Gå til innhold

Skrivestøtte på en FAT32 partisjon i Mandrake

Flexo

Anbefalte innlegg

Heisann...

Installerte for noen dager siden Linux Mandrake 10.1 på laptop'en. Hele harddisken er på ca. 56 GB. 6 GB av disken som før ble brukt til Windows var allerede for seg selv som NTFS. Ved installasjonen formaterte jed den partisjonen og opprettet en SWAP partisjon på 1 GB og de resterende 5 GB til root partisjonen altså der Linux skulle ligge.

Senere i installasjonsprogrammet fikk jeg forespørsel om jeg ville ha root passord og jeg skrev inn ønsket passord. Når jeg kom inn i Linux sjekket jeg etter kort tid om filene på den andre partisjonen (50 GB) var intakte og de var dem.

Har nå i ettertid funnet ut at å endre noe eller lagre noe på partisjonen ikke er like lett. Har prøvd å gå på egenskaper og deretter rettigheter på disken men får ikke endret noe.

Lurte derfor på om dere visste om ett spesielt sted man må gå for å endre rettighetene til å skrive til FAT32 disken?

Takker for alle svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det som står der:

/dev/hda1 / ext3 noatime 1 1

/dev/hdc /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec,users 0 0

/dev/hda5 /mnt/windows ntfs umask=0,nls=iso8859-1,sync 0 0

none /proc proc defaults 0 0

/dev/hda3 swap swap defaults 0 0

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Dette er det som står der:

/dev/hda1 / ext3 noatime 1 1

/dev/hdc /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec,users 0 0

/dev/hda5 /mnt/windows ntfs umask=0,nls=iso8859-1,sync 0 0

none /proc proc defaults 0 0

/dev/hda3 swap swap defaults 0 0

:dontgetit:

Du har ingen FAT32 partisjon der, kun ein NTFS.

Sikker på at du har ein FAT32-partisjon?

NTFS kan ein ikkje skrive til fordi Microsoft ikkje vil gi ut informasjon om filsystemet. FAT32 er det beste valet om ein vil dele partisjonar mellom Windows og GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Sorry, viser seg at det er NTFS likevel etter å ha tatt en nærmere titt! :blush:

Gjør dette problemet mye verre?

Som eg sa:

"NTFS kan ein ikkje skrive til fordi Microsoft ikkje vil gi ut informasjon om filsystemet. FAT32 er det beste valet om ein vil dele partisjonar mellom Windows og GNU/Linux."

Så du må nok ha ein FAT32-partisjon om du vil lese/skrive frå begge OS.

Lenke til kommentar

Har ganske mye rart innpå disken siden jeg før brukte denne maskina som nedlastningsmaskin...

Så da må jeg vel nesten vente til jeg får kjøpt en ny Seagate harddisk til den stasjonære så jeg får overført det ;)

Edit: Skrivefeil

Endret av ^FeKtus
Lenke til kommentar
Har ganske mye rart innpå disken siden jeg før brukte denne maskina som nedlastningsmaskin...

Så da må jeg vel nesten vente til jeg får kjøpt en ny Seagate harddisk til den stasjonære så jeg får overført det ;)

Edit: Skrivefeil

Og du kan ikkje mekke det over på ein annan partisjon elns i mellomtida?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...