Gå til innhold

Bli annmeldt for råkjøring?

Kjeksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, lagres på skilt.. hehe.. da er det jo bare å si at noen andre kjørte.. så at du skal få pes på grunn av det er vel ulovelig.

De stopper deg gjerne og drar fram de episodene som er registrert på bilen. Med den forrige bilen jeg hadde stoppet de meg og spurte hvor jeg var den og den dagen, om jeg hadde kjennskap til den innrapporterte "råkjøringen" og slikt. Bilen var ikke registrert på meg så jeg smila pent og sa "næi, jeg låner bare bilen i dag. så det vet jeg ikke noe om".. :innocent:

Lenke til kommentar
Hmm, lagres på skilt.. hehe.. da er det jo bare å si at noen andre kjørte.. så at du skal få pes på grunn av det er vel ulovelig.

De stopper deg gjerne og drar fram de episodene som er registrert på bilen. Med den forrige bilen jeg hadde stoppet de meg og spurte hvor jeg var den og den dagen, om jeg hadde kjennskap til den innrapporterte "råkjøringen" og slikt. Bilen var ikke registrert på meg så jeg smila pent og sa "næi, jeg låner bare bilen i dag. så det vet jeg ikke noe om".. :innocent:

Funker ikke det visst bilen er registrert på deg selv :ermm:

Lenke til kommentar
Funker ikke det visst bilen er registrert på deg selv  :ermm:

Klart det vel, det hender jo at man "låner bort" bilen ;)

Låner den bort til seg selv? :dontgetit:

Det var snakk om en situasjon der bilen var observert for grisekjøring og deretter anmeldt. Hvis en bil suser forbi i hundreoghelvette så er det vanskelig å vite hvem som var sjåføren.. Ergo "lånte du bort bilen" da det skjedde

Lenke til kommentar
Lovelig med politiradio, men ikke i bevegelse :p så om den står på når du står stille går vel det bra.

Sikker på det..?

Ett par ting;

Umulig for onkel p å faktisk bevise at du har brukt den, enda mindre misbrukt den om du blir stoppet. Har ikke sjekket hva som gjelder av lover, men er det ikke misbruk som forbys eller står det spesifikt, svart på hvitt at å ha en politiradio i påskrudd i bil er forbudt? Pressen bruker stadig scanner for å følge med...uten at jeg ser noen bøter/tilsnakk i retning fotografer osv...

Selv ble jeg overrasket av onkel p som ville sjekke bil og lurte på hva jeg skulle med sambandet som lå i bilen. Måtte faktisk forklare å understreke at det kun var en scanner, de brydde seg ikke allverden om at den lå i bilen.

Litt sein med svar, men har hørt ett tilfelle på scannern ang. miste lappen pga. andre som har anmeldt uten vitner. Polakk som angivelig var nær ved å kjøre på vedkommende som anmeldte i ett fotgjengerfelt. Det endte med beslag etter hva jeg kunne høre.

Lenke til kommentar
Litt sein med svar, men har hørt ett tilfelle på scannern ang. miste lappen pga. andre som har anmeldt uten vitner. Polakk som angivelig var nær ved å kjøre på vedkommende som anmeldte i ett fotgjengerfelt. Det endte med beslag etter hva jeg kunne høre.

Det må isåfall ha vært på grunn av uforsiktig kjøring, der folk har anmeldt sjåføren.. Har snakket med politiet selv nå, møtte de så spurte rett ut, om folk ringer til dere og sier en har kjørt for fort, kan dere gjøre noe med? og de svarte at det kunne de ikke, de kunne reise dit å håpe på at de kan ta personen på fersken, eller om personen anmelder det, må de jo etterforske det.. men er jo umulig å få tatt noen.

Lenke til kommentar
Litt sein  med svar, men har hørt ett tilfelle på scannern ang. miste lappen pga. andre som har anmeldt uten vitner. Polakk som angivelig var nær ved å kjøre på vedkommende som anmeldte i ett fotgjengerfelt. Det endte med beslag etter hva jeg kunne høre.

Det må isåfall ha vært på grunn av uforsiktig kjøring, der folk har anmeldt sjåføren.. Har snakket med politiet selv nå, møtte de så spurte rett ut, om folk ringer til dere og sier en har kjørt for fort, kan dere gjøre noe med? og de svarte at det kunne de ikke, de kunne reise dit å håpe på at de kan ta personen på fersken, eller om personen anmelder det, må de jo etterforske det.. men er jo umulig å få tatt noen.

Noe råkjøring kan jo raskt bli rapportert inn av flere da, og da blir det en enkel prosess :)

Lenke til kommentar
Kommer ikke særlig mye lenger så lenge det er mangel på bevis. Man er jo uskyldig til det motsatte er bevist :)

Hvor mye har du å si om 5-6 stk. rapporterer deg inn samtidig og gir samme beskrivelse av hva som skjer/skjedde?

(Til moderator: Kom borti "report"-knappen by mistake)

Lenke til kommentar
Kommer ikke særlig mye lenger så lenge det er mangel på bevis. Man er jo uskyldig til det motsatte er bevist  :)

Hvor mye har du å si om 5-6 stk. rapporterer deg inn samtidig og gir samme beskrivelse av hva som skjer/skjedde?

(Til moderator: Kom borti "report"-knappen by mistake)

De 5-6 må isåfall anmelde forholdet. Politiet starter sjeldent etterforskning på eget intiativ i slike små saker. De vil muligens ringe deg opp og gi deg litt muntlig refs. Blir du anmeldt vil politiet se på saken, men sjansen er veldig stor for at saken blir henlagt, rett og slett fordi bevisene ikke vil være gode nok. Skal man dømmes for råkjøring i Norge er politiet avhengig av å vite HVOR fort man kjørte. Dette må de vite for å finne ut om en riktig straffereaksjon skal være et forenklet forelegg, eller om du kjørte så fort at førerkort-beslag vil være aktuelt.

Uansett er mitt stalltips at en rapportering neppe vil bli fulgt opp fra politiets side, og at en anmeldelse neppe vil bli etterforsket. Politiet har ikke tid til å henge seg opp i slike små saker, noe eller noen må skades for at politiet skal ta seg bryet med å etterforske.

Lenke til kommentar
Hei! Lurer på om det er "mulig" å bli anmeldt for svinekjøring? Altså, det er mulig, men kan politiet gjøre noe med det selv, me mindre de ser det selv? Visst en anmelder meg, da blir det jo bare ord mot ord, jeg sier jo selvfølgelig at jeg ikke gjorde det. Hvordan fungerer det der? ( altså jeg har ikke blitt anmeldt, men jeg lurer på hva som skjer visst det skjer :p )

Ikke på et jorde langt i nord nei.

Jeg er vertfall ikke blitt anmeldt, men så er ikke akkurat husene tett i tett her da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...