Flexo Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Heisann... Installerte for noen dager siden Linux Mandrake 10.1 på laptop'en. Hele harddisken er på ca. 56 GB. 6 GB av disken som før ble brukt til Windows var allerede for seg selv som NTFS. Ved installasjonen formaterte jed den partisjonen og opprettet en SWAP partisjon på 1 GB og de resterende 5 GB til root partisjonen altså der Linux skulle ligge. Senere i installasjonsprogrammet fikk jeg forespørsel om jeg ville ha root passord og jeg skrev inn ønsket passord. Når jeg kom inn i Linux sjekket jeg etter kort tid om filene på den andre partisjonen (50 GB) var intakte og de var dem. Har nå i ettertid funnet ut at å endre noe eller lagre noe på partisjonen ikke er like lett. Har prøvd å gå på egenskaper og deretter rettigheter på disken men får ikke endret noe. Lurte derfor på om dere visste om ett spesielt sted man må gå for å endre rettighetene til å skrive til FAT32 disken? Takker for alle svar på forhånd Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Post /etc/fstab her Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Post /etc/fstab her Må ærlig innrømme at jeg ikke skjønte noe av det du akkurat skreiv Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Post /etc/fstab her Må ærlig innrømme at jeg ikke skjønte noe av det du akkurat skreiv /etc/fstab er ein fil Kopier innhaldet hit. Endret 22. september 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Har visst ikke rettigheter til å endre på Linux partisjone heller Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Har visst ikke rettigheter til å endre på Linux partisjone heller /etc/fstab kan berre endrast av root, men du skal fint kunne lese fila. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Dette er det som står der: /dev/hda1 / ext3 noatime 1 1 /dev/hdc /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec,users 0 0 /dev/hda5 /mnt/windows ntfs umask=0,nls=iso8859-1,sync 0 0 none /proc proc defaults 0 0 /dev/hda3 swap swap defaults 0 0 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Dette er det som står der: /dev/hda1 / ext3 noatime 1 1 /dev/hdc /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec,users 0 0 /dev/hda5 /mnt/windows ntfs umask=0,nls=iso8859-1,sync 0 0 none /proc proc defaults 0 0 /dev/hda3 swap swap defaults 0 0 Du har ingen FAT32 partisjon der, kun ein NTFS. Sikker på at du har ein FAT32-partisjon? NTFS kan ein ikkje skrive til fordi Microsoft ikkje vil gi ut informasjon om filsystemet. FAT32 er det beste valet om ein vil dele partisjonar mellom Windows og GNU/Linux. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Sorry, viser seg at det er NTFS likevel etter å ha tatt en nærmere titt! Gjør dette problemet mye verre? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Sorry, viser seg at det er NTFS likevel etter å ha tatt en nærmere titt! Gjør dette problemet mye verre? Som eg sa: "NTFS kan ein ikkje skrive til fordi Microsoft ikkje vil gi ut informasjon om filsystemet. FAT32 er det beste valet om ein vil dele partisjonar mellom Windows og GNU/Linux." Så du må nok ha ein FAT32-partisjon om du vil lese/skrive frå begge OS. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 Ja, men jeg har bare ett OS på maskina akkurat nå og det er Linux Mandrake.... Har heller ingen planer om å installere Windows igjen siden jeg har ei stasjonær maskin som kjører Windows og en Windows er mer en nok. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Då kan du jo formatere den i ext3 f.eks. Tippar Mandrake har eit grafisk verktøy for det ein eller annan stad i eit eller anna kontrollpanel. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Har ganske mye rart innpå disken siden jeg før brukte denne maskina som nedlastningsmaskin... Så da må jeg vel nesten vente til jeg får kjøpt en ny Seagate harddisk til den stasjonære så jeg får overført det Edit: Skrivefeil Endret 22. september 2005 av ^FeKtus Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Har ganske mye rart innpå disken siden jeg før brukte denne maskina som nedlastningsmaskin... Så da må jeg vel nesten vente til jeg får kjøpt en ny Seagate harddisk til den stasjonære så jeg får overført det Edit: Skrivefeil Og du kan ikkje mekke det over på ein annan partisjon elns i mellomtida? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 23. september 2005 Forfatter Del Skrevet 23. september 2005 Nei, alle harddiskene som jeg har er smekkfulle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå