Arsenal_RULES Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Heihei -------------- Jeg har laget en film og alt er perfekt bortsett fra at kvaliteten på lyden er litt dårlig til tider. Lyden er tatt opp med et helt vanlig DV kamera. Noen som vet om et program der man kan ordne lyden slik at bakgrunnslyden(e) forsvinner? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Hvilket program har du brukt til å redigere med? En del bakgrunnsstøy kan ofte reduseres, men prøver du å fjerne for mye så går det ut over resten av lyden. Selv bruker jeg Noise EQ i Vegas til å fjerne den elektriske murringen fra kameraet. Har du støy som varierer og ikke er konstant så kan kanskje Sonic Foundry Noise Reduction plugin hjelpe. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 Det er akkurat det jeg mener : "fjerne den elektriske murringen fra kameraet." Dette kan gjøres i Vegas sier du ? Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Finner det ikke! (bruker vegas jaah ) Endret 23. september 2005 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Før du går inn på instillingene drar du over et område av lydklippet hvor du hører murringen bra, slik at det er lett å høre om den forsvinner. Høyreklikk på lydklippet ditt og velg "Apply Non-real-time event FX". Velg så "Track EQ". Sett instillingene slik som du ser på det vedlagte bildet. Men frequency (Hz) må du stille på, det kan ta litt tid, du må justere frem til det punktet hvor murringen er. Før du begynner å justere så må du trykke play, slik at du kan høre endringen, du vil ikke merke noe før den plutselig forsvinner. Men dette funker bare hvis det er en jevn murring. Start med verdien som er i bildet og gå litt oppover eller nedover. Prøv deg frem. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jeg må presisere at lyden på kamera under 20 000 kr klassen er notorisk dårlig. Teknikken over vil hjelpe en del, men det er på ingen måte en "magic button". Det eneste som løser et slikt problem permanent er eksterne mikrofoner som ikke tar opp maskinstøy. AKIRA Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Det er helt sant, det er skummelt hvor lite penger som går inn i utviklingen på mikrofonen på videokameraer rundt 10.000 og nedover. Men hvis han bare har en slik murring fra det mekaniske i kameraet så går det ann å fjerne med teknikken over uten at det går utover resten av lyden. Vind og slikt derimot er så og si umulig å få fjernet, det kan bare dempes noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå