Gå til innhold

14 og eit halvt åt, styrketrening med vekter

Anbefalte innlegg

eg har trent ei stund med vekter, kanskje 2 mnd. og har fått litt resultat. men so plutselig ein dag vart eg redd for at eg skulle skade meg eller noko slikt. har høyrt at eg kan "stoppe å vekse" og sånn.

eg trener som regel med 3*10 reps med økande vekt etter kvart som vekene går (utanom push ups og mage trening)

kan skader komme plutselig? har alldri hvert plaga med smerter i musklane mine

trur de at eg kan fortsette med sånn trening eller bør eg gå opp med xx reps?

trenar som regel berre to gangar i veka.

Endret av lassaron-jon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg har trent ei stund med vekter, kanskje 2 mnd. og har fått litt resultat. men so plutselig ein dag vart eg redd for at eg skulle skade meg eller noko slikt. har høyrt at eg kan "stoppe å vekse" og sånn.

eg trener som regel med 3*10 reps med økande vekt etter kvart som vekene går (utanom push ups og mage trening)

kan skader komme plutselig? har alldri hvert plaga med smerter i musklane mine

trur de at eg kan fortsette med sånn trening eller bør eg gå opp med xx reps?

trenar som regel berre to gangar i veka.

hvor høy er du nå a, og hvor høy er foreldra dine??

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en som begynnte i samme alderen som deg å trene på fullt.. han ser nå ut som ringeren i notre dame eller noe i den dur.. skjeiv rygg, pukkelrygg dårlig rygg.. ser igrunn bare jævli slakk og ødelagt ut.. Men det er vel resultat av feil trening.

Gjør øvelsene med rette bevegelser og sånn så er det ikke noe farlig i det hele tatt, men anbefaler deg å ha med deg noen som vet litt mer hva de driver med.

Litt trasig å gå der totalt ødelagt kropsmessig som 20 åring fordi du drømte om å bli sterk som 14 åring :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt at vanlig trening uten bruk av ulovlige preparater skal hindre vekst hos ungdom. :shrug:

Kroppen vokser dårligere under belastning det er faktum, men det abhenger av person til person, av type trening til trening, noe må man trene før man er fult utviklet 20åring. Man må ha et grunnlag

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt at vanlig trening uten bruk av ulovlige preparater skal hindre vekst hos ungdom. :shrug:

Kroppen vokser dårligere under belastning det er faktum, men det abhenger av person til person, av type trening til trening, noe må man trene før man er fult utviklet 20åring. Man må ha et grunnlag

Jepp det er et faktum. Men et annet faktum er at det er MYE verre og drive med fotball og hånball. Dette hindrer mer vekst en vekt trening, det er faktisk bevist at belasting på knolker og slikt er 300% vere en ved vekttrening.

Lenke til kommentar

Trener du styrketrening, spesielt vekter kan du som du selv sier, ja, slutte å vokse. Du kan rett og slett stoppe. Har en kamerat (Norges beste svømmer i sin klasse.) Han begynte hardtrening i 6.klasse (tre år siden). Han er nå en dverg på 163 tror jeg... :D

Lenke til kommentar
Trener du styrketrening, spesielt vekter kan du som du selv sier, ja, slutte å vokse. Du kan rett og slett stoppe. Har en kamerat (Norges beste svømmer i sin klasse.) Han begynte hardtrening i 6.klasse (tre år siden). Han er nå en dverg på 163 tror jeg... :D

Bare piss. Legg frem noen bevis på at styrke trenging hindrer vekts da.

Lenke til kommentar
Trener du styrketrening, spesielt vekter kan du som du selv sier, ja, slutte å vokse. Du kan rett og slett stoppe. Har en kamerat (Norges beste svømmer i sin klasse.) Han begynte hardtrening i 6.klasse (tre år siden). Han er nå en dverg på 163 tror jeg...  :D

Bare piss. Legg frem noen bevis på at styrke trenging hindrer vekts da.

Han i klassa mi! :whistle:

Lenke til kommentar

Han kommer heller ikke til å finne noe bevis på dette, pga at dette ikke er tilfelle. Du stopper ikke noe vekst ved å trene med vekter. Men tren med måte, ikke begyn med tunge vekter og få reps, kjør lette vekter og mange reps. Snakk med de som driver gymen du skal trene på, og få veiledning der. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Han kommer heller ikke til å finne noe bevis på dette, pga at dette ikke er tilfelle. Du stopper ikke noe vekst ved å trene med vekter. Men tren med måte, ikke begyn med tunge vekter og få reps, kjør lette vekter og mange reps. Snakk med de som driver gymen du skal trene på, og få veiledning der. Lykke til ;)

Har du noe motbevis liksom?

Nei...

Lenke til kommentar

Har du noe motbevis liksom?

Nei...

http://www.treningsforum.no/article/articl...forten%E5ringer

Hemmer det veksten eller gjør det ikke?

Hva gjør man når lille Ole på 13 år sier han vil likne på Arnold Schwartzenegger? De fleste vil nok fortelle stakkars Ole at vekttrening ikke er for ”barn”. Dette fordi vekttrening i såpass ung alder vil hemme veksten. Eller vil det det? Det er en svært utbredt misforståelse at unge ikke må trene med vekter. Og jeg sier misforståelse, fordi det ikke er noe som helst som indikerer at det skulle innebære risiko. Jeg vil prøve å foklare hvorfor i denne artikkelen.

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Ei som gikk i klassen min i fjor hadde trent med vekter fra ho var 10.. Ho har ikke vokst siden det.

Det samme skjedde med en BB'er jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...