Gå til innhold

Cell prosessoren... lysår framfor hva vi har nå?


Anbefalte innlegg

En prosessor må støtte x86 32 eller 64-bit instruksjonssett for å være en "PC" i mine øyne. Noe Cell ikke gjør...Er nok en meget bra prosessor for sitt bruk. Men er ikke så revolusjonerende som alle trodde...

wtf folkens vet dere hva PC betyr? Personal Computer. Er det en personlig/hjemme datamaskin så er det en PC. Om der er x86 eller ikke har ingen betydning, om den har linux / win / mac osv har heller ingen betydning. Og dette begynner å bli vel offtopic her. Så skjerpings.

 

De som sier at det aldri vil komme cell i en PC som er ment for alment bruk så er jeg ikke så sikker. Det kan nok bli et tillegskort slik som lydkort er i dag.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

the cell kjører på 128 bit... og lover 250 gigaflops,

les denne artikkelen her http://www.hardware.no/artikkel/19387

der ser du at den der vil slå knockout på alt annet i industrien i dag, tenk deg at cell har 200 mer gigaflops.

Etter også å ha sett titalls intervjuer fra spillutviklere osv, om cell, og at de priser den med alt de har, tror jeg på at dette er en så revolsjonerende prosessor som har blitt påstått hele veien

Lenke til kommentar
the cell kjører på 128 bit... og lover 250 gigaflops,

les denne artikkelen her http://www.hardware.no/artikkel/19387

der ser du at den der vil slå knockout på alt annet i industrien i dag, tenk deg at cell har 200 mer gigaflops.

Etter også å ha sett titalls intervjuer fra spillutviklere osv, om cell, og at de priser den med alt de har, tror jeg på at dette er en så revolsjonerende prosessor som har blitt påstått hele veien

Har du noen links til spillutviklere som uttaler seg positivt angående Cell? Jeg har bare sett utviklere som er meget skuffet over både xbox360 CPUen og Cell.

Lenke til kommentar
the cell kjører på 128 bit... og lover 250 gigaflops,

les denne artikkelen her http://www.hardware.no/artikkel/19387

der ser du at den der vil slå knockout på alt annet i industrien i dag, tenk deg at cell har 200 mer gigaflops.

Problemet er ikke hva den er i stand til å yte, men hvordan man faktisk skal klare å få den til å yte det med vidt forskjellige oppgaver.

Den 250 Gigaflop-testen viser at den er en fryktelig god tallknuser, men der stopper også det meste. Spill er langt i fra sammenliknbart med flyttallsoperasjoner, og samtidig har man overhodet ikke bruk for 128 bit i samme grad i spill som i flyttallsoperasjoner, og det blir også vanskelig å få fordelt lasten på alle 7 (!) kjernene.

Lenke til kommentar

Jepp, Cell ser fint ut på papiret. Men skal etter sigende skal det være vanskelig å programmere mot SPE, kontra Intel/AMD/X360. Men slik er det når de SPE kjernene i CELL er laget for primært andre ting enn spilling. Selv om de kan også benyttes til å avlaste enkelte forutsigbare oppgaver, siden SPE kjernene takler dårlig uforutsigbare hendelser (out of branch instruksjoner, om jeg huske riktig)

 

Og trådstarter, det faller på sin egen urimelighet å både være mega ps fan og objektiv. Noe svarene dine har bekreftet i etterkant.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Cell er ikke utviklet primært for PS3 om det er det du tror. Faktisk så har det vært demostrasjoner av andre bruksområder før lanseringen av PS3. Men siden Sony er med på å lage CPU'en så er jo det naturlig at de også vil benytte den i PS3 (de har sikkert fått lagt inn funksjoner som gjør den mer spill vennlig), selv om muligens AMD Opteron X2 hadde vært en bedre men dyrere CPU. Spesielt om PS3 hadde en fysikk prosessor i tillegg, noe som SPE kjernene kommer blant annet til å bli benyttet til. Men så er det pris spørsmålet da. Og x86-cpuene er dyrt for PS3 og X360, noe som er en av motivasjonene til at begge har fått utviklet sine egne CPU'er.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Cetramarius, hvorfor står ikke PS3 eller fremtidig versjon av spillkonsoll nevnt på presselanseringen til IBM, Sony og Toshiba isåfall? Presserelease

 

Kanskje det kan være en fordel for deg å ta en tur innom her før du så skråsikert påstår at den er laget utelukkende for PS3.

 

Selvfølgelig har de designet Cell til også å bli benyttet i kommende spill konsoller også, likså som de har designet Cell for å sitte i en HDTV eller i en supercomputer. Vel og merke i en tilpassede versjon, som er avhengig av antall SPE enheter og/eller antall Cell CPU'er i systemet. Problemet med Cell, som kanskje kan programmeres vekk, er at den har ikke flere PPE kjerner og at PPE'en også skal håndere jobb-køen for SPE kjernene. Dette vil resultere en en bra load på denne kjernen. Noe som er fint og greit for HDTV og Supercomputer oppgaver som vil funke utmerket på SPE kjernene. Blant annet AI programmering funker ikke så greit på SPE kjernene (grunnet tidligere nevnte begrensninger oppe i tråden), slik dette må kjøres på PPE kjernen.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

har jeg lest i alle spillmagasiner siden ps3 ble først nevnt, før viste man ikke at det het cell engang, det var bare sagt at toshiba ibm og sony sammen skulle designe en prosessor til ps3, senere begynte man å si at den skulle være utrolig revolusjonerende bra,, så fikk man vite at den het cell, så ble alt stille, så kom tekniske specs gradvis

Lenke til kommentar

Dersom du kun leser spill magasiner så er det ikke rart at du har fått inntrykk av dette. Sony vil selvfølgelig hause opp PS3, og da er det bedre å pynte litt på sannheten å si at Cell ble utviklet for PS3 (men samtidig glemme andre momenter).

 

Sony ble garantert med på Cell galeien fordi de såg eller regnet med at CPU'en kunne også benyttes til neste generasjon playstation (noe de sikkert tenkte på samtidig mens de lanserte PS2)

 

Cell ble lansert som prosjekt i mars 2001, et år etter lanseringen av PS2.

 

In 2000, Sony Computer Entertainment Inc., Toshiba Corp., and IBM formed an alliance ("STI") to design and build the processor. The STI Design Center in Austin, Texas opened in March 2001. [1] The Cell was designed over a period of four years, using enhanced versions of the design tools for the POWER4 processor. Over 400 engineers from the three companies worked together in Austin, with critical support from eleven of IBM's design centers. [2]

 

On May 17, 2005, Sony Computer Entertainment confirmed the spec of the Cell processor that would be shipping in the forthcoming PlayStation 3 console. This Cell will have one POWER processing element (PPE) on the core, with seven SPEs and one SPE reserved for redundancy (to help increase manufacturing yield). It will be clocked at 3.2 GHz, although in lab conditions the processor apparently has been clocked successfully up to 5.2 GHz. The chips are being fabricated using a 90 nanometre SOI process, at IBM's facility in East Fishkill, New York. Full production may switch at some later date to use a 65 nm or 45 nm process jointly developed by IBM and Toshiba at their Nagasaki fabrication plant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...