AllFather Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Hei Jeg har nå hatt min 20" lcd fra nec en stund, kjøpte den vel i januar for rundt 10000kr. Har altid vært storfornøyd med den, og jeg må desverre inrømme at dette "problemet" kan ha vært her lenge, kanskje bare jeg som ikke har lagt merke til det? Jeg satt å surfet på en av maskinene jeg har koblet opp til denne skjermen, min Mac mini. Jeg snuste litt rundt etter widgets, og jeg kom da over en "sort" hjemmeside (mørk bakgrunn). Plutselig så la jeg merke til at noen røde pixler "danset" rundt omkring på skjermen min. Man ser f.eks en rød prikk som beveger seg diognalt i et mer eller mindre fast mønster. hvis dere har hatt en død pixel før. så vet dere hvordan pixelen jeg snakker om ser ut. Er dette et tegnt på at noe er galt med skjermen, eller er det et kabel problem?. jeg har en trådløs router stående ca 40cm til venstre for skjermen, kan dette være grunnen? Håper ikke dette høres/ser for rart ut, men er dog litt vanskelig å forklare Mvh Thomas Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Det er som døde pixler men som beveger seg i visse mønster over skjermen? Hørdes rart ut. Har ikkje sett noko slikt, men om du tar printscreen så kjem ikkje desse prikkene med sant? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 Nei, det gjør ikke det. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det,hehe Jeg er ganske sikker på at det er bare "1 og 1" pixel som flytter seg i "mønsteret". Jeg har som sagt bare lagt merke til dette ved sort bakgrunn Beklager at jeg ikke kan forklare det bedre Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 høres ut som halvdøde pixler... tenk på det som en lampe med litt løs strømlednign, så pæra blinker litt heletiden... klag Lenke til kommentar
Boye Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Jeg erfarer det samme med min LaCie photon20visionII 20" LCD skjerm, dog bare med DVI/digitalt. Problemet forsvinner ved å skru av/på LCD skjerm, og jeg mistenker STERKT at det er DVi signalet som skaper problemer (~5m) på 1600x1200 60Hz. Symptonene er ikke reproduserbare, dvs. når de røde pikslene først danser forsvinner de ikke før man fjerner bildet (eller skroller forbi det mørke området de dukker opp på). Men tar jeg fram samme bilde nå, er bildet helt normalt. EDIT: Neste gang jeg ser dette, skal jeg ta et bilde (fotografi) av det! Med makro-zoom Endret 24. september 2005 av Boye Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det høres ut som om det er et kabelproblem, evt dårlig kontakt. Sjekk med andre kabler. Kablene som følger med er ikke av spesielt god kvalitet... For å sitere en av kontaktene mine i LCD-bransjen: Bruker du medfølgende kabler på et HiFi-anlegg til over 10.000? Lenke til kommentar
2ern Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det høres ut som om det er et kabelproblem, evt dårlig kontakt. Sjekk med andre kabler. Kablene som følger med er ikke av spesielt god kvalitet... Kan du gi meg en link til en DVI-kabel med god kvalitet? Hvor stor forskjell kan man egentlig merke på en budsjett-kabel og en highend-kabel? Lenke til kommentar
Culex Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Trenger ikke high-end kabel, det er bare for lengre distanser. Bare kjøp en skjermet kabel, burde holde ganske bra for en vanlig pc. Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 En hvilken som helst DVI-kabel du får kjøpt alene burde være mer enn god nok. Det skal i teorien ikke være noen kvalitetsfoskjeller på kablene, men det er en kjennsgjernin at produsentene slenger med billigste sort møkk med sine produkter... Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 26. september 2005 Forfatter Del Skrevet 26. september 2005 Problemet er at jeg husker ikke om det var medfølgende kabel eller kabelen jeg kjøpte til 500kr da jeg kjøpte min eizo lcd for 1 år siden Ang. det med "bruker du kabler som kommer med når du kjøper et stereoanlegg til 10000kr", så må jeg nok si ja :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå