Gå til innhold

Tips til å få kjøligere kabinett?

Espein

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg vil så gjerne ha ned temperaturen i kabinetter enda lavere.

Akuratt nå ligger jeg på:

-Hovedkort: +35 (Asus p4p800 GD/SE)

-CPU: + 40-43 ( Socket 478 med "Asetek VC Micro High-End" kjøler og en vifte som bråker no gæææli!)

-Harddisk 1: + 33-35 (Western)

-Harddisk 2: + 34-37 (Seagate)

Synest det er en grei temperatur, men gjerne mindre!

Bruker 4 vifter foran som blåser inn luft, 1 vifte på siden som blåser ut og 2 bak som blåser ut.

Noen gode råd??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snu vifta i sidedøra slik att den trekker inn luft istede for å blåse ut.

Og hviss du har mulighet til å ta en vite fra front av kabinettet å montere slik att den blåser ut. Varmen stiger oppåver, derfor kan det være lurt for en som har mange vifter som deg å slippe ut varme i toppen også.

Lenke til kommentar
Snu vifta i sidedøra slik att den trekker inn luft istede for å blåse ut.

Og hviss du har mulighet til å ta en vite fra front av kabinettet å montere slik att den blåser ut. Varmen stiger oppåver, derfor kan det være lurt for en som har mange vifter som deg å slippe ut varme i toppen også.

Så du mener liksom at 1 av de 4 viftene som sitter som en kvadrat figur i front skal snus og blåse ut istede?

FRONT:

3 inn

1 ut

?

Lenke til kommentar

Nei, vifta i sidedøra kan du snu. Har ikke sagt att du skall snu viftene i front, det beste er att dem trekker luft inn i kabinettet slik som du har det. Det er bedre att vifa i sidedøra trekker inn luft mot CPU og Hovedkort og komponenter. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Nei, vifta i sidedøra kan du snu. Har ikke sagt att du skall snu viftene i front, det beste er att dem trekker luft inn i kabinettet slik som du har det. Det er bedre att vifa i sidedøra trekker inn luft mot CPU og Hovedkort og komponenter. Skjønner du?

yeah, roger that :!:

Men har dere folket flere muligheter på lur til meg?

Finnsest vel masse produkter til sånt på markedet, no tips? :)

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Tja, siden du har så mange vifter ville ikke jeg hviss jeg var deg ha skaffet flere vifter. Med tanken på støy ville ikke jeg ha gjort det. Du kan jo begynne med å snu vifta i sidedøra, så kan du jo også blåse vekk litt støv fra komponentene i maskinen din. Det legger seg ofte mye støv og drit på komponentene. Siden du har så mange kabinettvifter suger den kanskje i seg mye støv også, det gjorde min, men nå har jeg filter.

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Tja, siden du har så mange vifter ville ikke jeg hviss jeg var deg ha skaffet flere vifter. Med tanken på støy ville ikke jeg ha gjort det. Du kan jo begynne med å snu vifta i sidedøra, så kan du jo også blåse vekk litt støv fra komponentene i maskinen din. Det legger seg ofte mye støv og drit på komponentene. Siden du har så mange kabinettvifter suger den kanskje i seg mye støv også, det gjorde min, men nå har jeg filter.

jepps, men no annet enn vifter tenkte jeg på da :)

(Du nevnte jo filter da :p )

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Sikkert ikke populært å lage en ny post med akkurat samme spm. ! =)

Mitt oppsett:

- 4x80mm vifter

- 1 nederst i front, blåser inn

- 2 på siden, begge blåser inn, en på prosessor og 1 på skjermkort

- 1 bak, ca ved tastatur/mus kontakter's høyde, blåser ut

Temp i system: 27-30

CPU: 27-57 (Cool'n Quiet) (57 grader kun ved en halvtime med OCCT)

Vil jeg få det mye bedre med 120mms vifter? Eller et annet oppsett for den del... (Tenker mest på system temp, for cpu kjører stock kjøler, så den blir ikke mye lavere før jeg bytter kjøler)

Lenke til kommentar
Sikkert ikke populært å lage en ny post med akkurat samme spm. ! =)

Mitt oppsett:

- 4x80mm vifter

- 1 nederst i front, blåser inn

- 2 på siden, begge blåser inn, en på prosessor og 1 på skjermkort

- 1 bak, ca ved tastatur/mus kontakter's høyde, blåser ut

Temp i system: 27-30

CPU: 27-57 (Cool'n Quiet) (57 grader kun ved en halvtime med OCCT)

Vil jeg få det mye bedre med 120mms vifter? Eller et annet oppsett for den del... (Tenker mest på system temp, for cpu kjører stock kjøler, så den blir ikke mye lavere før jeg bytter kjøler)

Med 120 mm vifter vill du få flyttet mer luft siden 120 mm viftene er større, og dermed bedre kjøling

Lenke til kommentar

Ja, den tåler det, men hvor er harddiskene plasert?

Jeg har bare en 200 GB disk, og har kun en vifte i front.

Harddisken er plasert slik at vifta blåser rett over den. Og min harddisk ligger på 31 Grader. Ikkesant varmen fra Harddisken stiger oppover, det er hær vifta kommer inn å blåser vekk varmen. Det er bare å tenke logisk, men hvor er diskene dine plassert i forhåld til viftene?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Ja, den tåler det, men hvor er harddiskene plasert?

Jeg har bare en 200 GB disk, og har kun en vifte i front.

Harddisken er plasert slik at vifta blåser rett over den. Og min harddisk ligger på 31 Grader. Ikkesant varmen fra Harddisken stiger oppover, det er hær vifta kommer inn å blåser vekk varmen. Det er bare å tenke logisk, men hvor er diskene dine plassert i forhåld til viftene?

Jeg var så dum å tok ene vifta som var plasert øverst i front, dope! Dermed er det bare en vifte som blåser luft vekk fra toppen :/ Altså 2 av viftene i front sitter nederst i kabinettet, 1 av vifta øverst i front sitter midt i mellom harddiskene.

Men er det ikke bare bra å sende varme ut fra front da? Så all varme fra harddisk forsvinner? Vet det ikke er riktig men :p

En annen ting, prøver å plasere cpu vifta så den blåser ut mot bakviftene, når jeg gjør dette blir kjølern ikke registrert og dermed kommer i 70+++ grader..Men når jeg snur den så den blåser ned i hjørnet på kabinettet, da holder den seg på 35-43 grader...

Akkurat nå er det passe temp inne i rommet..

HK: +33

CPU:+38

HD1:+37-38

HD2:+36-37

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar

Viftene i front bør trekke inn luft, dette fordi det er da du får god luftgjennomstrømmning i kabinettet ditt, luft kommer inn front å går ut bak. Vifta i sidedøra bær trekke luft inn måt cpu og de andre komponentene. Cpu vifta bør trekke inn den friske luften som vifta i sidedøra har trukket inn, altså CPU vifta bør trekke luft inn mot cpu

Lenke til kommentar
Viftene i front bør trekke inn luft, dette fordi det er da du får god luftgjennomstrømmning i kabinettet ditt, luft kommer inn front å går ut bak. Vifta i sidedøra bær trekke luft inn måt cpu og de andre komponentene. Cpu vifta bør trekke inn den friske luften som vifta i sidedøra har trukket inn, altså CPU vifta bør trekke luft inn mot cpu

ÅÅJA! Kanskje jeg skal snu CPU vifta da, for den blåser ut :blush: Blir det riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...