Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Jeg har lest masse om cell prosessoren i det siste. Jeg er mega ps fan, men også objektiv. Jeg har stilt meg selv mange ganger hvor kraftig denne faktisk kommer til å være. Så tenker jeg, akkurat nå, holdes dobbeltkjerner på å innføres i markedet til større grad. Det er det som er det nye innen prosessorer for oss. Så tenker jeg samtidig, den kraftigste prosessoren vi har på markedet i dag er fx57, som er 2.8 ghz. Så ser jeg jo da, på cell prosessoren er det hele 7 kjerner ! Og hver kjerne er på 3.2 ghz ! Vil dette da si at denne prosessoren er mer enn 8 ganger så kraftig som FX57? Det er jo det eneste som faktisk høres logisk ut. Jeg er ingen elektro mester, jeg vet ikke noe særlig mer om prosessorer enn ghz omtrent, transistorer og lignende er så og si ukjent for meg hva av funksjon det gjelder. Så er det noen proffe her som kan gi meg feedback på denne oppfatningen av Cell? Lenke til kommentar
mar Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Cell prosessoren som skal brukes i PS3 har en (gpp) kjerne. Dette er en in-order kjerne som kjører på 3.2GHz. Denne kjernen vil i seg selv være langt tregere enn de raskeste x86 prosessorene vi har i dag. I tillegg til den ene fullverdige kjernen kommer 7 spesialiserte kjerner. Disse kan bare kjøre spesialtilpasset kode. Tror det er snakk om 7 vektorkjerner, men er ikke helt sikker. Endret 23. september 2005 av mar Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 hmm, men den klarer jo 2 terraflops da? noe ingen andre prosessorer(for allmenne) klarer i dag ifølge alt jeg har lest Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Dette er vel noe for simen 1 og svare på. Men hovedforskjellen ligger vell i arkitekturen på cpu ene. Altså "våre" amd og intel prossessorer er lagt før og yte i spill og programmer, mens den trege kjernen til cell cpu en er laget for å styre de 7 vektorkjernene som er spesialtilpassets sine oppgaver? En slags kontroll enhet?. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Å sammanligne PS3 med en dual-core PC blir bare dustete. PS3 kommer til å bli vannvittig kraftig ja, men den kan bare gjøre en ting, spille spill. Prosessorene blir spesialkonstruert for det, og har ikkje den fleksibiliteten som en PC har. Dette blir som å sammenligne epler og jordbær. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 blir hvertfall bedre og spille på den som er det eneste jeg bruker pcen til omtrent lol Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 blir hvertfall bedre og spille på den som er det eneste jeg bruker pcen til omtrent lol Jeg tviler sterkt på at du noen gang kommer til å se Cell i en vanlig desktop spill-PC. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 nettopp ny artikkel på hw.no at toshiba eller noe har lansert et brikkesett for cell prosessoren til pc da Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 nettopp ny artikkel på hw.no at toshiba eller noe har lansert et brikkesett for cell prosessoren til pc da En maskin med cell cpu vil jo ikke være en "pc". Helt annen arkitektur på den, den ville ikke kunne kjøre windows osv uten å emulere det. Lenke til kommentar
chil Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 så en maskin må kunne kjøre windows for å være en pc ?..ikke helg enig det.. PC står for personal computer,.. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Lysår fremfor det vi har nå? hm Cell kan ikke håndere mer enn 256MB ram. Det er nok for at en hver person som ikke er en total idiot finner ut at den på ingen måte kan ta og hamle opp med CPUene vi har under pansaet i dag til det bruket vi har i dag. At cell har 2 teraflops so what? Som jeg har skrevet et annet sted So its just an in order chip with a bunch of parallel vector units? Sounds like an amazing chip for DSP work, and scientific calculations, but kind of a let down for the desktop. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) nettopp ny artikkel på hw.no at toshiba eller noe har lansert et brikkesett for cell prosessoren til pc da Hvis du også leser resten av artikkelen, ser du at det er beregnet på utviklere som skal utvikle programvare til prosessoren og ingen andre. Endret 24. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. september 2005 Forfatter Del Skrevet 24. september 2005 k, for meg kunne dette se ut som en ny era for nye operativsystemer isteden, nye typer spill på desktop Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 så en maskin må kunne kjøre windows for å være en pc ?..ikke helg enig det.. PC står for personal computer,.. Nei. En maskin må ha prosessor av typen x86 for å være en pc. PC står for personal computer, men det er ikke definisjonen. Er ikke en mac også en personlig datamaskin? (men den er ingen pc) Poenget med pc er at alt som går på én pc, skal gå på hvilken som helst annen pc. Dette stemmer ikke helt i praksis, siden vi får stadig nye modeller og komponenter. Så windows skal gå på "alle" pcer. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 25. september 2005 Forfatter Del Skrevet 25. september 2005 det der må jeg si var noe av det dummeste jeg har hørt Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 det der må jeg si var noe av det dummeste jeg har hørt Du mener vel ikke det efikkan nettopp skrev ? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 (endret) k, for meg kunne dette se ut som en ny era for nye operativsystemer isteden, nye typer spill på desktop I og med at prosessoren ikke tar for seg noe av grafikken, vil oppgavene til Cell ikke bli så fantastisk kompliserte og tunge som du tror, og til desktop har vi allerede fått en ganske bra løsning for å avlaste CPU i spill, nemlig PhysX. Endret 25. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Jeg er mega ps fan, men også objektiv Det første tviler jeg ikke på, men det andre? det der må jeg si var noe av det dummeste jeg har hørt Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 så en maskin må kunne kjøre windows for å være en pc ?..ikke helg enig det.. PC står for personal computer,.. Det var derfor jeg skrev "pc" med quotes. Flestfolks mening om hva en pc er, er en maskin som kan kjøre i386 programmer. Gå til en Mac entusiast å kall macen hans en pc.. Da får du en skyllebøtte Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 (endret) En prosessor må støtte x86 32 eller 64-bit instruksjonssett for å være en "PC" i mine øyne. Noe Cell ikke gjør...Er nok en meget bra prosessor for sitt bruk. Men er ikke så revolusjonerende som alle trodde... Endret 26. september 2005 av _Spook_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå