Gå til innhold

Tips til å få kjøligere kabinett?

Espein

Anbefalte innlegg

Har du snudd vifta i sidedøra?

jepp :yes

Har en vifte som bare gir luft ut, bruker den ikke til noe..Forslag om jeg kan putte den i kabinettet et sted?

Alle er 80 mm, untatt den cpu vifta. En litt større vifte, bråker som et svin.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm.... tror ikke det er så lurt å begynne å opperere hull i taket selv. Med mindre du er veldig erfaren. Men du kunne jo bruke den siste vifteplassen i fronten, eller var det slik att den vifta måtte blåse ut, eller kan du sette den til å trekke luft inn i kabinettet?

Lenke til kommentar

Hmm... Godt spørsmål. Det har jeg faktisk alldrig tengt på før.

Det beste er jo å ha normalt trykk, like mye ut som inn og omvendt.

Men når det gjellder overtrykk og undertrykk er jeg sanneli ikke helt sikker. Men det er sikkert bare å tenke logisk hær og. Med overtrykk mener du da att man trekker inn mer luft enn man blåser ut?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Hmm... Godt spørsmål. Det har jeg faktisk alldrig tengt på før.

Det beste er jo å ha normalt trykk, like mye ut som inn og omvendt.

Men når det gjellder overtrykk og undertrykk er jeg sanneli ikke helt sikker. Men det er sikkert bare å tenke logisk hær og. Med overtrykk mener du da att man trekker inn mer luft enn man blåser ut?

ja, overtrykk: "pumper" inn mer luft enn viftene i bakkant av kabinettet kan pumpe ut, og selvfølgelig omvendt ved undertrykk...

jeg har kyst til å gjøre kabinettet mitt luft-tett (bortsett fra vifte-hull da selvfølgelig). Dette tror jeg vil skape en større flyt av luft, ettersom viftene i bakkant av kabinettet nå sikkert drar med seg mye luft som opprinnelig var bak kabinettet...

det var vanskelig å forklare, så jeg tegnet en tegning:

26pa.th.jpg

Slik skal det se ut, dette bilde er da når jeg har tettet kabinettet igjen i alle sprekker og hull utenom viftene... hvis jeg IKKE tetter kabinettet, tror jeg kanskje det vil blir noe som dette:

32ls.th.jpg

men; jeg vet ikke, det er derfor jeg spør!

i begge disse tegningene er det et undertrykk, noe som gjør at luft blir sugd inn all verdens steder i kabinettet, som ved brønnene, kort-spora, føttene og ved dørene...

eller? det mest optimale da må jo være som du sier at det er normalt trykk... eller?

Lenke til kommentar

Tja, tror egentlig ikke det er så mye å hente på å tette alle hull untatt viftehull. Du vill få mer og kraftigere luftgjennomstrømmning. Men det kunne jo være noe prøve bare for å se hvor mye det utgjør på tempen. Dette med overtrykk og undertrykk har lite å si med mindre du har ett luftett kabinett. Ved overtrykk vil det jo stå luft i kø for å komme ut av kabinettet. Og med undertrykk blir jo lufta delvis sugd ut av kabinettet. Men viss du tetter alle sprekker å skaffer deg likte store vifter som flytter like mye luft og har likt anntall av dem bake og i front, vill det bli bedre, tror egentlig i utgangspungtet det ikke er så extremt mye å hente. Men det vill bli bedre. Men for all del, kann hende jeg tar feil å du vill få extremkjøling.

Brae tegninger du hadde laget :thumbup:

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

ja, det var det jeg også trodde... at strømmen av luft vil bli mer jevn og større "flow" mellom viftene (altså inne i kabinettet). Det er ikke så himla stor jobb å lage det lufttett, og har uansett tenkt å støydempe det litt, så kan jo ta det i samme slengen...

men får se når det blir.

jeg har like vifter i kabinettet... bortsett fra PSU da, noe som blir et lite problem, men det er vel kanskje vanskelig å få det 100% lufttett...

na ja... får se... skal ikek gjøre det med det første, så kan heller komme tilbake med temperaturer før og etter senere hvis det blir aktuelt...

edit:

noe extremkjøling utgjør nok ikke dette alene... men vi får se hva annet som kommer inn etterhvert :thumbup:

takk for skryt av tegninger... hehe... glemte å si at de røde boksene er viftene, men det sa seg vel selv...

og noe jeg glemte på tegningen var en vifte som blåser inn i sidedøra... denne må jeg kjøpe ny, og får se på den vifta som står på psu om hvor mye luft den pumper i timen og finne en tilsvarende til å sette i døra, da blir det ca. likt av antallet som blåser inn og antallet som blåser ut...

edit2:

jeg har denne PSU'en, og det står hvilken vifte det er, som går på ca. halv hastighet... så da er det problemet løst... bare finne en 80mm vifte som flytter omtrent like mye luft...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

skal jeg gjøre vettu...

slik jeg har det nå (med en vifte forran hdd, og åpen kabinettside og en 120mm vifte hengendes i en tråd over ram) er tempene på hovedkort 26, cpu 45, gpu 48 og diskene 23 og 26...

det blir en del forandringer utover, bla ny psu, vannkjøling, stenging av kabinett, og kanskje luft-tetting + støy demping... men jeg kan jo ta å putte i alle vftene jeg skal ha i først nå, ta tempen, og så luft-tette det og se på tempen først... så det andre ikke spiller inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...