CoconutJoiner Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Har dette kortet nok guff til å kjøre media center og HDTV videoer? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301491&cks=PRL Hvilket TV-kort trenger man? Trenger man et spesielt hvis man skal bruke time-shift eller er det noe programvaren styrer? Endret 23. september 2005 av shakudu Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Tester tilsier at http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124547&cks=PRL funker greit til media center. Lesestoff: http://www.xyzcomputing.com/index.php?opti...=1&limitstart=0 og www.epiacenter.com for gode omtaler angående mini-itx hk. Og kanskje en slik kasse for å runde av det hele? =) mvh Endret 24. september 2005 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
MrDanDruff Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Har selv et VIA EPIA MII10000 (Komplett) kort som jeg tenkte/prøvde å bruke som HTPC. Det jeg raskt fant ut var at cpu'n ikke var kraftig nok. Windows XP går treigt og det var litt problemer med å få den innebygde MPEG2-decoderen til å fungere. Jeg valgte å teste Showshifter da jeg ikke fikk all Media Center 2004 til å gjenkjenne all hardwaren (skal være bedre i 2005). Showshifter bruker XMLTV og det tok mye cpu/tid å parse tv-listingene. Å bruke EPG var nesten håpløst da det føltes som om PC'n låste seg da jeg skulle bla mellom tv-programmer/tv-kanaler. Men hvis du velger å gå videre med prosjektet vil jeg anbefale deg et skjermkort med innebygget MPEG2 encoder/decoder for å få timeshift til å fungere. Du må nok også basere deg på hw-decoding for å få HDTV til å fungere. Pr. idag er min VIA boks installert med Gentoo-linux (tok 8 timer å kompilere Firefox). Kanskje verdt et forsøk å se på Celeron M på 479 hovedkort ? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Er flere som har bygd HTPC på miniitx. Med et hw-mpeg2 tv-kort så skal det funke greit. Prøv med mythtv eller gbpvr f.eks. -C- Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Har nå bygd denne PC'en og alt virker dritkjapt. Booter opp og klar til bruk på 30 sekunder. Bruker et par sekunder på å starte opp store DivX filmer over trådløsnettet men ellers er det lite som irriterer meg bortsett fra problemer med codecer og liknende... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Grunnen til at det tar tid å starte store divx filmer har ingenting med PC'n å gjøre. Det er pga at avspillings programmet sannsynligvis bufrer i prosent istedet for i kbytes. Derfor vil den bufre mer før den starter på en stor fil enn en liten. Da blir det nettet som er flaskehalsen. -C- Lenke til kommentar
nekroman Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Har du oppsettet ditt shoadoku? Kanskje t.o.m. noen bilder ? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Har du oppsettet ditt shoadoku? Kanskje t.o.m. noen bilder ? 5098410[/snapback] VIA EPIA SP13000, C3/Nehemiah 1300Mhz Mini-ITX, DDR400, VGA, Tv-Out, Firewire Silverstone SST-LC09B Sort Aluminium Mini-ITX (Med 60W Strømforsyning) 1 gb minne 120 GB harddisk MS Media Center 2005 DVD brenner Media Center fjernkontroll Ingen tuner enda. Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Har nesten samme oppsettet som shakudu : VIA EPIA SP13000, C3/Nehemiah Morex Cubid 3688 Sort, Mini-ITX, For 2,5" HDD & Slim CD/DVD, Med 60W PSU 512 mb minne 40 GB harddisk 2,5" MS Media Center 2005 DVD Leser Media Center fjernkontroll/Keyboard. Ingen tuner. Streamer filmer/musikk fra serveren min via LAN. Bruker Codec K-Lite Mega Codec Pack 1.38. Er meget godt fornøyd med denne løsningen. Har ikke hatt noe problemer med avspilling av film eller DVD. Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei, Arcus/Shaduku hvilken player bruker dere? Jeg har samme hovedkortet (SP1300), og har tidligere forsøkt å få til en HTPC løsning med Win XP Pro, uten den helt store suksessen. Bildet hakket når jeg spilte av divx i nogenlunde kvalitet (tror det var 704x384 og ac3 5.1 lyd ut på spdif jeg kjørte), såvidt jeg husker var det bl.a. powerDVD jeg forsøkte som player. Er Mediacenter varianten kanskje mer optimalisert for video avspilling? Eller kjører dere filmer på lavere oppløsning? Eller er det en bedre player dere bruker? Er det en player integrert i Media center kanskje? Kjører nå MythTV og Linux, men det er jo mye trøbbel og ikke lett å få det like elegant som media center ser ut til å være. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Hei,Arcus/Shaduku hvilken player bruker dere? Jeg har samme hovedkortet (SP1300), og har tidligere forsøkt å få til en HTPC løsning med Win XP Pro, uten den helt store suksessen. Bildet hakket når jeg spilte av divx i nogenlunde kvalitet (tror det var 704x384 og ac3 5.1 lyd ut på spdif jeg kjørte), såvidt jeg husker var det bl.a. powerDVD jeg forsøkte som player. Er Mediacenter varianten kanskje mer optimalisert for video avspilling? Eller kjører dere filmer på lavere oppløsning? Eller er det en bedre player dere bruker? Er det en player integrert i Media center kanskje? Bruker Media Center til å spille av video/musikk/DVD. Og Intervideo's DVD codec (følger ikke med codec for DVD avspilling) Kjører 1000-og-noe oppløsning. Tror Media Center kjører lettere enn XP pro/home. Uten å ha sammenliknet de to direkte så "kjennes" MCE kjappere ut Booter iallefall fortere enn noen annen XP installasjon jeg har kjørt. Endret 3. november 2005 av shakudu Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 Streamer filmer/musikk fra serveren min via LAN.Bruker Codec K-Lite Mega Codec Pack 1.38. Er det den eneste kodecen du har installert? Ikke no DVD avspillings-program? Hvor får du lastet ned den? Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei,Arcus/Shaduku hvilken player bruker dere? Jeg har samme hovedkortet (SP1300), og har tidligere forsøkt å få til en HTPC løsning med Win XP Pro, uten den helt store suksessen. Bildet hakket når jeg spilte av divx i nogenlunde kvalitet (tror det var 704x384 og ac3 5.1 lyd ut på spdif jeg kjørte), såvidt jeg husker var det bl.a. powerDVD jeg forsøkte som player. Er Mediacenter varianten kanskje mer optimalisert for video avspilling? Eller kjører dere filmer på lavere oppløsning? Eller er det en bedre player dere bruker? Er det en player integrert i Media center kanskje? Bruker Media Center til å spille av video/musikk/DVD. Og Intervideo's DVD codec (følger ikke med codec for DVD avspilling) Kjører 1000-og-noe oppløsning. Tror Media Center kjører lettere enn XP pro/home. Uten å ha sammenliknet de to direkte så "kjennes" MCE kjappere ut Booter iallefall fortere enn noen annen XP installasjon jeg har kjørt. 5099374[/snapback] Takk for kjemperaskt svar. Når jeg sa oppløsning tenkte jeg på kvaliteten på divx filmene, ikke skjerm oppløsningen du har satt på windows. Har vondt for å tro at du får spilt av divx filmer som er kodet i 1000-og-noe oppløsning, det ville jo være hd-kvalitet og det ville overraske meg veldig om du hadde fått det til, selv med Media center g-spot kan brukes til å sjekke oppløsningen på filmene (G-Spot ) Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Streamer filmer/musikk fra serveren min via LAN.Bruker Codec K-Lite Mega Codec Pack 1.38. Er det den eneste kodecen du har installert? Ikke no DVD avspillings-program? Hvor får du lastet ned den? 5099382[/snapback] tror du får lastet den ned her: K-Lite Mega Codec 1.38 Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Når jeg sa oppløsning tenkte jeg på kvaliteten på divx filmene, ikke skjerm oppløsningen du har satt på windows. Har vondt for å tro at du får spilt av divx filmer som er kodet i 1000-og-noe oppløsning, det ville jo være hd-kvalitet og det ville overraske meg veldig om du hadde fått det til, selv med Media center g-spot kan brukes til å sjekke oppløsningen på filmene (G-Spot ) 5099424[/snapback] Heh, misforstod der der da Lastet ned Star Wars Revelations her om dagen, den gikk prikkfritt. Den er ifølge hjemmesiden DivX i 720 X 480. Star Wars Revelations hjemmeside Endret 3. november 2005 av shakudu Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hvordan er du fornøyd med kabinettet da? jeg har et lignende system (MII12000 1,2 Ghz Nehemia cpu, 512mb ram, 40GB harddisk), og kjører det nå i et hjemmemekket plexikabinett, men har lyst til å kjøpe det kabinettet du har der. er det god plass? er PSU'en stille? hvordan er den i bruk? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Hvordan er du fornøyd med kabinettet da? jeg har et lignende system (MII12000 1,2 Ghz Nehemia cpu, 512mb ram, 40GB harddisk), og kjører det nå i et hjemmemekket plexikabinett, men har lyst til å kjøpe det kabinettet du har der. er det god plass? er PSU'en stille? hvordan er den i bruk? 5099658[/snapback] Kabinettet er stilig å se på. Litt upraktisk i bruk da 2 usb porter/fw/hodetelefon/mic inngangene er på siden og powerknappen på toppen. Åsså er luka foran DVD-spilleren i fronten litt ...teit Sånn liten magnet som såvidt holder den oppe. Ska prøve å ordne nå fjæring på den. Ganske trangt å få fram ide kabeln til harddisk og DVD, blir litt kreativ bretting for å få det til bra. Hvis du har serial-ATA er det en fordel. Ellers er det god nok plass. Har fylt den med alt som er mulig å få i der og har ingen problemer. PSU er uten vifte så den bråker ikke i det hele tatt. CPU vifta støyer litt, såvidt hørbar når jeg sitter i sofan uten noe musikk/film på så det er egentlig ikke et problem. Men har likevel bestilt en ny fra Vendur.no som er mye stillere (fra 26db til 14db) og flytter litt mere luft. Endret 3. november 2005 av shakudu Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Streamer filmer/musikk fra serveren min via LAN.Bruker Codec K-Lite Mega Codec Pack 1.38. Installerte den men nå starter ikke DVD i det hele tatt fra Media Center. Bare jobber litt åsså skjer ingenting. Funker fremdeles fint i Media Player. Er det noen instillinger jeg kan se på? Har du kjørt Deccheck? Kan du se hvilke codec du bruker for avspilling? Endret 3. november 2005 av shakudu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå