JKJK Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Opplever et merkelig fenomen her. På enkelte XP-installasjoner i domenet har mappen Temproary internet files plutselig dukket opp i c:\windows mappa. Etter det jeg har klart å finne ut så skal ikke denne mappa eksistere i c:\windows, men bare i brukerprofilene. Det som nå skjer er at IE bruker denne mappa som temp mappe istedet for mappa i c:\documents and settings\bruker\lokale innstillinger\temproary internet files\ når filer lastes ned. Brukerene (domain users) har i utgangspunktet ikke skriverettigheter på c-disken (spesiellt ikke windows mappa) så når en vanlig bruker prøver å laste ned en fil (som han i utgangspunktet skal få lov til) så får han en feilmelding og får ikke lastet ned fila. Det går heller ikke an å sette sikkerhetsinnstillinger på denne mappen (fliken for sikkerhet når du høyreklikkerpå mappa og velger egenskaper er borte), så for å få satt sikkerhetsinnstillinger på mappa må man ta med en annen mappe i samme slengen og på denne måten tvinge innstillingene på mappa. Dette fungerer, men er jo bare en dårlig løsning og gir meg ingen forståelse for hvorfor dette fenomenet har oppstått i utgangspunktet. Det rare er at det har ikke skjedd på alle pc'ene, men på en god del, og jeg klarer ikke å finne noen fellestrekk på dette. Eneste teorien jeg har er en sikkerhetspatch som har forårsaket dette, men klarer ikke å finne noe bevis på det heller. Mappa kan heller ikke slettes, da man får beskjed om at det er en mappe som brukes av Windows og kan derfor ikke fjernes. Er det noen som har vært borti dette tidligere og som evt. har en løsning / forklarling på problemet? Endret 23. september 2005 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 (endret) Har kommet et steg videre! Microsoft Antispyware kan fortelle dette når en ny bruker logger på: Microsoft AntiSpyware has detected your default user folder (shell folder) Cache attempting to be changed from %USERPROFILE%\Lokale innstillinger\Temporary Internet Files to %SystemRoot%\Temporary Internet Files Shell folders are used in Windows to store the default location for many types of settings and data. You should block this change if you have not made the change or run a program to do so. Det som nå gjennstår er å finne ut hvorfor dette skjer. Ettersom det skjer på samtlige pc'er i domenet vil jeg tro det er en group policy som "går wild". Er det noen som har tips? Endret 23. september 2005 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 øhi... nå varsler antispywaren om at instillingene blir byttet tilbake til det det orginalt var. Virker som at det var en sikkerhetspatch, men har ingen bevis for det enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå