Gå til innhold

cpu vifte

fAight

Anbefalte innlegg

hei,

har en BOXED p4 2.0a

hastigheten på vifta som følger med er på 2500 rpm. er dette normalt? er det mulig å øke rpm'en på hovedkortet (asus p4s533)? temp'en er ca: cpu: 30-40C og MB: 28-35C.

Trenger da kanskje ikke å øke hastigheten?

Synes hastigheten var litt lav, for kameraten min har cpu-vifte-hastighet på 5000 rpm! men han har da amd xp 1700+.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der!

Dette er helt normalt for vifta di. Grunnen til at den har så lite rpm, er at vifta er større en feks kameraten din sin. Dermed flytter den også mer luft en andre mindre vifter gjør.

Og cpu tempraturen er jo helt topp den! Langt fra noe og klage på hvertfall! :smile:

Mvh meg..

Lenke til kommentar

hei,

takk for svar, og det svaret likte jeg:)) har et annet spørsmål (har postet dette i en tråd, men har ikke fått noe svar, kanskje du kan svare på dette også): har en vanlig chieftech midi dragon tower, der er psu-vifta bare på ca 1600 rpm! synes dette også er ganske lav jeg! hos mPX, sier de at dette er normalt, men jeg synes det er tvilsomt, siden jeg noen ganger får hardware monitor error i bios ved oppstart.

vet du noe mer om dette? vet du hvordan jeg kan forandre på threshold'en til psu-vifta i bios? (asus p4s533 hovedkort)

takk igjen

mvh

Lenke til kommentar

Hei igjen.

1600 rpm ja. Vet igrunnen ikke helt. Den vifta er jo tempratur regulert så den senker rpm`en jo lavere tempraturen er. Det der med "hardware monitor error" i biosen vet jeg ikke hva kan være. Jeg har hørt om noen andre som har hatt det problemet. En bios oppdatering kanskje?

Jeg vet desverre heller ikke hvordan man forandrer på threshold`en. Vet ikke om det går an engang?

Kanskje noen andre som vet, eller har litt mer peiling på det?

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv (Hardware monitor som bråker p.g.a. for lavt turtall på PSU vifte.) 1600RPM høres unektelig noe lavt ut, men så lenge burken går og det ikke lukter svidd, så skulle det meste være OK. Min Enermax Whisper 430W ligger på ca. 2300RPM.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...