Gå til innhold

Feil med skjermkort? Ja! Får jeg nytt? Nei!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte følgende varer på PS Data for noen dager siden:

 

Aopen VGA-Card GeForce 6600GT 128MB PCI-E DVI TV-Out Aeolus 6600GT-DV128 Retail

 

MSI K8N NEO4-FI Mainboard S-939 nForce 4 Ultra ATX PCI-E Audio GbLAN 1394 SATA Retail

 

Skjermkortet var demovare, men da jeg mottok det SÅ det ut som nytt. Når jeg prøver å kjøre opp PCen med dette skjermkortet i PCI-E porten får jeg ikke opp noe bilde. Heller ingen feilindikasjoner som pip eller lysindikasjoner på lysdiodene på ekstern USB-brankett. Når jeg setter i et gammelt PCI-kort får jeg opp bilde og alt fungerer bare godt. Jeg har kraftig nok PSU (360W Chieftech). Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg sender inn kortet i morgen om jeg ikke har funnet en løsning... skal snart ringe PS Data og høre med dem også. På forhånd takk!

Endret av DJ ZooL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble skjermen til den andre porten, eller kanskje å koble til TVen. Ser du bilde da, kan det tyde på at den ene utgang er dårlig og du har krav på garanti. Det at PC ikke piper betyr at den detekterer skjermkortet. Du kan kanskje forsøke å starte PC med begge kort inne (gamle PCI og nye PCIe), og se hva som kommer opp i Windows - om du ser PCIe kortet i Device Manager eller ikke.

 

Uansett er dette grunn til å snakke med PSData...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de bevisst selger defekt vare. Og selv om varen er brukt og/eller returnert til psdata på angrefrist, skal den virke, man betaler ikke x tusen kroner for noe som ikke kan brukes. Det står til og med på siden til psdata:

"Alle varer leveres med 3 måneders garanti og reklamasjonsrett i følge norsk lov."

 

Så hvis du er sikker på at kortet er defekt, må du bare søke om returnummer via hjemmesiden, beskrive problemet (gjerne på separat ark) og sende kortet tilbake - og da er de nødt til å reparere kortet eller sende tilsvarende til deg. Annen ting er det med postutgifter - jeg sendte en gang skjermkort til PSData og fikk bare nytt kort tilbake, postutgiftene mine ble ikke refundert. Men det kan hende at jeg burde ha sendt postens kvitering sammen med kortet eller i separat brev (det gjorde jeg ikke), så det kan være min skyld.

 

Hvis du benytter angrefrist, får du pengene tilbake, men med garanti burde det å få et kort som virker være to postgang billigere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da jeg ringte dem sa de at det ikke var mulig å få et nytt kort siden jeg betalte 1000 spenn for demokortet, og det vanlige koster nesten 1400. Dårlig service - vi kunne ikke møtes på halvvien engang. Fikk bare inntrykk av at de ikke ville selge meg noe som helst. Så ikke noe nytt skjermkort til meg fra Deres side som fungerer.

 

Jeg tror heller ikke de sleger defekt vare bevisst, men de må skjerpe testrutinene sine! Dette er ikke bra nok. I alle fall ikke for meg.

 

Jeg får pengene tilbake for portoen til dem ved å legge ved kvittering. Dette har du krav på. Men da de sendte kortet til meg måtte jeg jo også betale porto, denne får jeg ikke tilbake. Men men. Jeg glemmer ikke denne episoden, og handler heller skjermkortet + noe annet billig på netshop.no.

Endret av DJ ZooL
Lenke til kommentar
Da jeg ringte dem sa de at det ikke var mulig å få et nytt kort siden jeg betalte 1000 spenn for demokortet, og det vanlige koster nesten 1400. Dårlig service - vi kunne ikke møtes på halvvien engang. Fikk bare inntrykk av at de ikke ville selge meg noe som helst. Så ikke noe nytt skjermkort til meg fra Deres side som fungerer.

 

Jeg tror heller ikke de sleger defekt vare bevisst, men de må skjerpe testrutinene sine! Dette er ikke bra nok. I alle fall ikke for meg.

 

Jeg får pengene tilbake for portoen til dem ved å legge ved kvittering. Dette har du krav på. Men da de sendte kortet til meg måtte jeg jo også betale porto, denne får jeg ikke tilbake. Men men. Jeg glemmer ikke denne episoden, og handler heller skjermkortet + noe annet billig på netshop.no.

Dette er overhodet ikke dårlig service. Du kjøper et demobrukt kort til nedsatt pris, da kan du IKKE forvente at du skal få et splitter nytt til samme pris. Derimot kan du om psdata ikke klarer å reparere kortet, kreve å heve kjøpet, og få pengene igjen.

Lenke til kommentar

Sjangsen for at PCI-E porten/kontrolleren er ødelagt er så liten i forhold til skjermkortet at jeg sender inn skjermkortet. Dette var fyren hos PS Data helt enig med meg i.

 

Hva gjør PS Data med kortet jeg sender inn? De har ikke sjangs til å reparere det. Det koster for mye, og utstyret/kompetansen som kreves koster skjorta. Riktig svar er; De sender det til leverandør/produsent, og vips så får dem et helt nytt kort tilbake.

 

Jeg krever ikke et helt nytt kort til samme pris, men jeg krever å møte fleksible selgere som er villige til å finne en løsning som er bra for begge parter. I denne situasjonen taper begge parter tid og penger.

Lenke til kommentar
Dette er overhodet ikke dårlig service. Du kjøper et demobrukt kort til nedsatt pris, da kan du IKKE forvente at du skal få et splitter nytt til samme pris. Derimot kan du om psdata ikke klarer å reparere kortet, kreve å heve kjøpet, og få pengene igjen.

Hoi!

Når jeg kjøper en vare, så forventer jeg at den virker, selvom jeg har fått den på tilbud. Rettsvesenet beskytter denne forventningen ved å håndheve bl.a. de bestemmelsene i fkjl., som sier at dersom man lider et tap pga. prisforskjell, så må selgeren erstatte tapet. Jf §§ 33, 52. (Slike regler trenger man for å forhindre at handelslivet blir helt texas).

 

Jeg ville henvist til overnevnte bestemmelser og fortalt PSdata at jeg vil foreta et såkalt dekningskjøp, dersom de ikke etterkommer kravet om omlevering av samme vare.

Dersom de nekter å omlevere, evt. heve og betale erstatning, må man enten saksøke dem eller skrive klage til Forbrukerrådet. Det kan dog gå måneder og år før man får noen penger. Men hvis man lar det være, får man selvsagt ikke noe som helst.

 

(Dekningskjøp betyr at man bestiller samme vare fra et annet sted, betaler det, og så sender regning på samme beløpet, pluss renter, til den opprinnelige selgeren - PSdata i dette tilfellet - som ikke har holdt sin del av avtalen).

Lenke til kommentar
Sjangsen for at PCI-E porten/kontrolleren er ødelagt er så liten i forhold til skjermkortet at jeg sender inn skjermkortet. Dette var fyren hos PS Data helt enig med meg i.

 

Jeg krever ikke et helt nytt kort til samme pris, men jeg krever å møte fleksible selgere som er villige til å finne en løsning som er bra for begge parter. I denne situasjonen taper begge parter tid og penger.

psdata.no krediterer alltid demovarene, ingen bytterett eller krav på noe annet..

Det gjør såvidt Komplett også hvis dem ikke har tilsvarende demovare på lager.

Lenke til kommentar
Nå er et demokort IKKE det samme som et nytt kort. Det er ikke samme varen, dermed blir å foreta dekningskjøp til en NY vare ikke mulig.

PSdata sier selv at lagervarene selges med reklamasjonsrett iht. norsk lov.

Det dreier seg bl.a. om varer som er returnert på angrefrist og annet.

Således synes jeg ikke man kan forvente noe annet enn en fullgod vare.

Dersom det skulle være noe spesielt feil med varen, så forventer jeg å få vite om det. Er de tause, så tar jeg det for gitt at det ikke er noe galt med den.

 

Forøvrig karakteriserer de lagervarene som "kupp". Da passer det dårlig med to hundrelapper i avslag på en vare som er delvis defekt, eller som man må forvente tar kvelden langt tidligere enn varer til full pris.

Lenke til kommentar
Sjangsen for at PCI-E porten/kontrolleren er ødelagt er så liten i forhold til skjermkortet at jeg sender inn skjermkortet. Dette var fyren hos PS Data helt enig med meg i.

 

Jeg krever ikke et helt nytt kort til samme pris, men jeg krever å møte fleksible selgere som er villige til å finne en løsning som er bra for begge parter. I denne situasjonen taper begge parter tid og penger.

psdata.no krediterer alltid demovarene, ingen bytterett eller krav på noe annet..

Det gjør såvidt Komplett også hvis dem ikke har tilsvarende demovare på lager.

de kan gjøre hva de vil, men betyr ikke at de har rett for det :p

 

forøvrig heller jeg mot erstatningskrav

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt nytt skjermkort fra Netshop nå, så denne saken er over for min del. Jeg har sagt ifra til PS Data både muntlig og skriftlig hva jeg synes. Jeg er ikke den som gir meg lett, men akkurat nå trenger jeg et nytt skjermkort fort. Fra 1000 spenn for et demokort som ikke funker, til 1200 spenn + frakt for et helt nytt kort som forhåpentligvis funker kan jeg leve med. Takker for alles syn på saken :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...