Gå til innhold

CPU-Temp?!

Xiffic

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte akkurat nytt hovedkort, prosessor og CPU-vifte (A7V333, AMD Athlon XP 2000+ og Zalman 5100cu)

Hvorfor viser tempen så mye som 70 grader?

Trodde at Zalman CPU-vifta ville holde tempen nede i nærmere 50 grader når jg kjører den på full styrke...?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er pågrunn av hovedkortet ditt

A7V333 er kjent for det der, komplett stovner f.eks har slutta å selge d fordi d suger så JÆ*LI hardt.

Mitt kort begynte på 33 og telte opp helt til COP beskyttelsen slo inn og skrudde av maskinen.

Hadde da samme kort og vifte som deg, bare m XP1800 cpu

[ Denne Melding var redigert av: exis på 2002-08-15 14:45 ]

Lenke til kommentar

Merkelig......det hovedkortet får da topp kritikk over hele linja......

Riktignok, ved å installere bios 1011, så synker temperaturene noe.

En annen ting er jo at den Zalman kjøleren er vel ikke den aller beste, selv om den har ok ytelse.

Det kan jo også hende at den ikke har god kontakt med cpu'en.

Pål

Lenke til kommentar

Jeg har sett etter at CPU-vifte sitter ordentlig på plass, og det gjør den...! Også skal jeg oppgradere til "A7V333 BIOS 1011" nå og se om det hjelper noe...

Er det noen vifter som kan anbefales til det hovedkortet og den prosessoren jeg har?

Jeg håper på å få tempen ned til nærmere 50C...

Lenke til kommentar

Hei!

Grunnen til at CPU-tempen blir så høy kommer av at du _MOSER_ og knuser en motstand som regulerer spenningen hvis du bruker CPU-vifte med mer enn 1 enkel festeannordning. Hvis du/dere ser etter vil dere se at det mangeler evt. er en knust motsand rettunder den ene festeannorningen på sokkelen.

Lenke til kommentar

Nei, dette tror jeg ikke er grunnen. Jeg tror heller grunnen er kjøleren, samt kanskje dårlig luftstrøm i kabinettet.

Og at en kjøler bruker mer enn en festeanordning er helt uvesentlig. Bruker selv alle ørene på sokkelen til min kjøler, og har aldri hatt dette problemet.

Jeg bruker en Thermalright AX7 med en Papst 80x80mm 26dB vifte på en 1900+ på et A7V333 hovedkort, og har med bios 1011 en max load temp på 48c.

PS! Ikke sammenlign denne temperaturen med temperaturer fra eldre hovedkort, fordi A7V333 er et av de kortene som bruker måleren i cpu-kjerna, og gir da noe høyere temperatur-avlesning (ca. 5-7c mer).

Pål

Lenke til kommentar

Uff, nå har det oppstått ennå et problem når jeg la inn den nye BIOS versjonen(A7V333 BIOS 1011)

til hovedkortet mitt og "restarta" maskinen min...

Når den skulle starte igjen, så slo viftene seg på, det blinka og suste litt i CD-Rom'ene, men noe mer en det skjedde ikke...

Den vil ikke starte noe lenger?!?!

Hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar

Har du husket kjølepasta? Hvis prosessoren virkelig ligger på 70 grader skal også kjøleribben være så varm at du nesten brenner deg når du tar på den. Cpuen burde ligge på 50-55 grader med en normal cpu-kjøler riktig montert.

hvis det oppstår en feil under oppgradering av bios er du har du seriøse problemer. Den eneste muligheten er å kjøpe ny biosbrikke, hvis du ikke har tilgang til eeprom-programerer.

Lenke til kommentar

Jeg brukte et program som fulgte med CD'en til hovedkortet, gikk inn på internett, lasta ned fra asus.com... hva er det jeg kan ha gjort feil?!

Det hadde vært ålreit om noen kunne kommet med noen bedre forslag.... Synes ikke det hørtes så kult ut det første jeg fikk :razz:

Lenke til kommentar

En veldig bra kjøler til xp2000 er Pal8045. Koster ca 400, men den er verd det.

Jeg har en xp2100 som blir kjølt av den kjøleren. Viften er en Enermax 80x80mm med styring, og den er regulert ned til ca halv hastighet.

Etter å ha smurt på artic silver3 og oppdatert bios til v.1011 ligger tempen på 46-47 grader idle og 52-53grader med litt hard spilling..

Til å oppdatere bios brukte jeg aflash.exe. Den fant jeg ut var ganske enkel i forhold til funksjonen som lå inne på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-15 19:11, tunefish skrev:

Gratulerer.

Høres ut som du har feil-flasha HK'et.

Isåfall kan du bare se etter et nytt kort med en gang...

Lykke til!

Det er ikke riktig, søk etter badflash på nettet og jeg kan garantere at det finnes hjelp om dette problemet.

:grin: Fixer'n Fixer alt :grin:

t_stallone.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Fixer'n på 2002-08-15 23:32 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...