefonselskap (var Yippi og det finnes ikke mer) med henvisninger til deres egne avtalevilkår og fra inkassoloven. Så det anbefales å betale hovedkravet (det skal betales uansett) samt skrive brev til begge parter (event. mail). Og som Benny skriver, dette kan være vansklig å bevise for FK utifra slik du skriver her. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Så så, betalingsanmerkning kan du kun få ved at det foreligger en dom i forliksrådet og det er en ganske lang vei dit. Det er ikke slik at inkassobyråene kan bestemme at de vil gi deg en betalingsanmerkning. Det var jo nettopp det jeg skrev, at man ikke får anmerkning fra inkassoselskapet. Og nei, det er ikke en ganske lang vei til Forliksrådet. Første regning fra inkassoselskap, andre regning fra inkassoselskap, forliksråd. De trenger ikke gi deg noe lenger tid enn det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Da er vi enige der, men i praksis drøyer byråene det lenger, ofte fordi de vet at kravet ikke har en sjanse i havet i forliksrådet og fordi de håper at de stadige truslene skal fremtvinge betaling. Dessuten er det som regel ganske lang ventetid på å få selve saken opp i forliksrådet og om du betaler kravet med omkostninger rett i forkant av selve meglingen godtar de fleste inkassobyråer dette. Men merk deg at kostnadene øker etterhvert. Send et kort og enkelt brev til inkassobyrået der du fremmer dine innsigelser, nemlig at FK har sendt opprinnelig faktura til feil adresse og at du derfor ikke kan lastes for at kravet ble betalt for sent. Selv pleier jeg ofte bare å skrive at jeg bestrider kravet og ser frem til behandlingen i forliksrådet. Det har uten unntak fungert 100% for meg. PS: Hvis du ikke har betalt hovedkravet gjør du selvsagt det asap. Husk å legge til noen kroner i forsinkelsesrente, utregningen gjør du her. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Tusen takk for alle innspill!! Har ikke hatt muligeheten til å ringe FK eller inkasso-selskapet, ringer sistnevnte først, og hører hva de sier. Eventuelt videre til FK.. Kommer en oppdatering her på hva som skjer.. Om du snakker med inkassoselskapet og gjør opp regningen så får du nepe noen annmerkning. Forklar dem hva som har skjedd og det ordner seg. Har opplevd en lignende sak og det gikk greit . Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Regnes en elektronisk henvendelse fra meg i denne sammenheng som godkjent? Dvs, kan jeg sende en epost til inkasso-selskapet og bestride kravet? Bør jeg ringe og snakke med dem først? Eller skal jeg sende en epost til FK og bestride inkassoen? Er litt n00b på saksgangen her.. Men setter veldig stor pris på all hjelp!! EDIT: Regning er betalt, inklusive første faktura, til FK. Kommer til å argumentere med at jeg kun har mottat, på rettslig vis, en påminnelse om betaling, og betaler således bare for den purringen. Følger selvfølgelig opp med to telefonsamtaler på mandag, en til FK og en til Norsk Kredittforum... Endret 24. september 2005 av tore_v1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Kor lang tid gjekk det frå brevet ankom feil adresse til du fekk den? Om du fekk brevet 10 dagar for seint har du 4 dagar igjen, på grunn av ein feil frå Fotoknutsen. Kan jo hende du hadde funnet rekninga eller bedt om å få ein ny dersom du hadde fått 14 dagar. Fant ikkje noko om dette i tråden, men kanskje det er nevnt før? Eit par telefonar på mandag så skal det sikkert gå bra, du vil jo betale rekningen, og Fotoknutsen vil ha pengene, feil kan oppstå, men så lenge alle partar er klar over situasjonen og enige ser eg ingen grunn til å lage eit stort problem ut av det. Endret 24. september 2005 av zeph Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hvorfor er du redd for å bruke telefonen? Selvsagt hjelper å ringe og prate med de direkte mye mer. Du får et direkte svar, slipper å sitte og vente i dagesvis, pluss at de blir automatisk mere hjelpsomme når de snakker direkte med deg enn en kald og upersonlig e-post. Inkassobyråer har både jeg og foreldrene mine hatt med å gjøre før, det er bare pissprat som en sier over, at de er umulige å ha med å gjøre, at de er sånne badguys som bare vil deg vondt og rappe pengene dine. Det er helt vanlige mennesker som deg og meg. Poenget er å RINGE de. Men ikke før saken har blitt tatt over og du har fått den faktiske inkassoen. De kommer ALLTID med noen forslag til nedbetaling, de vil jo tross alt ha pengene sine, men ikke for enhver pris. Så de tilbyr forskjellige nedbetalingsordninger over flere mnd i 99% av tilfellene, og blir enige om et beløp du faktisk greier å betale i mnd. De vet like godt som alle andre at å bare pøse på med inkassokrav med høyere og høyere salær ikke hjelper noenting. Personen greier jo ikke å betale enda mere hvis han ikke klarer å betale kravet in the first place, ikke sant? Men, ringer man ikke og bare lar regningene ligge og råtne, vil saksgangen gå automatisk med større og større krav, helt til du blir innkalt til forliksrådet. Det er som en slags rettssak du er lovpliktig å møte opp for, der du kan presentere saken din og evt klare å bevise at du ikke er betalingsdyktig. Da kan de slette kravet helt (pappa fikk gjort det med et huslån på flere hundre tusen), eller finne en ordning for å betale det ned over tid. Det er også feil at man får betalingsanmerkning for en inkasso. Anmerkningen kommer hvis du aldri tar kontakt og lar være å betale regninga, så saken går til forliksrådet. DA får du betalingsanmerkning som påvirker fremtidige lån i bank eller mobilabbonement. Ikke før. Tro meg, vi har erfaring med slikt, ikke bare synsing. Cluet her er altså, ikke vær redd for å ringe. De biter ikke og er ikke slemme på telefon. Endret 24. september 2005 av Bitex Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Er ikke beløpet som et problemet her, det er prinsippet.. Summen er på 332 kroner inklusive første purring, men nekter å betale de ekstra 300 kronene for inkassobyråets pålegg. Men, skal ringe på mandag, som jeg redigerte inn mens du skrev, Bitex, og antar at det hele er i orden nå, siden de fikk det opprinnelige kravet, pluss første purring dekket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det viktigste er faktisk at du tar tak i saken. Send gjerne en e-post, da er jo fordelen den at du har en kopi i sendtfolderen din om de senere skulle forsøke seg eller ha rotet bort brevet. Men stort sett er inkassobyråene greie å ha med å gjøre, men uansett har du retten på din side i dette tilfellet -så bare hold oss oppdatert så skal du få den veiledningen du trenger. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) En ting du kan tenke på, er at hvis du allerede har fått inkassokrav, (de 300 kr ekstra), er det ikke butikken du skal prate med lengre, men inkassobyrået som sendte ut regninga. Butikken har "solgt" saken til et inkassobyrå, derfor er salærene så høye. Byrået kjøper så og si regninga og hele saksbehandlinga fra butikken og vil derfor ha pengene sine tilbake ved hjelp av høyt salær. Butikken kommer bare til å si "det er ikke i våre hender lengre, beklager". Men ringer du inkassobyrået istedet, for du sikkert prate med en trivelig person, får presentert saken din, så sletter de kanskje hele greia. Hvilket byrå står jo på konvolutten og regninga. Jeg jobbet i Telenor Mobil kundeservice noen mnd, og der var det MANGE som ringte fortvilet over inkassokrav de "ikke skulle hatt". Og de greide ikke å få det inn i hodet at det ikke var Telenor sin sak lengre, men inkassobyrået, og begynte å rope og skrike om dårlig kundebehandling. Sier ikke at du gjør det, men uansett, å sitte på rævva og "stå på prinsippene dine" hjelper ingenting så lenge du ikke faktisk prater med en av partene i saken. Da kan du holde på prinsippene dine så mye du orker, helt til du blir innkalt til forliksrådet og kan bli henta av politiet om du ikke møter opp. Endret 24. september 2005 av Bitex Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Ringer på mandag uansett for å informere om at pengene er på plass.. Det burde holde for at de skal ta tak i saken. Opplegget med feil adresse skyldtes en feil på deres nettsider, som vi faktisk sa fra om(!) uten at det skjedde noe.. Men, skal holde dere oppdatert.. Kommer uansett en update på mandag etter telefonsamtalene.. EDIT: Sitter ikke på ræva, men var usikker på fremgangsmåte.. Om jeg har sagt noe til tilsier fullstendig passivitet så beklager jeg. Har omtrent seks studiepoeng med basis-jus for økonomer innabords, men var knapt nok inne på dette... Vil ikke karakterisere meg som tafatt.. Men, uansett, betyr det du sa at jeg ikke bør legge inn regningen ilkusive morarenter til betaling i nettbank? Til FK, altså.. Endret 24. september 2005 av tore_v1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Altså, inkassosalæret skal vel ikke betales til FK? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) Nei, har du fått regning med inkassosalær er det inkassobyrået som skal ha pengene, ellers skjer ingenting. Butikken videresender ikke til riktig sted. Da har de tatt over hele saken og alle papirene. Men sjekk regninga da. Er den sendt ut fra FK eller noen andre? Salæret tyder jo på det. Men det går fint å forklare hva som har skjedd, så fjerner de hele saken hvis du har betalt regninga til butikken allerede. Endret 25. september 2005 av Bitex Lenke til kommentar
Andylfc Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Ironisk nok så har jeg mitt daglige virke i ij, har av den grunn kjennskap til rutiner for klager osv. Du må få en bekreftelse fra fk at de hadde tekniske problemer og at det er den direkte årsak til at regningen ikke ble betalt. Ta en telefon til fk i morgen og forklar situasjonen. Det er ikke noe problem å kansellere en aktiv inkassosak. Som juridisk rådgiver har jeg de sakene der det ikke blir løsning, mange fillesaker alà den du er oppi. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 Jeg ringer i alle fall, og ser hva de kommer frem til. Bitex; Hvilken film er det sitat fra? Høres ut som en med min type humor. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 http://www.imdb.com/title/tt0118708/ Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Bitex; Takk for filmtittel, hadde faktisk sett den, men tror jeg må leie den til helgen.. hehe Oppsummering av hva som har skjedd, og hvordan jeg fikk ordnet opp, uten å betale for inkasso Vel, som nevnt betalte jeg regningen til FK på fredag. Inkluderte også morarente på den nette sum av kroner 1. Følte meg svært generøs.. Ringte i dag til FK, og snakket med en kvasi-svensk kundebehandler. Jeg fortalte at det måtte ha oppstått en misforståelse, og hun (før jeg sa noe om det) sa at den var jo betalt, og at betaling og inkasso sikkert hadde krysset hverandre.. Så, hun tilbakekalte inkassoen før jeg rakk å si mye annet enn tusen takk... Så, da er konklusjonen; Får man en inkasso; betal den opprinnelige regningen med første purring.. hehe Tusen takk for innspill jeg har fått her inne, som vanlig en ressurs som ikke skal undervurderes! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå