Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip-telefoni (telio) og Nextgentel


Anbefalte innlegg

Har for tiden store problemer med nette og fast telefonen da vi bruker ip-telefoni via telio.

 

Alt utstyr er korrekt koblet opp og alt har fungert fint før den denne uken. Folk for ikke ringt oss og for å ringe andre må man ofte prøve å ringe opp til 3 ganger. Om man skulle fått kontakt så plutselig mister jeg kontakten etter x minutter. Det samme gjelder med nettverket. Samme tid som man mister kontakten via telefonen mister man også internett forbindelsen.

 

I og med at telio sin kundeservice er rimelig dårlig tenkte jeg at jeg skulle høre om folk her har hatt lignende problem? Før jeg igjen prøver å ringe telio. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten vits i å ringe Telio hvis ikke internett fungerer OK hos deg?

 

Har du resatt alle boksene ?

 

 

Internett fungerer fint å surfe på (poster dette her med samme pcen), men da jeg skal spille diverse spill får jeg "connetcion problems" i gjevne mellomrom. Om jeg da skulle ringe samtidig ville jeg mistet kontakten på nøyaktig samme tidspunkt.

 

Da du sier resatt boksene, mener du da og ta ut koblingen og kontaktene og deretter tatt dem inn igjen? isåfall har jeg prøvd det.

 

Er broren min som har "årna med ip telefoni" men han studerer i utlandet for tiden. Har ikke så all verdens mye peil da det gjelder dette.

Lenke til kommentar

IP telefoni krever en stabil linje med 80kbs/80kbs. Hvis du har problemer med internett vil dette gå ut over kvaliteten på IP samtalene.

 

Kan du beskrive hva slags utstyr du har og om dette går trådløst eller ikke.

 

Foreslår at du måler hastighet og forsinkelse på linja di.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=91179

 

Gå ut i dosvindu (Startmeny, kjør - skriv cmd [enter])

Skriv inn ping vg.no -t

Sjekk at ping er stabil i et par minutter før du lukker vinduet.

Ping kan f.eks ligge på 20-30ms ved normale forhold.

 

Å resette er vel egentlig mere enn å ta ut strømmen, men det får holde nå.

 

Du kan også teste ip telefonen ved å koble den rett i ADSL modemet.

Har du fremdeles trøbbel med telefonen da?

Lenke til kommentar
IP telefoni krever en stabil linje med 80kbs/80kbs. Hvis du har problemer med internett vil dette gå ut over kvaliteten på IP samtalene.

 

Kan du beskrive hva slags utstyr du har og om dette går trådløst eller ikke.

 

Foreslår at du måler hastighet og forsinkelse på linja di.

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=91179

 

Gå ut i dosvindu (Startmeny, kjør - skriv cmd [enter])

Skriv inn ping vg.no -t

Sjekk at ping er stabil i et par minutter før du lukker vinduet.

Ping kan f.eks ligge på 20-30ms ved normale forhold.

 

Å resette er vel egentlig mere enn å ta ut strømmen, men det får holde nå.

 

Du kan også teste ip telefonen ved å koble den rett i ADSL modemet.

Har du fremdeles trøbbel med telefonen da?

Nedlastingshastighet:

2 479 kbit/s

(2 000 000 bytes på 6,453 sek)

 

Opplastingshastighet:

507 kbit/s

(1 000 000 bytes på 15,781 sek)

 

Pingen var alt fra 7 ms til 11 ms helt på starten, deretter etter noen minutter helt oppe i 34-117 osv. Ustabil med andre ord.

 

har Ngt Bravo og betaler 398 kr i mnd. ellers har jeg ikke trådløst nettverk. Bruker Cnet 5-ports switch hvor telio ledningen og internett ledningen er koblet til.....

 

Kunne du gitt meg litt veiledning da det gjelder å koble rett i adsl modemet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Når det gjelder ping så er det viktig at ikke noen andre internettprogrammer kjører data over nettet samtidlig.

 

For å teste mot modemet, så tar du bare en nettverkskabel og kobler i mellom modem og telio-adapter. Men først kan du teste mellom PC og modem. Kjør ping testen en gang til for å se om du får stabilt ping nå.

Lenke til kommentar
Når det gjelder ping så er det viktig at ikke noen andre internettprogrammer kjører data over nettet samtidlig.

 

For å teste mot modemet, så tar du bare en nettverkskabel og kobler i mellom modem og telio-adapter. Men først kan du teste mellom PC og modem. Kjør ping testen en gang til for å se om du får stabilt ping nå.

Pingen lå stabilt ved 9-12 ms.

 

Jeg dro ledningen fra netopia modemet til switchen uten hell. Da jeg f.eks skulle teste å spille online fikk jeg "connetcion problems" samtidig som det gikk fint ann å surfe. Deretter dro jeg kabelen i telio modemet til internett modemet og bestemte meg for å ringe telio kundeservice. Fikk kontakt, men mistet den etter 4-5 minutter. De ringte faktisk tilbake på mob og jeg forhørte meg om problemet.

 

Han sa faktisk at slik systemet var koblet opp skulle det faktisk ikke gå ann å være på nett (surfing eller evt spilling) samtidig som man ringer. Noe jeg forstår lite av fordi det har gått utmerket i mange mnd.

 

Han sa at jeg skulle ringe nextgentel og åpne noen porter i modemet. udp 5060 og åpne alt fra 16300-16700.

Deretter kjøpe en router istendenfor switchen?

 

Noen tips?

;) med tanke på at alt har gått fint i en lang periode med utsyret jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mister internett rett og slett i noen sekunder og så kommer det tilbake. Da jeg surfer går jo dette helt greit, men om jeg skal spille så er jo dette helt umulig.

 

Har som sakt NGT bravo.

 

Hva kan dette komme av?

 

koster det forresten noe å ringe til kundeservice til Ngt på telefon 07979 da jeg har ip-telefoni? Går nummeret under fast telefon?

Det samme med Telio sin kundeservice.

Endret av abdsar
Lenke til kommentar
Jeg mister internett rett og slett i noen sekunder og så kommer det tilbake. Da jeg surfer går jo dette helt greit, men om jeg skal spille så er jo dette helt umulig.

Det kan være at linja di faktisk ikke klarer å være stabil ved den nye bravo-hastigheten. Da kan den dette ned i noen sekunder før den kobles opp igjen.

 

Følg med på lysene på modemet for å se om det kobler seg opp stadig vekk. En mulig løsning er å be NGT å senke hastigheten litt :( , så du får stabil linje.

Lenke til kommentar

Dette er å blir irritert av, fikk besjed nå i går at NGT abonomanget er overført fra fra bror til far. Tenkte så at jeg skulle lese mail for far( i og med at han ikke er hjemme for tiden) og vist hadde jeg fått mail fra NGT.

 

Fikk bejsed om å restarte modemet ved å holde inn knappen slik at alt blir til fabrikkinstillinger. Regner med at dette er pga at det er ny eier?

Før jeg gjorde dette, fungerte faktisk både telefonen og nette stabilt godt.

 

Men så gjorde jeg det da, fulte veieledningen jeg hadde fått pr mail. Logget meg inn med brukenavn og passord, deretter å aktivere.

 

Problemet er at "dsl Sync" lampa som skulle lyse konstant etter at aktiveringen ble avsluttet, ikke lyste konstant. Den blinker etter 2-3 min.

 

Den har faktisk lyst kontant i hele dag før jeg så mailen og aktiverte netopia modemet. Er det noe jeg kan ha gjort feil under resettelsen? Noen spesielt måte man skal gjøre dette på annet en det jeg fikk besjed om? Har prøvd flere ganger nå.

Ser ut som det blir tilbake til den koossseelige NGT køen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...