Gå til innhold

Dobbeltkjerne i laptop, når?

erikb

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en laptop, men jeg er ikke sikker på om det lønner seg å vente til dobbeltkjerneprosessorene kommer ut. Er det lenge til? Vil det bli noe merkbart forrandring i ytelse/pris?

Lurte også på om noen vet noe om ASUS W6A som snart skulle komme ut. Det ser ut som at komplett.no har fjernet den, og det er heller ingen linker i prisguiden. Blir den i det hele tatt produsert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dobbeltkjerne kommer med neste generasjon pentium M (Yonah) som kommer til våren. Dobbeltkjerne gir liten bedring i ytelse for enkeltoppgaver, men prosessoren kan kjøre flere oppgaver samtidig uten at ytelsen går betydelig ned.

Spørsmålet om det lønner seg å vente kommer dermed an på hva du skal bruke maskina til. Dobbeltkjerne er som kjent lite hensiktsmessig i en spillmaskin, men gir fordeler ved tunge grafiske oppgaver, som redigering av film/store bildefiler/3D-designprogrammer osv.

Lenke til kommentar

Yonah er forsåvidt bare en kopi av dothan laget på 65nm. Den vil altså være ganske sammenlignbar med dothan på entrådet ytelse. Innen multitasking blir det spennende å se hvordan den yter.

Det som er mer spennende fra Intel sin side (og da mener jeg veldig spennende) er etterfølgeren til Yonah: Merom. Denne skal være basert på en helt splitter ny arkitektur. Den blir altså helt forskjellig fra Pentium-M-serien og helt forskjellig fra Pentium4-serien. Merom står på intels veikart for slutten av 2006. Vi kan nok vente oss mange overraskelser når denne kommer.

Fra AMD sin side har jeg hørt lite om dobbeltkjerne for bærbare, men antar det kommer i løpet av 2006 for å følge opp konkurransen fra Intels Yonah og Merom.

Lenke til kommentar

Det var noen reportasjer etsted engang om hva som sannsynligvis vil bli prisen på Yonah, de lavere modellene ser ut til å havne på et meget akseptabelt nivå. Iallfall lavt nok til at jeg ikke vurderer bærbar nå, må vente på Yonah. Har brukt en Pentium M 1.6 bærbar av og til her, det er masse ytelse men den mangler det lille ekstra mht responstid ved multitasking som man opplever på bærbare med P4-mobile, og siden P4 Mobile er sgs ubrukelig til bærbar venter jeg på Yonah :) Håper at Intel klarer å lage en skjermkortbrikke som er ca like strømgjerrig som LV-cpu'ene, og at skjermteknologien på Sony Vaio blir standard på bærbare neste år.

Lenke til kommentar

Yonah skal vist komme i både en versjon med dobbel kjerne og en med enkel kjerne. De billigste blir neppe dobbeltkjerne. Hvilket prisnivå versjonen med dobbel kjerne starter på aner jeg ikke.

PS. Hvilken skjermteknologi fra Sony Vaio er det som frister så mye? *nysjerrig* :p

Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett så skal Yonah komme i desember/januar, og jeg antar da at den kommer i midten av januar tilsvarende Sonoma-lanseringen i fjor.

Når det gjelder Asus W6A så skal den visstnok ikke lages for skandinavia, men da komplett la opp modellen hadde ikke Asus bestemt seg for det enda. Det kan nok være på grunn av at yonah skal lanseres om ikke så lenge, og at ultraportabel markedet i norge er ganske lite slik at om de såvidt tjener penger på w5a serien i norge og legger opp w6a så kan de gå fra en liten fortjeneste til tap på begge modellene da det er sannsynlig at det vil være noen som ellers ville kjøpt w5a velger w6a.

Lenke til kommentar

Simen1, LED backlight på nye Sony, bedre lys og mindre strømforbruk, 9 timer med standardbatteriet! :w00t:

The screen now uses a LED backlight system instead of a CCFL (Cold Cathode Flourescent Light) which should allow it to be 30% brighter than current Sony screens while consuming less energy. Additionally, the use of a LED backlight allows the screen to be 50% thinner than previous designs

Link: http://www.siliconpopculture.com/comments/120_0_1_0_C/

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg en laptop, men jeg er ikke sikker på om det lønner seg å vente til dobbeltkjerneprosessorene kommer ut. Er det lenge til? Vil det bli noe merkbart forrandring i ytelse/pris?

AMD "Taylor", som er en dobbelkjerne Turion 64 kommer iløpet av 1. kvartal neste år og vil gi opptil dobbel ytelse på programmer som er designet til å utnytte flere prosessorer. Ellers vil multitasking bli bedre, spesielt når man kjører flere tyngre programmer samtidig. Pris/ytelse-messig så vil de nok ligge noe høyere enn for dagens enkeltkjene-prosessorer, akkurat som på desktop-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...