Heineoen Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Hei! Fikk i dag beskjed om at toppakningen på bilen min var i dårlig tilstand. Men jeg kunne bruke den videre, selv om den lakk olje og vann.. Anbefaler dere at jeg kjøper ny? (den er jo ganskje dyr har jeg skjønt) Går det ann å kjøpe brukt? Ps. er topp pakning det samme som head gasket på engelsk? Endret 23. september 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
andersen106 Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) jeg er litt usikker på om du kan kjøpe brukt, fordi når en motor blir skrudd sammen og strammet til, blir pakningen klemt sammmen, og når dette blir skrudd fra værandre vil ikke den kunne brukes igjen, du bør kjøpe ny!! hvordan bil/motor er det? ( du kan få et bedere svar av meg i morgen skal skjekke det ut) Endret 22. september 2005 av andersen106 Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Toppakning kjøpes NY. Du bør også sjekke om toppen på motoren din er skrudd sammen med strekkbolter. Hvis det er tilfelle bør du bytte boltene også. Med gåen toppakning bruker bilen vann og olje. Før du vet ordet av det er alt vannet brukt opp, og hvis du da ikke fyller etter mister du kjøleevnen og toppen kan veldig fort bli skakk grunnet varmgang (stålet vrir seg pga varmen). Vann suges også ned i sylinderen sammen med luft/bensin blandingen. Og vann komprimeres ikke like godt som luft/bensin, noe som resulterer at du får en enorm påkjenning på de indre delene i motoren. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Sjekk og om topp og blokk er plan før du monterer. Spesielt med alutopp er det lurt å ta ei planing. Du må og være nøye med hvilke rekkefølge du løsner og skrur til boltene. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 (endret) Planing burde gjøres uansett, da toppen vrir seg litt når du tar den av... Pga av spennet den står i nå er det greit, men når du tar den av, så er den ikke like grei å få 100% tett når du har bytta pakning Har kjørt med gåen toppakning 4 000km nå, og forrige eier (har ikke peil på bil) så er den ikke noe anderledes enn den var når han hadde den, så da har den vært gåen 44 000km (tviler, men ok ) Endret 22. september 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Kjøpe brukt toppakning. Det er ikke selve pakningen som er dyr, den koster et par hundrelapper. Det er all jobben som koster. Og som de andre sider, du bør ikke kjøre lenge med dette... Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Når du tar av toppen bør du løsne i motsatt rekkefølge av når du skrur til for å hindre at den vrir seg. Men eg vil anbefale planing uansett. Som en liten gevinst får du ørlite meir komp. Lenke til kommentar
Scorpieonen Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 å kjøpe en brukt toppakning (pakning generelt) er det samme som å kjøpe brukt tannbørst Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 "Fikk i dag beskjed om at toppakningen på bilen min var i dårlig tilstand.Men jeg kunne bruke den videre, selv om den lakk olje og vann.." Bytt mekaniker! 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Får håpe han har fått skaffet seg en ny toppakning etter nesten 10 år 3 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Hah! La jeg ikke merke til en gang *fail* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå