Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4 kanals forsterker på 4 høyttalere og sub..?

Marvil

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Sony 500W forsterker i bagasjerommet med 4 kanaler. Denne driver per idag 4 høyttalere, en i hver kanalutgang.

Nå har det seg slik at bassen i bilen mildt sagt suger, så jeg lurte på om det var mulig for meg å kjøpe en sub, og koble denne til uten å gå til innkjøp av ny forsterker..?

Er klar over at det beste ville være en 5 eller 6-kanals forsterker, men er det mulig å gjøre slik at høyttalerne bruker to kanalutganger (de på venstre side i bilen på en utgang, og de på høyre side på den andre), og subben bruker de to siste..?

Et annet spørsmål;

Jeg har to høyttalere på dashbordet, som er koblet rett i CD-spilleren (dvs at jeg har 6 høyttalere i bilen som lager lyd nå). Det virker som disse spiller litt høyere enn de i dørene, samt at de er litt dårligere, så da lurte jeg på om jeg ville få mer og bedre lyd med å koble disse ut..?

De i dørene er Sony-greier til 600 spenn per par, så ingen superklasse-greier, men når jeg spiller høyt så er de i dashbordet pinlige å høre på når det gjelder bass.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsterkern skulle vel takle 2 ohm på to av utgangene og da kan du brokoble de to andre til å drive en sub. Anbefaler en meget lettdreven sak som ikke krever mye effekt da det er mangelvare her.

Om jeg skulle anbefalt noe som innebærer ny forsterker og sub så ville det blitt å koble til forsterkern på noe nytt i dashen og fremdørene og drevet de bak med spillern.

Da ville du fått noe som var mye mer vellydende enn det du har nå. Du har jo diskanter strødd omkring i bilen så lydbildet er trolig ganske ullent.

Less is more my man ;)

Lenke til kommentar

O og i er tett sammen på tastaturet og jeg har klæbbfingre :p

Ellers registrerer jeg at du har fått god hjelp på bilforumet som er godt på vei forenlig med det jeg anser for å være fornuftig.

Leser du litt på den linken jeg hinter til samt manualen på forsterkern blir du nok endel klokere. Der får du info om alt av elektriske parametre som er grunnleggende for å forstå hva som foregår mhp impedanse, strømforsyning, følsomhet og slikt :)

Og ploootselig så forstår du etpar ting, sier "aha!" og får deretter en intens trang til å bruke balltre på dem som lurte på deg Xplod sakene :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hehe, fikk en del hjelp på Bilforumet, og som en konklusjon herfra og derfra, så har jeg funnet ut at sub kanskje ikke er noen vinner med den forsterkeren jeg har.

Uansett, kobla ut dashbord høytalerne, og det gjorde seg ekstremt.. :)

De spilte som sagt mye høyere enn de i dørene, og nå ble det mye mer fyldig lyd, selv om hele sulamitten ikke er noe topp-greier.

I tillegg er det vel mulig å justere litt på selve forsterkeren, så klarer kanskje å få enda litt bedre.

Fikk hint om at Xplod ikke er det beste akkurat, men jeg er fornøyd faktisk.. :) Kanskje fordi jeg ikke har det største sammenligningsgrunnlaget, men jeg trenger igrunn bare noe som spiller musikken greit når jeg kjører. Syns det er pinlig å kjøre i sentrum med maks volum og bass lissom.. :)

Men takker for all hjelp. Det sparte meg for en tusenlapp.. :p

Lenke til kommentar
Hehe, fikk en del hjelp på Bilforumet, og som en konklusjon herfra og derfra, så har jeg funnet ut at sub kanskje ikke er noen vinner med den forsterkeren jeg har.

Uansett, kobla ut dashbord høytalerne, og det gjorde seg ekstremt.. :)

De spilte som sagt mye høyere enn de i dørene, og nå ble det mye mer fyldig lyd, selv om hele sulamitten ikke er noe topp-greier.

I tillegg er det vel mulig å justere litt på selve forsterkeren, så klarer kanskje å få enda litt bedre.

Fikk hint om at Xplod ikke er det beste akkurat, men jeg er fornøyd faktisk.. :) Kanskje fordi jeg ikke har det største sammenligningsgrunnlaget, men jeg trenger igrunn bare noe som spiller musikken greit når jeg kjører. Syns det er pinlig å kjøre i sentrum med maks volum og bass lissom.. :)

Men takker for all hjelp. Det sparte meg for en tusenlapp.. :p

Pinlig?? nei nei :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...